18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Elennaro

Problemen met nieuwe mac

Hey allemaal,

ik heb zonet een nieuwe iMac gekocht en ik moet toegeven dat het, al is het de zwakste versie van 20 inch, een pareltje is. Ik ben overtuigd door mijn vriendin en een vriend van me die zelf een pc-winkel uitbaat, maar werkt met een Macbook Pro.

Ik heb wel een paar vragen:

Hoe kan je de instellingen van programma’s wijzigen? Windows had daar een werkbalk voor, OS X blijkbaar niet.

Bij apple beweren ze dat de iMac niet opnieuw opgestart hoeft te worden (of had ik dat verkeerd begrepen?). Maar toen ik voor de eerste keer mijn software liet updaten, vroeg OS X me toch om hem te rebooten, ik kreeg zelfs geen optie om dat uit te stellen.

OS X zou nooit vastlopen. Toen ik daarnet een update wou uitvoeren, ging ik iets eten omdat de downloads wel even zouden duren. Toen ik terugkwam, was het scherm zwart, en niets wat ik deed met de muis of het toetsenbord kon daarin verandering brengen. Ik heb hem uiteindeljik uitgezet door de uit-knop in te houden. Was dit toch een crash of wist ik gewoon niet wat ik moest doen? En wat moest ik dan doen?

Over het toetsenbord: het ziet er heel erg cool uit, dat wel, maar denken jullie dat ik in de toekomst nog een ander ga moeten kopen omdat het niet zo ergonomisch is? Dan ben ik wel meteen twee USB-poorten kwijt. En Kan het dat dit toetsenbord een andere lay-out heeft dan dat van mijn pc?

Nog een laatste vraagje: ik zou windows-programma’s willen draaien op de mac. Het probleem is dat ik het me niet kan veroorloven Parallels en Vista te kopen, bovendien heb ik de mac net aangeschaft om niet met Vista te werken. Bestaan er gewone Windows Emulator programma’s voor de mac die betrouwbaar zijn?

Ten slotte wil ik me excuseren: ik heb weliswaar de meest gebruikte threads op dit deel van het forum gelezen, maar ik heb het gevoel dat mijn vragen in andere delen thuishoren. Maar er is zoveel info dat het niet mogelijk zou zijn alles eerst te lezen, en aangezien ik niet weet vanwaar mijn problemen komen, kan ik ze niet in een andere thread zetten.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik ben heel erg blij met de aankoop van mijn iMac! Ik denk alleen dat het even zal duren voor ik hem gewend ben.

Bijdrager
    mvdenberg

Welkom op het forum. Heb je deze site al eens bekeken? Daar staat stap voor stap uitgelegd hoe e.e.a. op de mac werkt.
    http://macmiep.nl/

Bijdrager
    VincentBaas

OS X zou nooit vastlopen

Zeg nooit nooit, ook OS X kan vastlopen, alleen vele malen minder dan Windows.

Over het toetsenbord: het ziet er heel erg cool uit, dat wel, maar denken jullie dat ik in de toekomst nog een ander ga moeten kopen omdat het niet zo ergonomisch is? Dan ben ik wel meteen twee USB-poorten kwijt. En Kan het dat dit toetsenbord een andere lay-out heeft dan dat van mijn pc?

Of je een ander toetsenbord koopt ligt natuurlijk aan jezelf :wink: De layout verschilt inderdaad iets.

Bijdrager
    Elennaro
    ”VincentBaas”

OS X zou nooit vastlopen

Zeg nooit nooit, ook OS X kan vastlopen, alleen vele malen minder dan Windows.

Of je een ander toetsenbord koopt ligt natuurlijk aan jezelf :wink: De layout verschilt inderdaad iets.

Wil dat dan zeggen dat wat ik beschreef inderdaad een crash was, en niet gewoon een soort sluimerstand?

Bedankt voor de URL! Ik zal eens goed rondneuzen. :wink:

Bijdrager
    trabant

Bij de aanschafprijs van een Mac hoort de switcher eigenlijk dat van een boek erbij te rekenen.
    Een winkel met een enorme hoeveelheid leverbare titels is het computercollectief dat ook wederverkopers in België. heeft.
    Voor de niet-nerd is het blauwe vierkante boekje van hei & van groenewoud een aanrader. Staat ook in veel openbare bibliotheken.
    De switching-to boeken van David Pogue zijn erg prettig geschreven, maar gek genoeg niet in het Nederlands vertaald.

