9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    dinck

Problemen met voorkeuren

Ik weet niet zeker of dit hardware- dan wel softwaregerelateerd is, maar ik heb terugkerende kleine ergernissen die mijn Mac-ervaring behoorlijk vertroebelen. Deze problemen heb ik al sinds ik mijn MacBook Pro heb gekocht, al heb ik wel de indruk dat de frequentie ervan langzaam toeneemt.

Ik heb een 15″ MacBook Pro 4,1 (het laatste model vóór de Unibodies), 2,4Ghz Intel Core 2 Duo met 2Gb RAM (ik heb al een tijdje 2x 2Gb modules, maar ben er nog niet aan toegekomen deze te monteren).

Oorspronkelijk was volgens mij nog Tiger geïnstalleerd maar ik heb in ieder geval direct na aankoop Leopard geïnstalleerd. Huidige versie Mac OS X 10.5.8 (9L31a), alle systeemupdates zijn bijgewerkt. Dit MacBook is nieuw gekocht ná de introductie van de Unibody (aankoopbon was aanwezig), en een paar maanden later heb ik het van de eerste eigenaar overgenomen die op een Air was overgestapt. Omdat ik Leopard direct heb geïnstalleerd weet ik niet of de gesignaleerde probleempjes ook eerder optraden, de verkoper bezwoer mij dat hij er niets van had gemerkt. Hij gebruikte de laptop overigens als 2e apparaat, oofdzakelijk voor presentaties bij klanten.

Ik heb migratie gebruikt om alle software en voorkeuren van mijn oude PowerBook over te zetten.

Er zijn tal van voorkeursinstellingen die niet vastgehouden worden, een kleine greep:

1- bij het openen van een harde schijf of een partitie is het venster meestal in iconvieuw. Ik geef altijd in weergaveopties aan dat ik kolomweergave wil hebben, daar staat ook het vinkje aangekruist. Na een herstart is deze voorkeur altijd weg, tussentijds soms.
    2- bij de DVD-speler en bij VLC heb ik mijn eigen voorkeur voor video (aangepaste verzadiging, contrast en helderheid), maar dit moet ik voor elke DVD (en vaak maar niet altijd voor .avi’s) opnieuw instellen. De voorkeurinstelling (ik noem die simpelweg ‘aangepast’) is nog wel opgeslagen, maar wordt niet automatisch voor elke disc/avi ingesteld, in plaats daarvan staat alles in de standaardweergave.
    3- de netwerkinstellingen gaan regelmatig verloren. Mijn ADSL modem is met Ethernet aan mijn MacBook Pro aangesloten maar valt soms weg omdat in Netwerkvoorkeuren zomaar overgeschakeld wordt naar PPPoE-voorziening. (Een ander probleem waarvan ik niet weet of dat hier iets mee te maken heeft is dat de verbindingssnelheid gestaag terugloopt en dan soms wegvalt. De helpdesk van de provider kon zien dat de buffer van het modem was volgelopen en adviseerde een reset. Sindsdien doe ik dat ongeveer maandelijks en merk dan elke keer dat daarna de verbindingssnelheid toeneemt.)
    4- na het ontwaken uit standby is de beeldscherminstelling regelmatig van slag, alles heeft een paarsachtige gloed. Als ik Systeemvoorkeuren open en Beeldscherm aanklik dan is het weer normaal, zonder dat ik daadwerkelijk een instelling heb moeten aanklikken.
    5- In iTunes moet ik soms weer zoeken naar de map iTunes Media (deze staat op een externe harde schijf die met FireWire aan de Mac hangt en altijd aan blijft staan). Ook worden in iTunes de Equaliser instellingen weer op standaard teruggezet, maar weer niet als ik het Equaliservenster continu openlaat.
    6- Bij Softwareupdates wordt het bijwerken van de updates blijkbaar niet geregistreerd. Het venster blijft openstaan en er wordt opnieuw naar updates gezocht. Ik moet systeemupdate handmatig beëindigen. Ook krijg ik regelmatig een melding dat updates beschikbaar zijn, maar na het zoeken van updates blijkt dan alles toch up to date te zijn.
    7- Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat alles te traag gaat, van openen programma’s tot bewerkingen (bijv. in Photoshop versie 11.0.2). Zelfs bij het openen van iTunes draait het strandballetje enkele seconden. Al met al heb ik de indruk dat ik qua snelheid niet spectaculair beter af ben dan met mijn oude Platinum G4 Powerbook. Een gepaste reactie is “Bummer!”
    8- De FireWire apparaten worden soms na ontwaken uit standby niet meer gezien (ik heb 2 externe LaCie d2harde schijven, een LaCie d2 DVD-brander en een Plexwriter CD-brander in LaCie d2 behuizing). Een herstart is dan noodzakelijk.

Ik kan wel even doorgaan, maar hopelijk zie je het plaatje.

