14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    McMeller

Problemen met nieuwsbrieven in Drupal

Wie weet er véél van Drupal en diens nieuwsbrief-functies af, en vindt het net zo leuk om mij hiermee te helpen als ik een ander met Apple?

Bijdrager
    bartvdv

Voor een mooie som geld of gratis ? In dat laatste geval haak ik af.

Bijdrager
    McMeller

In beginsel zoek ik mijn geluk op een forum, omdat ik het probleem zelf, zonder kosten, hoop te kunnen oplossen, met de juiste adviezen.

Maar, ik vind je vraag absoluut niet vreemd. Ik ben ook ZZP’er om geld te kunnen vragen voor vergaande ondersteuning in persoon. Met name als ik de probleemeigenaar wordt, in plaats van advies geef, is dat terecht. Een vergoeding is dus best bespreekbaar, maar ik kan op dit moment slecht inschatten hoe ingewikkeld mijn vraag is. En ik heb vooralsnog niet de intentie het probleem uit te besteden.

Mijn basiskennis is aardig en ik kan opsommen wat ik gebruik, met welke instellingen. Ik denk dat iemand met veel kennis over Drupal direct weet wat ik daaraan moet tweaken. En dat zit naar mijn idee nog op het niveau van ‘elkaar helpen omdat je het leuk vindt’, zoals ik hier ook anderen help met Apple-vragen.

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt beter even naar een Drupal community zoeken. Daar willen mensen je vast en zeker wel (gratis) op weg helpen en je vertellen wat je moet doen. Je moet het natuurlijk wel op de juiste manier vragen, niet wie wilt even dit of dat doen.

Al had je wel gewoon een budget gehad dan nog zou er hier op OMT niet veel rondlopen wat jouw budget waardig zou zijn.

Bijdrager
    McMeller

<p class=”cite”>Shmoo op 15 maart 2018 om 14:35</p>
    Je moet het natuurlijk wel op de juiste manier vragen, niet wie wilt even dit of dat doen.

Dat vraag ik dan ook niet, integendeel.:-)

Maar als iemand kan onderbouwen dat ik het beter aan hem of haar kan uitbesteden, prima. En dan is er ook budget. Dan leer ik er alleen zelf zo weinig van.

Moderator
    Night

Sterker nog: Op OMT is het vooralsnog niet toegestaan om diensten, al dan niet tegen vergoeding, aan te bieden of te vragen.

Zie het huisreglement.

Wat je wél kan doen is je probleem (hier en/of op een Drupal forum) aan je medeforum-bezoekers voorleggen, en kijken of iemand daar een oplossing voor heeft.

Bijdrager
    McMeller

Weet ik. In die zin verbaasde de eerste reactie van bartvdv ook wel een beetje. Ik sta er eventueel voor open, wil ik maar zeggen.

Moderator
    Night

Gelukkig zijn er nog moderators:-P

Maar goed: wat is precies je probleem met de nieuwsbrieven?

Moderator
    Night

Gelukkig zijn er nog moderators:-P

Maar goed: wat is precies je probleem met de nieuwsbrieven?

Bijdrager
    Shmoo

Dan nog, stel het zou een probleem zijn waar iemand van zegt, luister ik wil dat wel voor je oplossen maar dat kost je X omdat het serieus werk is en niet gangbaar. Dan nog kun je beter naar een community gaan waar Drupal -ervaring zit. Mensen op zo’n community zijn dag en nacht bezig met deze software en kunnen je veel beter helpen. Mogelijk is het enkel een verkeerde instelling en kunnen ze meteen zeggen kijk daar en daar eens naar.

Kijk ik wil je ook wel helpen, dan ga ik eerste even uitzoeken welke PHP Open Source module Drupal gebruikt voor het verzenden van hun mail. Dan ga ik op het internet zoeken of er iemand is met vergelijkbare problemen … en als ik die dan gevonden hebt via Stock Overflow of GitHub dan copy/paste ik hun advies en oplossingen in jouw site en test ik dat. Werkt het, dan schrijf ik je een factuurtje en lijkt het net alsof ik heel erg veel kennis van zaken heb. Breekt je site en maak ik er een complete rotzooi van omdat het toch allemaal boven mijn petje ging, dan laat ik nooit meer iets van mij horen.

