22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Zapman

Problemen met installeren OS X na upgrade naar SSD & extra RAM

Beste,

In een vorige topic had ik meegegeven dat mijn MPB mid 2012 te traag begon te werken & beachballing etc.
    Dit is terug te vinden op volgende link: hierzo

Intussen dus volgende erin gestopt:
    http://www.ssdcenter.be/product/542827/samsung-ssd-850-evo-250-gb.html
    http://www.memoryshop.be/product/309950/category-196444/crucial-apple-16-gb-sodimm-ddr3-1600-2-x-8-gb.html

Laptop start op in recovery, echter reinstall os x met internet recovery blokkeert steeds na x aantal chunks (te zien in logs).
    Vervolgens hoopte ik os x terug te installeren met de originele cd rom, echter zonder succes, ik krijg dan volgend scherm (zie link)
    Deze

Alvast bedankt voor de hulp.
    Het is echt pretty depressing, dacht dat dit toch iets eenvoudiger ging lukken… :-s

Groeten

Bijdrager
    Zapman

Bijdrager
    McPim

Lijkt me voor de hand liggen, maar heb je de installatie al met je oude geheugen geprobeerd? Je nieuwe geheugen is ’t goeie type zo te zien maar je kunt altijd pech hebben natuurlijk..

Geblokkeerd
    Carp

ik krijg dan volgend scherm (zie link)

Ja zo is dat wel duidelijk!??

Altijd lastig als gebruikers ‘zomaar’ een klacht deponeren.
    Ook ik heb geen glazen bol.

Je hebt die SSD toch wel geformatteerd?
    Blijft gissen zo.

Bijdrager
    sciletto

Het blijft idd gissen maar persoonlijk zou ik je nvram resetten, aangezien je de SSD erin hebt gezet en nieuw geheugen.

Het NVRAM opnieuw instellen

Zet de Mac uit.
    Zoek de volgende toetsen op het toetsenbord: Command (⌘), Option, P en R.
    Schakel de Mac in.
    Houd de toetsen Command-Option-P-R ingedrukt zodra u het opstartgeluid hoort.
    Houd de toetsen ingedrukt totdat de computer opnieuw opstart en u het opstartgeluid een tweede keer hoort.
    Laat de toetsen los.

Ik hoop dat dit werkt voor je man

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom zou een NVRAM hier helpen?

Je hebt een stevige kernel panic. Eerst het oude RAM terugplaatsen, en de installatie opnieuw proberen. Daarna kijken we verder.
    (PS: uit jouw andere draadje bleek uit niks dat je RAM tekort kwam.)

Bijdrager
    TheBigZ
    Zapman op 15 september 2016

ik krijg dan volgend scherm (zie link)

Kun je een foto plaatsen van het hele scherm zodat we de opstartteksten ook goed kunnen zien?
    Het vlak in het midden geeft inderdaad een kernel panic aan; iets is niet goed.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.5-13-mid-2012-unibody-usb3-specs.html

Bijdrager
    TheBigZ
    Zapman op 03 september 2016

Hij werkt idd een pak sneller, alleen, ik krijg mijn os X Lion er niet meer op.

Dit begrijp ik niet. Je zegt, “hij werkt idd een pak sneller”.
    Hoe heb je dat geconstateerd?

Bijdrager
    Zapman

Hallo, bedankt voor de reacties, op heden is er nog geen verandering in de situatie.
    Bij deze betere foto’s van de tekst.
    Ja de schijf heb ik reeds meermaals geerased, alsook NVRAM & PRAM.

Ben op dit min of meer ten einde raad:-(

Ik heb kunnen vaststellen dat het luik van Mac Recovery veel sneller aan het laden is & ook een pak minder beachballing in vergelijking met voorheen.

View post on imgur.com

Moderator
    Night

Unsupported CPU error…. hmzzzzz

Ik denk toch dat jouw problemen los staan van je SSD
    Dit soort foutmeldingen zou je verwachten op een Hachintosh,

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Night.

