5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Kasper

problemen met USB Lacie porshe 80 GB

Ik heb al vrij lange tijd een klein Lacie harde schijfje zowel FW als USB.

Met FW heb ik nooit problemen gehad.

Vannavond wou ik voor de 1e keer dit schijfje aansluiten via USB, omdat ik deze eigenlijk wou meenemen naar iemand die alleen maar USB heeft.

Als ik het ding aansluit via USB begint het raar te tikken en word ze niet gemount.
    Ik heb op verschillende USB poorten aangesloten:
    HUB
    Direct op mac mini
    direct op macbook met stroom en zonder stroom

Allemaal geven hetzelfde resultaat.
    Ik ben bang dat de garantie inmiddels voorbij is ik zou ook niet weten waar de aankoopbon is het ding heeft inmiddels via firewire altijd gewerkt.

Weet iemand dit op te lossen of heeft iemand een soort gelijk probleem gehad?

bij voorbaat dank,

Kasper

Bijdrager
    Wim Coenraad

Symptomen komen overeen met een USB harddisk die op een USB oort is aangesloten die niet genoeg stroom kan leveren.

Als hij het met de FW oort wel doet s je HDD in elk geval niet stuk

Met een externe voeding aan je LaCie geprobeerd?

Bijdrager
    Mattnh

Ik heb ook een LaCie USB2-disk en die is reeds vervangen.
    Dat gedoe met USB ook altijd.
    Twee kabeltjes zitten er bij.
    Eén voor de voeding en één voor de data.
    Maar veel spanninggedoe.
    De poorten kunnen het vaak niet aan.
    Firewire is the way to go.

Bijdrager
    heroicnonsense

Tikkende harddisk? Klinkt als een headcrash. Dat houdt in dat de koppen de plaat raken en bekrassen. De luchtdruk tussen de kop en de plaat vervalt dan (door de kras die als “spoiler” werkt) en de kop gaat over de plaat stuiteren. Een headcrash wordt veroorzaakt door het verplaatsen of stoten tegen de drive terwijl hij in gebruik is.

Knippert het ledje ook geel/oranje tijdens het tikken? (op de “maat” van de tik). Dan kun je er donders op zeggen dat er sprake is van een headcrash. Knippert het ledje heel snel zwart/geel dan is het een voedingsprobleem zoals hierboven wordt beschreven.

Ik heb inmiddels bij twee van mijn vier Lacie-drives een headcrash ondervonden (allemaal Porsche-modellen). Ik vermoed dat het met de warmteafvoer te maken heeft, want verplaatsen doe ik mijn drives niet. Ook staan ze op een stabiele ondergrond.

Samples van typische headcrashgeluiden: http://www.hgst.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c12018862565b000530c74/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument

Uitleg headcrash (wikipedia): http://en.wikipedia.org/wiki/Head_crash

Bijdrager
    Kasper

Dank voor alle reacties.

Ik zat zelf ook meer aan een voedingsprobleem te denken.
    Ik ben dat kabeltje voor de voeding kwijt omdat ik dat eigenlijk nooit gebruikte en dus op een gegeven moment ergens neer heb gelegd.

Een headcrash zou toch betekenen dat de schijf het ook niet meer met FW zou doen ?
    Via FW doet hij het nog prima.

Ik wou alleen wat dingen meenemen naar iemand met alleen USB dus vandaar dat ik het nu probeerde.

Ik vind het dan wel raar dat ie wel genoeg stroom zou krijgen per FW en niet per USB.

Ik heb inmiddels een support ticket geopend bij Lacie, ik hoop daar maandag bericht over te hebben.

Updates volgen.

Kasper

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.