Ik heb al meermaals een PRAM reset uitgevoerd en laat daarbij de cyclus 5x doorlopen, ook heb ik al twee keer een clean install van Leopard gedaan, met migratie. Met het Schijhulpprogramma herstel ik regelmatig de bevoegdheden, en altijd is er een waslijst van “moet zijn…. is nu….”. Dit herstellen van de bevoegdheden heeft echter geen effect op de boven genoemde problemen. Ook heb ik recent SprinCleaning DeLuxe gekocht, daarmee zoveel mogelijk dubbele bestanden verwijderd en gezocht naar beschadigde bestanden en paketten en dan vind ik weliswaar “misformatted or damaged” bestanden (voornamelijk .plist) maar ik weet niet wat ik daar aan kan doen…

Ik heb het vermoeden dat met de migratie ook enkele corrupte systeembestanden meekomen, maar dat is er alleen op gebaseerd dat ik geen andere logische verklaring voor kan geven als het probleem software gerelateerd is. Als enige mogelijkheid rest me dan eigenlijk nog een complete verse installatie, niet alleen van het systeem maar ook van alle software en dat is natuurlijk gigantisch veel werk. Een bijkomend probleem is dat lang niet alle installatie CD’s nog goed werken (ik ben zo dom geweest ze allemaal op een spindle te bewaren om ruimte te sparen) en dat ik veel software via downloads heb gekocht.

Als het niet anders kan, dan moet het natuurlijk maar zo.

Voordat ik dit zo ga doen, wil ik jullie wel om advies vragen. Zijn er andere mogelijkheden om de problemen op te lossen? Zou het aan de software liggen of denken jullie dat er iets fout zit met de hardware? Zou er sprake kunnen zijn van malware? (Sinds kort kan ik zelfs geen activiteiten meer checken en krijg ik de melding “Activiteitenweergave kan niet worden gestart vanwege onjuiste bestandsbevoegdheden”).

Kortom: HELP!

franz

Bijdrager
    bouncer

Dit is een hele lijst.

Ik zou met het volgende beginnen:

Stap 1:
    Installeer de combo update. Hier te vinden.
    Dat zou je software recht moeten zetten.
    Dat ‘Software update’ na je update opnieuw gaat kijken of er nieuwe software is, is normaal.

Stap 2:
    Verwijder de netwerk preference-files op je Macs.
    Ga op je Mac naar: root/Bibliotheek/Preferences/SystemCon?guration

Delete de volgende bestanden:
    – com.apple.airport.preferences.plist
    – networkInterfaces.plist
    – preferences.plist
    – com.apple.network.identification.plist

Herstart je computer.

Verbind opnieuw via ethernet / Airport met je router / wifi-netwerk.

Stap 3:
    Beschadigde plist-files kun je altijd verwijderen. Deze worden opnieuw aangemaakt als je het betreffende programma opent.
    Het zou kunnen dat veel instellingen niet goed opgeslagen worden omdat de bijbehorende plist-file beschadigd is.
    Voor de toekomst adviseer ik om Apptrap te downloaden. Als je dan een programma verwijdert, worden ook de bijbehorende plist-files verwijderd. Voorkomt een hoop rommel.

Als het goed is staat je software nu goed.
    Daarna kan de rest aan de beurt komen.

Bijdrager
    Oppie

“ik al twee keer een clean install van Leopard gedaan, met migratie”
    Dat is dus geen clean install.

Je voelt het geloof ik zelf al aankomen, en het lijkt me hier ook het probleem:
    de migratie via de migr.ass. van een PPC naar Intel is toentertijd niet voor iedereen soepeltjes verlopen, en jij lijkt één van die mensen te zijn.

Ik zou als ik jou was eens een echte ‘clean install’ doen, dan kijken of systeemproblemen terug keren, dan alleen het hoognodige handmatig terug zetten en wederom checken hoe ie het dan doet. Daarna de rest (zelf) terug zetten.

Bijdrager
    dinck

Ja ja, het ziet ernaar uit dat er veel werk aan de winkel is!

Dank Bouncer en Oppie voor jullie reactie, als ik jullie goed begrijp ligt het toch echt aan de software en in zekere zin is dat in ieder geval bemoedigend. En die suggestie om Apptrap te gaan gebruiken zal ik zeer zeker opvolgen. Is het dan beter een programma bij een upgrade eerst compleet te verwijderen voordat je een nieuwe versie installeert? Of worden in zulke gevallen alle (ook de verborgen) bestanden overschreven?

Ik moet wel bekennen dat ik erg opzie tegen het werk alles opnieuw te moeten installeren. Voor zover ik de installatiesoftware nog beschikbaar heb, houdt dat natuurlijk ook in dat ik alles opnieuw moet registreren, van een boel software bovendien na installatie diverse updates installeren. Alleen al de software voor mijn Canon Pixma MP600 is een ramp omdat er zoveel deel-updates zijn die op de Canon-site met de hand moeten worden uitgezocht. Nou ja, voorlopig maar wachten op een regenachtig weekend waarin verder niets gepland staat… “Bummer!” is nog steeds van toepassing.