Als je naast het blauwe appeltje op de applicatienaam klikt kun je onder voorkeuren e.ea. instellen. Verder heb je in de dock dat grijze schakelblokje met een apple ernaast; dat zijn de systeemvoorkeuren, de tegenhanger van het controlepaneel.

Zwaardere systeem-updates vereisen wel opnieuw opstarten, maar je hoeft het niet meer bij iedere scheet te doen. En i.t.t. windows kun je heel lang gelukkig leven zonder die updates. Ik wacht nog altijd een minstens een maandje totdat de gevolgen van een update een beetje bekend zijn. Vaak sla ik er ook een stel over en doe het in een keer groot.

Sinds kort is er die aluminium plaat als letterplank. De jeugd vind het fantastisch en ouwe lullen die zoals ik nog op een Olympia schrijfmachine hebben gerateld, vinden het maar niets. Met een beetje geluk vind je nog een oude witte/doorzichtige letterbak.
    En ja de lay-out is anders t.o.v. een pc-plank en je zult ook merken dat in de Finder die delete-knop niet werkt. Heb geduld, over een tijdje wil je niet anders meer.

Er is uit de Linuxhoek een soort Wine -emulator, die het mogelijk maakt om windowsprogramma’s te draaien zonder tussenkomst van virtualisatiesoftware en een daarop draaiende virtuele Windows. Het lullige is alleen dat de programma’s die dat het beste doen, er ook in een native-mac uitvoering zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Elennaro”

Hoe kan je de instellingen van programma’s wijzigen? Windows had daar een werkbalk voor, OS X blijkbaar niet.

Over welk soort instellingen heb je het? Die van een programma zelf doe je via het menu met de naam van het programma > Voorkeuren, maar bedoel je misschien voorkeuren die over het programma gaan, in plaats van voorkeuren die in het programma gebruikt worden? Die laatste zijn er voor zover ik weet eigenlijk niet onder OS X, namelijk.

”Elennaro”

toen ik voor de eerste keer mijn software liet updaten, vroeg OS X me toch om hem te rebooten, ik kreeg zelfs geen optie om dat uit te stellen.

Updates die aan het systeem zelf gedaan worden, vereisen meestal dat je opnieuw opstart. De manier om dit uit te stellen is om gewoon het venster dat zegt dat je opnieuw op moet starten, op je beeld te laten staan (druk eventueel op [command]H om de hele Software-update te verbergen) en ondertussen verder te werken tot je het tijd vindt om onieuw op te starten:)

Het verschil met Windows is dat je niet voor elk wissewasje dat je installeert, de computer opnieuw op hoeft te starten.

”Elennaro”

OS X zou nooit vastlopen.

Dat kan het wel degelijk — elk besturingssysteem kan vastlopen, ook OS X.

”Elennaro”

Over het toetsenbord: het ziet er heel erg cool uit, dat wel, maar denken jullie dat ik in de toekomst nog een ander ga moeten kopen omdat het niet zo ergonomisch is?

Het schijnt nou net ergonimischer te zijn omdat het plat ligt. Of je in de toekomst een nieuw zult “moeten” kopen hangt van jezelf af, denk ik — ik heb geen probleem met een “recht” toetsenbord in plaats van eentje met een knik in, maar jij misschien wel.

Bijdrager
    Xenophon

– Voor bijna ieder programma in OS-X om bij de voorkeuren te komen: Appeltje-toets + punt.

– Rebooten hoef je alleen bij heel ingrijpende updates, die komen bijna nooit voor. Maar bij een ‘vers’ besturingssysteem-updates zitten er inderdaad soms een paar bij. Ik heb mijn met mijn Mac nu een uptime van twee maanden. (zonder rebooten dus.) Dat gaat zonder enige moeite omdat hij altijd in de sluimerstand gaat.

– Dat je scherm zwart blijft is vreemd. Maar dat heeft misschien te maken met het springen op standby en het updaten. Maar dan nog; het mag nooit gebeuren eigenlijk. Hou dat zeker in de gaten en als hij dat blijft doen; terug naar de Apple-store gaan!!

– Ik kocht vroeger toen ik nog Windows gebruikte altijd Cherry-toetsenborden, maar nu vind ik de ‘gewone’ doorzichtige of de laptoptoetsenborden ook erg lekker tikken. Kwestie van smaak/gewenning wellicht.

Voor het draaien van Windows heb je meerdere opties. Parallels, VMware en straks in Leopard dualbooten icm. BootCamp.

