4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    mona-Mac

Problemen met Sata-contact HD-schijf

Is er misschien iemand hier die een idee heeft hoe het komt dat mijn Macbook Pro de HD-schijf niet meer kan lezen door een mogelijk problemen met het sata-contact of andere oorzaak?
    Het gebeurt mij nu voor de tweede keer bij 2 verschillende Macbooks. Kan toeval zijn. Maar toch.

De situatie:
    Ik heb ruim 1 jaar de HD-schijf vervangen door een SSD-schijf van mijn Macbook Pro uit 2013. Tegelijkertijd heb ik de dvd-rom uitgehaald en hier een extra schjf ingezet van 1tb. Mijn systeem en programma’s staan op de SSD en mijn bestanden op de gewone HD. Sinds vorige week wordt de hd-schijf die op de plek zit van de dvd-rom niet meer herkend. Geen melding, helemaal niets. Heb de schijf uitgehaald en via een sata-kabel extern via usb aangesloten. En ja hoor..de schijf wordt gezien en niets aan de hand.
    Vervolgens de schijf gecontroleerd en weer teruggezet in de Mac. En weer hetzelfde probleem: schijf wodt niet gezien, niets. Normaal gesproken zou ik zeggen iets met het Sata-contact in de Macbook pro.
    Maar het bijzondere is dat dit probleem zich 2 keer heeft voorgedaan bij 2 verschillende Macbook Pro’s. Exact dezelfde situatie! De vorige Macbook Pro is uit 2009. Ik zou zeggen het is pure toeval en is er in beide gevallen iets mis met het Sata-contact in de Macbook of er is iets anders aan de hand die vaker voorkomt.

Iemand een idee? Het is toch niet zo dat het sata-contact in de Macbook waar normaal gesproken de dvd-rom is aangesloten niet geschikt is voor een hd-schijf?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Soms komt dit soort problemen door de aansluitkabel in de computer.

Bijdrager
    mona-Mac

Mijn eerste vermoeden ging ook daar naar toe. Maar het is nu de tweede keer bij 2 verschillende Macs.

Bedoel je de sata-aansluitkabel waar normaal de dvd-rom is aangesloten? De extra hd-schijf is hier aangesloten

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Ik bedoel de kabel die van de disk naar de aansluiting op het moederbord gaat.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.