Bijdrager
    dinck

Nu ik alles nog eens goed overdacht heb, lijkt mij Oppies suggestie de meest radicale maar ook de enige zekere manier om mijn PowerBook eindelijk helemaal gezond te maken. Ik heb nog wel geprobeerd de beschadigde plist-bestanden te verwijderen, maar die staan allemaal op slot dus zou ik daarvan eerst de bevoegdheden moeten wijzigen.

Dit is mijn vijfde Mac sinds 1991, en ik ben altijd heel erg blij geweest met elke vorige. In de afgelopen twee jaar heb ik mijn huidige PowerBook echter als een halve miskoop ervaren, een vlekje op mijn Mac-ervaring. Met al die vergeefse moeite die ik eraan besteed had stond ik zelfs op het punt van opgeven. Maar budgettair gezien moet ik het toch nog minstens drie tot vier jaar met deze doen, dus hopelijk komt het allemaal toch nog goed. Ik krijg er zelfs zin in…

Het grote werk moet ik nog wel even uitstellen. De komende week heb ik mijn Mac nog hard nodig omdat ik vóór mijn vacantie nog zoveel werk moet afmaken dat ik werk ook thuis moet kunnen werken. (Wie had daar nog grapjes over ambtenaren?) Dat geeft me dan wel tijd om over een plan van aanpak na te denken, voor suggesties en raad van dit forum sta ik natuurlijk open.

Het lijkt me logisch om gelijk Snow Leopard en de RAM-uitbreiding te installeren. De enige reden dat ik dat tot nu toe nog niet gedaan heb, is omdat ik nog geen ‘vriendjes’ was geworden met mijn PowerBook.

Vragen:

Eerst Snow Leopard installeren en dan pas de RAM?

Bij het installeren van Snow Leopard eerst de harde schijf wissen en evt. opnieuw partitioneren? Op dit moment heb ik op de tweede partitie van mijn HD een kopie van het OS staan, compleet met de programmamap. Al mijn documenten staan overigens op externe schijven.

Heeft het zin om de Programma map te kopieëren naar een externe HD? Of is het beter om echt alle software opnieuw te installeren?

Kan ik oude e-mails, adressen, wachtwoorden enz. opslaan en deze met het nieuwe systeem weer terugzetten? (Zo ja, hoe doe ik dat? Dit is een van de redenen waarom ik eerder de migratie assistent heb gebruikt).

Ben ik nog iets vergeten?

Jullie hulp en suggesties worden op prijs gesteld!

franz

Bijdrager
    Oppie

Ik denk dat je je overdreven druk maakt.

RAM maakt niet uit; kan er op elk moment in.
    Hoeveel programma’s heb je wel niet dat je daarvoor vreest?
    Waarom zou je partitioneren; dat heeft voor jouw gebruik geen enkel nut.
    Voor het terugplaatsen van belangrijke bestanden, lees dit door: -klik-.
    En als je dit begrijpt, kun je nog wel meer programma’s verzinnen waar je het op deze manier doet.

Wat je ook nog zou kunnen doen, want daar heb ik nog niks over gelezen, is eerst een ‘Archiveer & Installeer’ uitvoeren vanaf de Leoard schijf. Dan heb je in ieder geval een schone Systeemmap.

PS: MacBook toch?!

NB: ik zie dat Apple niet volledig lijkt te zijn. Bij Mail moet je ook het voorkeursbestand ‘com.apple.mail.plist’ overzetten, om al je accounts en meer terug te krijgen. Zou je ook nog kunnen doen bij bv Adresboek, maar daar is het belang veel minder groot.

Bijdrager
    dinck

Sorry, het gaat inderdaad om een MacBook Pro, stomme fout van mij.

“Archiveer & Installeer” heb ik inderdaad niet gedaan, zal dat proberen. Kan dat ook van de Snow Leopard schijf? M.a.w. kun je Snow Leopard direct installeren of is het een upgrade die over Leopard moet worden geïnstalleerd? Balen, ik besef dat ik nu overkom als een beginneling :slant:

Verder ga ik het inderdaad maar eens uitzoeken als ik er echt de tijd voor kan nemen, ook de link waar jij naar verwijst. Hoeveel programma’s ik wel niet heb? Mijn programmamap is 15,53Gb! Daar zit erg veel tussen dat ik nooit meer gebruik, dus uitzoeken en weggooien is hard nodig…

Bijdrager
    Oppie

Het leuke van SL is dat het standaard een A&I doet; dus het zal sowieso de bestanden en instellingen behouden, met een nieuwe Systeemmap. Kleine moeite, groot plezier (hoop ik ook voor jou)!

Bijdrager
    dinck

Okay, dank je. ik ga het binnenkort wel merken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.