Qua emulatie kan je eens kijken naar de Mac-versie van WINE: die heet ‘Cross-over’ maar daar moet je ook voor betalen. Mijn ervaring is niet echt positief, maar dat hangt heel erg af van het soort programma dat je wil gaan gebruiken. Misschien kan je dat eens opschrijven, dan komen er vast meer en betere tips.

In ieder gevall; welkom in de Mac-wereld :D

Bijdrager
    Vodka

Bootcamp kan nu ook al (OS X Tiger) en is geheel gratis via de apple site.

Bijdrager
    ivan92
    ”Vodka”

Bootcamp kan nu ook al (OS X Tiger) en is geheel gratis via de apple site.

maar als je je mac ermee aan gort helpt krijg je geen nieuwe(ook niet in de garantieperiode) omdat het nog een beta fase is.

Bijdrager
    mvdenberg

als je daarmee je mac aan gort helpt, dan is dat softwarematig. Dus zo te herstellen via de installatie dvd. En inderdaad: voor zo’n ‘probleem’ krijg je geen nieuwe.

Bijdrager
    Vodka
    ”ivan92″

maar als je je mac ermee aan gort helpt krijg je geen nieuwe(ook niet in de garantieperiode) omdat het nog een beta fase is.

Je mac help je niet aan gort door Bootcamp te instaleren. Bovendien geeft Elennaro aan dat hij windows programma’s op zijn imac wil draaien en het liefst voor niets. Nou dan is bootcamp de oplossing.

Persoonlijk vind ik Parallels beter vanwege Coherence, maar daar tel je wel 80 Euri voor neer.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Xenophon”

- Voor bijna ieder programma in OS-X om bij de voorkeuren te komen: Appeltje-toets + punt.

Command-komma op QWERTY-toetsenborden:)

Bijdrager
    DanielZ

Hele handige site die macmiep!

Nou heb ik een vraag. Ik wil rond january een MBP 17″ kopen maar ik wil er natuurlijk ook een muis bij. T liefst een originele apple mouse! Ik zat te denken daan die “Mighty Mouse”

Maar ik zit met een paar vraagjes. Mac osx maakt geen gebruik van de rechter muis knop(tog?) en ik wil een dual boot met bootcamp maken om mijn games in windows te kunnen spelen.

Ondersteund windows de Might mouse? (ook dat je de knoppen aan kan passen ed.)
    Heeft de Mighty mouse Überhaupt een rechter muis knop?
    Enige game ervaring met MAC OSX(i mac macbook whatever maakt niet uit) Met bijv Battlefield 2142 of Unreal tournament. werkt de rechter muis daarin?

Als ik een andere Wireless muis koop van bijvoorbeeld Creative of Logitech Ondersteund Mac OSX die dan? Ik weet dat win het ondersteund maar de mac ook?

En nog een vraag over het toetsenboard op de MacBook Pro 17″ Ik wil hem gaan bestellen maar ik kan een keuze maken tussen internationaal of Nederlands.

Ik neem aan dat de “Nederlandse” versie een andere keyboard layout heeft? dus dan zou ik voor Internationaal moeten gaan.

Alvast bedankt he!

DanielZ

Bijdrager
    Oppie
    ”DanielZ”

Mac osx maakt geen gebruik van de rechter muis knop(tog?)

En jij zegt hierboven een iMac te hebben?!
    Ik zou zeggen: speel er eens mee…

Bijdrager
    DanielZ
    ”Oppie”
    ”DanielZ”

Mac osx maakt geen gebruik van de rechter muis knop(tog?)

En jij zegt hierboven een iMac te hebben?!
    Ik zou zeggen: speel er eens mee…

Euhh waar staat dan dat ik een imac heb? Ik wil eenMBP17″ kopen rond january of eerder.

Bijdrager
    Oppie

Sorry, dat was TS en niet jij.

Dan zou ik zeggen: ga eens naar een dealer (of een vriendje) en rommel wat op een Mac, wordt je snel wijzer van.

Dan zul je ook zien dat de standaardfuncties van ELKE muis (linker-, rechter-, wiel-knop èn scrollwheel) standaard door het OS worden ondersteund.

Bijdrager
    DanielZ

haha ok:) Ik ga binnekort idd even naar de Macstore te haarlem of Amsterdam. Ik wou het gewoon zeker weten voodat ik een muis van €70 koop.

Thanx!,
    DanielZ

Bijdrager
    dams1

en het mooie van de scroll is dat het een bolletje is: dus zowel horizontaal als verticaal scrollen. Verder via voorkeuren>muis nog veel optionele instellingen door drukken op scroll bol, knijpen aan de zijkant ed. Zeker de moeite van 70 euro waard!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.