6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    imathieu

problemen met printen foto’s

Ik kom net terug van een reisje naar Londen, waar ik een hoop mooie foto’s getrokken heb.
    Dus sluit ik mijn camera aan op mijn iMac opdat ik mijn foto’s kan afdrukken m.b.v iPhoto en mijn Pixma MP830.
    Het resultaat is echt verschrikkelijk slecht! De afdrukken staan vol met strepen en de foto’s zijn enorm korrelig.
    Ik heb ondertussen hetzelfde geprobeerd met photoshop. zonder resultaat echter… :cry:
    De camera ( Lumix DMC LX1) en de printer zouden de oorzaak van dit probleem niet mogen zijn, denk ik, gezien de prijs van beide toestellen.
    Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb de foto’s namelijk nodig tegen morgen.

P.S.: als ik de foto’s afdruk door mijn geheugenkaartje in de printer te steken, is de kwaliteit van de afdrukken perfect. :?
    Dat is echter geen oplossing voor mij, aangezien ik graag nog wat photoshop met mijn plaatjes.

Bijdrager
    TonE

Werkt je printer niet met de Canon Easy Photoprint software?
    Werkt bij mij heel goed voor foto’s icm een Pixma 5000.
    Bewerken in Photoshop en als hoogste kwaliteit RGB jpeg bewaren zonder ingesloten kleurprofiel.

Bijdrager
    n8n

kan je niet de foto’s van je kaartje halen, bewerken terug zetten en dan direct printen door eht kaartje in de printer te steken:P en misschien moet je de resolutie zelf even opschroeven als je met Photoshop afdrukt, standaard staan je foto’s op 72DPI. Het is aan te raden om die naar 150-300DPI op te schroeven. Hoger is beter maar afhankelijk van de resolutie van je foto’s en het gewenste afdrukformaat. De enige reden die ik kan bedenken dat je printer wel automatisch de foto’s op een hoge resolutie print.

Ik zou met mijn ervaring niet weten waar het nog meer aan zou kunnen liggen. :( Maar aan de andere kant, heb ik ongelijk en komt iemand met de oplossing dan heb ik ook weer wat geleerd :mrgreen:

Bijdrager
    imathieu

Bedankt voor de tips!
    Maar ik heb een noob-vraag voor i,N8N: waar kan je de DPI instellen in Photoshop? :oops:

Bijdrager
    Dick de Roos

Ben je soms de thumbnails aan het afdrukken?
    Nu ja, de DPI (en de grootte )van de foto’s kan je instellen bij imagesize (beeldgrootte).

Even uit het hoofd (nu achter een PC):

Als je in het schermpje het onderste vierkantje even uitvinkt. worden de verhoudingen gekoppeld.
    Als je dan b.v. aangeeft dat de foto 200 DPI moet worden, kan de foto zelf nog niet goed van grootte zijn.
    Nu het onderste vierkantje weer aanklikken (alleen de grootteverhouding is nu gekoppeld).
    Als je de maat op cm zet, kan je zo aangeven wat de maat van de foto moet worden.
    Wegschrijven als sRGB en je kunt je geen buil meer vallen.

Het is een beetje houtje-touwtje, want dit soort dingen zal normaal automatisch gaan denk ik.

Overigens is het ook handig in het printerscherm voordat er wordt afgedrukt, de papierkwaliteit te selecteren en dat in te stellen op een topfoto en Glossyspapier (ofzo).

Misschien stond de printer niet goed ingesteld?

Bijdrager
    n8n

even voor de duidelijkheid de afbeeldingen

hier zie je de originele instellingen van een 2.0MP foto als voorbeeld

hier zie je wat er gebeurd als je de DPI-waarde opschroeft, die hier geselcteerd staat. Al na het opschroeven de afmetingen naar je idee te klein zijn moet je ze weer iets naar beneden halen, ik zou wel een minimum van 150 DPI aanhouden.

Je komt in dit menu via: ‘Image’ – ‘Image size’ of door alt – command – I te drukken

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.