8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Mek

problemen met scannen

Ik heb een HP 2175 gekocht en heb wat problemen met muziek scannen (of horizontale lijnen). Het is net alsof er iemand met een gommetje over de scan gegaan is als ik een a4 bladmuziek gescannt heb. Als ik een standalone kopie van het a4tje maak ziet het er wel goed uit.

Ik heb alle instellingen kwa zwart-wit/kleur foto, verschillende dpi’s al geprobeerd. Waar zou dit aan kunnen liggen ?

N.B. het scannen opzich is oke, alleen met bladmuziek heb ik problemen. Ik wil gewoon de bladmuziek naar pdf omzetten, dus niet inlezen in een OCR programma zoals Photoscore.

HP 2175
    Macos 10.3.3

Bijdrager
    awi

Misschien op een hoger resolutie scannen en checken wat de meest geschikte scan methode is, line art, magazine of foto etc. Misschien geeft de gebruikte resolutie resonantie met de muzieklijnen.
    Verder helpt misschien verscherpen in photoshop met unsharp mask. Wat experimenteren met de settings.

succes

Bijdrager
    chm

Ik ken de instelling van je scanner niet maar als je als Black&White en in de hoogste resolutie kunt scannen dan zal dit wel geen probleem mogen zijn!

Blijkbaar kan je tot 1200dpi scannen (zonder optimized), dat moet ruim voldoende zijn! 8)

Bijdrager
    Mek

Ik heb alle standen geprobeerd maar ik blijf wazige diagonale lijnen over mijn scan zien. Als ik bijv. de tv gids scan ziet het er wel goed uit. Op een of andere manier zijn de horizontale lijnen van de notenbalken niet scherp te krijgen.

Bijdrager
    Macclown

Ik heb geen idee om wat voor kwaliteitsniveau scanner het hier gaat, maar horizontale lijnen scannen vraagt veel accuratie van je scanner. De lijnen lopen evenwijdig met de beweging van de afleeskop van de scanner en zijn ook behoorlijk dun. Als je het blad 90 graden draait is het resultaat waarschijnlijk een stuk beter alleen krijg je er zo geen A4 bladmuziek op. In bitmap (lineart) inscannen heeft geen zin daar wordt het resultaat niet beter van. Je kunt fragile zwartwit lijnen het beste in grijswaarden inscannen op een zo hoog mogelijke optische resolutie. Het heeft wel zin om wat verschillende contrast instellingen uit te proberen. Misschien kun je het contrast iets verminderen bij het scannen zodat de dunnen lijnen niet overstraalt worden en dan later in Photoshop het contrast weer vergroten.

succes

Bijdrager
    Sambo

Zo het kunnen zijn dat je blad muziek is bedrukt met een glans/vernis/UV baan. Het niet ongebruikelijk dat bladmuziek op die manier wordt beveiligd om kopieren tegen te gaan.:wink:

Vroegah deden ze dat met rode inkt, werkt goed op een kopieer apparaat, maar met een beetje beeld bewerking vis je dat er zo uit natuurlijk.
    Ik zou zegen kijk es goed! 8)

Bijdrager
    Mek

Zoals ik al zei, een standalone kopie is wel gelijk aan het orgineel, maar zodra ik een scan naar mijn computer maak dan krijg ik wazige lijnen. Ook als ik het a4tje een kwartslag draai, ook met verschillende kontrastwaarden en alle tips die hierboven gegeven worden. Ik denk niet dat het met een beveiliging van het orgineel te maken heeft want als ik zelf een vel met horizentale lijnen maak heeft hij er ook moeite mee.

De scanner gaat t/m 1200 dpi of 4800 dpi optimized.

In ieder geval bedankt voor de tips. Ik heb nog maar een email naar HP gestuurd, misschien kunnen zij nog een oplossing bedenken.

Bijdrager
    Macclown

Zoals ik al zei, een standalone kopie is wel gelijk aan het orgineel, maar zodra ik een scan naar mijn computer maak dan krijg ik wazige lijnen.

Het zou ook nog aan de scansoftware of misschien wel aan je beeldscherm kunnen liggen.

PS, je moet een scan natuurlijk altijd op 100% op je monitor bekijken anders krijg je een moiré effect met de beeldlijnen van je monitor maar dat weet je vast wel.:wink:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.