Bijdrager
    McMeller

Ik denk dat het allemaal niet zo hoog hoeft op te lopen, en blijf graag zelf aan de knoppen draaien op basis van advies van iemand met meer ervaring. Een Drupal-community heb ik al gevonden maar tot mijn spijt lijkt mijn vraag daar op een dood spoor te lopen: http://drupal.be/forum/problemen-met-nieuwsbrieven. Ook op de Engelstalige community heb ik geïnformeerd. Daar wordt eigenlijk direct uitgeweken naar een externe mail-service. Dat advies wil ik indien nodig best opvolgen, maar volgens mij moet het ook zonder lukken.

De module voor nieuwsbrieven is Simplenews. Daarnaast heb ik HTML Mail, Mail System en Mime Mail in de Drupal-instellingen. Ik weet niet welke onderdelen hiervan standaard zijn, en wat door de vorige webmaster is geïnstalleerd. Daarvoor is mijn kennis nog te beperkt. Maar, kennis komt met ervaring en ervaring krijg je door het gewoon te doen!

Onder HTML Mail valt weinig in te stellen. Eigenlijk alleen templates, geen techniek. Onder Mail System zie ik meer. Zowel de Site-wide default-, Mime Mail module- als HTML Mail module class staat ingesteld op HTMLMailSystem. Zo te zien, link ik hier zaken aan elkaar door te bepalen welke e-mailfunctie welk e-mailprotocol gebruikt. Hier zit wellicht zomaar de fout. Onder Mime Mail, vind ik vooral instellingen voor notificatie-berichten. Lijkt mij niet relevant aan het probleem.

Ik ken de restricties van de provider. De website mag 25 e-mails per 5 minuten sturen, of naar 250 ontvangers per 5 minuten. Met de huidige instellingen verstuurt de website 135 e-mails in één batch. Volgens het log, gaat dat probleemloos, maar waarschijnlijk accepteert de server dit niet. Begrijpelijk, want dat getal is te hoog. De provider vertelt mij: alles wat de website succesvol verlaat, wordt ook afgeleverd aan de begunstigde.

Hoe ik het wel moet instellen, weet ik niet. Ik gebruik de aanbevolen Cron-functie voor het versturen van nieuwsbrieven. Ik kan de Cron throttle voor Simplenews onder de 25 instellen, maar Cron kan ik geen kortere cyclus dan één uur geven. Dat zou betekenen dat ik over het versturen van 135 nieuwsbrieven ongeveer 6 uur doe.

Volgens mij heb ik daarmee alle instellingen in kaart gebracht, maar ligt er een dominosteentje scheef, mis ik een module die dit fixt, moet ik misschien een andere manier van e-mailen gebruiken, of zie ik gewoon iets over het hoofd.

Waar ik ook aan denk: kan het zijn dat de vorige webmaster handmatige wijzigingen in de (code van) de modules heeft aangebracht? Kan ik zonder pardon de modules overschrijven?

Bijdrager
    McMeller

Links en rechts nog geïnformeerd en het probleem is opgelost.

Alles had te maken met de restricties van One.com (maximaal 25 per 5 minuten) en de Cron-cyclus die standaard niet korter kan staan dan 1 uur.

Toen ik dat eenmaal wist, vond ik al snel een artikel over dit onderwerp: http://www.drupalcursus.be/elearning/simplenews-cron. Met module Ultimate Cron kun je de taken per module schedulen. Met een simpel tijdslot, of met een crontab. Die heb ik op */6 * * * * gezet voor Simplenews.

De nieuwsbrief gaat er nu keurig uit in 7 batches van 20 met een interval van 6 minuten, omdat de restricties van One.com gerespecteerd worden.

Als ik nu terugkijk, erken ik dat de mail-diensten van One.com wat karig zijn voor grootschalige mailings. 25 per 5 minuten, schiet voor grote spelers al snel tekort. Voor dit geval, een vereniging met minder dan 150 inschrijvingen, is deze oplossing heel acceptabel.

Bijdrager
    Shmoo

Maar wat jij aan het doen bent moet je helemaal niet willen op een domein waar je je site op host.

Er komt een dag dat ze je er voor straffen en dan goeien ze of je IP eruit of One.com zal je site offline halen. Nieuwsbrieven verzenden doe je vanaf diensten die daar voor gemaakt zijn. Zij hebben namelijk IP’s die bekend zijn bij maildiensten dat daar heel erg veel mail vandaan komt en waar ze van weten dat het te vertrouwen is.

Bijdrager
    McMeller

En waarom schrijft One.com dan zelf een artikel hoe je nieuwsbrieven vanaf je website kunt verzenden met PHP of SMTP? De enige restrictie is 25 per 5 minuten en daar hou ik mij nu keurig aan. Heb je een andere mening?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.