21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    ilindaa

Problemen met Time Machine/Time Capsule

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum maar lees wel regelmatig mee en doe veel met de handige tips.
    Ik heb jullie forum uit nagekeken en ben dit probleem eerder tegengekomen. De stappen heb ik opgevolgd maar ik kan er niks mee… bij mij werkt het niet.

Nu is het zo: ik heb een iMac die tot voor kort prima reservekopieen maakte via Time Machine op mijn Time Capsule. Maar hij geeft nu problemen. Hij geeft deze bekende foutmelding aan:

“Er kan geen toegang worden verkregen tot het schijfkopiebestand ‘/Volumes/Time Capsule van Linda Boss-1/iMac van Linda.sparsebundle’ dat voor de reservekopie wordt gebruikt (fout -1).”

Dit is ontstaan nadat de Time Capsule een keer offline was (tijdens het maken van een kopie?). Ik krijg hem niet meer aan de praat. Vandaag kreeg ik mijn Macbook Air binnen en bij het maken van de reservekopie (eerste keer) werd de Time Capsule ook onderbroken en 3x raden… hij geeft dezelfde foutmelding. De tips heb ik al opgevolgd maar dit werk niet…
    Het is hoogst irritant dat ik het niet aan de praat krijg… zeker omdat het eerder altijd goed werkte en de Time Capsule ook wel eens offline was.
    Overigens maak ik gebruik van OS X.

Ik hoop dat jullie misschien een andere tip hebben?

Bijdrager
    ilindaa

Ik had nog bedacht om de sparsbundles weg te gooien en opnieuw een backup te maken maar ook dit werkt niet…

Bijdrager
    fred44nl

met een beetje googelen kom je vaak een heel eind:)

Plotseling kan TimeMachine geen reservekopie meer maken

Bijdrager
    ilindaa

Dit had ik dus al gevonden en geprobeerd…

Bijdrager
    fred44nl

als je in Finder naar /Volumes gaat, wat staat daar dan ??

misschien heb je hier iets aan:
    http://pondini.org/TM/C12.html

Bijdrager
    ilindaa

Op de een of andere manier is hij het bij mijn Macbook Air spontaan weer gaan doen. Hij is nu bezig dus geen idee hoe dat afloopt maar hij doet weer wat…
    Nu de iMac nog.

Hoe kom ik bij /Volumes in Finder? Is dat het rechtermenu in het Finder venster?

Bijdrager
    fred44nl

Finder / Ga / Ga naar map
    en daar vul je /Volumes in

voor dat je verder iets doet, moet je wel wachten tot die spontane backup gereed is.

Bijdrager
    ilindaa

Dit is de info van mijn Macbook Air (die nu bezig is met het maken van de eerste reservekopie).

Dit is de info van mijn iMac.

En dit is de foutmelding. Hij geeft hier aan ‘Time Capsule van Linda Boss-2’ maar dat klopt dus niet want bij de info staat alleen ‘Time Capsule van Linda Boss’?!

Bijdrager
    ilindaa

Dit zijn de volumes

Bijdrager
    fred44nl

die 2 folders met het min-teken erin, zijn waarschijnlijk de mappen waar de backups in staan.
    beide zijn aangekoppeld; één er van klopt, want de MBA is aan het backuppen.
    de andere is niet juist; want de iMac is niet aan het backuppen.

als de MBA gereed is met backuppen, dan moet je die folder van de iMac zien te ontkoppelen.
    dat kan in Finder, maar ook in het Airport-configuratieprogramma.

in Finder klik je op het pijltje.

in Airport-conf.progr. kan dat ook.
    dat zou dan onder Schijven moeten zijn.

Bijdrager
    ilindaa

Bedankt Fred44nl ik ga het morgen proberen. Ik moet dus de Time Capsule ontkoppelen en dan pakt hij straks maar één map terug die goed is, begrijp ik dat goed? Ik kan nu niet in de mappen komen omdat ik geen bevoegdheid heb, ook dat klopt? Hoe weet ik nou welke niet klopt?

Bijdrager
    ilindaa

En nog even een vraag: bij mijn iMac en Macbook Pro kreeg ik een installatieschijf geleverd. Bij de Pro heb ik die al eens gebruikt toen ik alles eraf had gegooid. Bij de Air zit dat niet…
    Mocht het nodig zijn, hoe kom ik daar dan aan? Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er een SD kaartje bij geleverd zou worden maar dat weet ik nu ook niet meer zeker…

Bijdrager
    fred44nl

als je via Finder alles wat er met de TC is gekoppeld, dan zou je bij de volgende TM-backup de sparsebundles moeten kunnen koppelen en ontkoppelen.
    je kunt ook de TC opnieuw opstarten, bijv. door in het Airport-configuratie iets te wijzen, dan niet bij te werken en de wijziging weer terug wijzigen. snap je het nog ??
    als de TC wordt bijgewerkt, dan worden alle verbindingen verbroken.
    je kunt ook de voeding van de TC er uit trekken, netjes wachten en er weer in doen.

Mountain Lion heeft een zgn. recovery partitie.
    daar kun je inkomen door met cmd+R ingedrukt op te starten.
    de inhoud van de recovery partitie kun je met het hulpprogramma Recovery Disk Assistent op een usbstick zetten; dan kun je daar ook van opstarten.

Bijdrager
    recoiller

Ik dacht dat de -1 error op de Time Capsule een wachtwoord fout was. Het kan voorkomen dat het goede wachtwoord niet geaccepteerd wordt. Vraag me niet hoe maar het gebeurd. Totaal opnieuw instellen is meestal ook een optie..

Bijdrager
    Bas_H_Design

heb vorige week precies hetzelfde gehad… wat bij mij werkte was via Airport utility ouwe back-ups wissen dmv ‘overschrijven’ met nullen en daarna opnieuw beginnen met backuppen.

Zie mijn topic: http://www.onemorething.nl/community/topic/time-machine-backup-5

Eerste backup is ie uiteindelijk 1 dag mee bezig geweest maar hij loopt weer as een zonnetje!

EDIT: Sorry, zie net dat mijn melding iets anders betreft!

Bijdrager
    ilindaa

Ik heb er nu nog maar 1 mapje met een -min teken instaan. Die kan ik dus ‘verwijderen’ door op het pijltje te drukken? En dan? Geen gevolgen?
    De MBA heeft de hele nacht aangestaan voor de Backup maar hij vertraagd steeds. Hij maakt geen volledige Backup…

Bijdrager
    ilindaa

Het gaat allemaal hun eigen leven leiden want nu heeft hij het weer over Time Capsule 1 ipv Time Capsule 2 waar hij het gisteren over had. Het blauwe icoontje met Time Capsule Linda Boss moet de juiste zijn neem ik aan? Die mappen zijn kul?

Bijdrager
    ilindaa

Dit kan geen kwaad? Hij is nog aan het annuleren op de MBA (omdat daar de bakcup ook niet goed gaat) vandaar dat hij aangeeft dat de schijf in gebruik is. Maar zodra dat klaar is en ik verwijder deze ‘schijf’ dan geeft dat geen problemen?

Bijdrager
    fred44nl

je krijgt TC1 en TC2, omdat er 2 computers òf 2 verschillende programma’s verbinding met de TC hebben.
    dat kan bijv. Finder en TM zijn.
    schakel op de MBA en de iMac tijdelijk de TM-backup even uit.
    als de MBA gereed is met die backup, verwijder de schijf uit Finder, door op ontkoppel-icoontje te klikken.
    kijk in /Volumes of er nog meer schijven zijn dan alleen Macintosh HD.
    doe dit zowel op de MBA, als op de iMac.
    schakel dan de MBA en de iMac uit.
    wacht 5 minuten en schakel ook de TC uit.
    wacht minimaal 1 minuut en schakel dan eerst de TC weer in.
    wacht tot deze helemaal is opgestart en schakel dan de MBA en de iMac weer in.
    voordat je nu de TM-backup weer aanzet – niet beide tegelijk – kun je de backup door TM laten controleren. wijs het TM-icoontje in de bovenbalk aan en druk op de option-toets.
    controleer beide TB-backups, maar één voor één.

Bijdrager
    ilindaa

Bedankt Fred, ik ga het proberen. Ik heb de schijf verwijder op mijn MBA maar als ik dat op mijn iMac doe zegt hij dat dat problemen kan geven met de informatie op de schijf?

Bijdrager
    fred44nl

heb je op de iMac TM al uitgeschakeld ??
    staat er ook bij, welk programma nog bezig is ??
    anders zet je de iMac op de normale manier uit.
    dan wordt die verbinding zeker netjes verbroken.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.