Bijdrager
    Zapman

Wat bedoel je met Hackintosh? Zou er nog hoop zijn voor mijn mbp?

Geblokkeerd
    Carp
    Zapman op 18 september 2016

Je weet blijkbaar niet eens hoe je een screenshot maakt, treurig, Cmd + Shift _ 3 voor pagina en 4 voor uitsnede.

Ja de schijf heb ik reeds meermaals geerased, alsook NVRAM & PRAM

NVram en Pram zijn hetzelfde en ik zie ook niet waarom dat zou helpen.
    ‘ge’erased’ zul je wel bedoelen, is dat koeterwaals voor ‘formatteren’?
    Indien ja, dan zou het helpen als je meld HOE?

Ik heb kunnen vaststellen dat het luik van Mac Recovery veel sneller aan het laden

Nog meer koeterwaals, dat waarschijnlijk jij alleen zelf snapt.

Hulp word erg lastig zo.

Bijdrager
    TheBigZ
    Zapman op 18 september 2016

Maar nog steeds onvolledig.

Probeer eens een foto van het HELE scherm te maken, en wel RECHT VOOR het scherm.

Moderator
    Night

@Carp: Ik weet niet hoe het jou lukt, maar een screenshot maken kun je pas als je Mac is opgestart, niet als deze in een Kernel-crashed state verkeert. Dan kan je cmd-shift-3 drukken tot je een ons weegt. Maar voor de rest is het inderdaad erg lastig te ontcijferen.

Graag zie ik de crash-logs (of een duidelijke omschrijving/foto van wat je ziet op je scherm als je opstart in Verbose mode (cmd-V ingedrukt houden tijdens opstarten)) als je je MBP ‘gewoon’ opstart, uiteraard NADAT je het originele RAM hebt teruggeplaatst.

Bijdrager
    McPim

‘Unsupported CPU’ geeft vaak aan dat je een verkeerd OS probeert te installeren (niet compatibel met je hardware). In je vorige draadje had je het erover dat je Lion erop ging zetten, klopt dat? Dan zit daar het probleem. Probeer een El Capitan USB stick te gebruiken voor de installatie.

Moderator
    Night

Maar Lion zou toch compatible moeten zijn met een Mid-2012 MBP?
    (eerste uitgifte: 20 juli 2011; opvolging door ML: 25 juli 2012)

Bijdrager
    McPim

Klopt, maar TS heeft een andere hardware configuratie nu, met een SSD die wellicht nog niet voorzien was op zijn bijgeleverde DVD. Maar Zapman, vertel eerst eens welk OS je installeert en vanaf welke DVD? Of gebruik je een ander medium?

Bijdrager
    McPim

Ik zie nu in de eerste post dat Zapman installeert vanaf bijgeleverde disc, dat gaat dus niet lukken! Die DVD’s werken alleen voor de originele hardware configuratie, vandaar de error. Je moet een retail Snow Leopard DVD gebruiken of een bootable USB stick maken met El Capitan.

Bijdrager
    Zapman

Bedankt voor de vele reacties, eerst en vooral dit is mijn installatie cd-rom

View post on imgur.com

McPim geeft aan om een stick met El Capitan erin te steken, heb ik gedaan, dit geeft mij het volgende scherm:

View post on imgur.com

Van onderdelen heb ik nog niets aangepast, ik hoop nog steeds mijn mbp op één of andere manier aan de praat te krijgen.

@Carp; op dit moment kan ik absoluut geen screenshots nemen jammergenoeg, het blijft sukkelen met foto’s

@thebigz; bij deze een foto van het gehele scherm, hopelijk is deze bruikbaar

View post on imgur.com

Bijdrager
    McPim

Zapman, kijk nou even naar je Install Disk: 10.5.6, dat is Leopard jaartal 2009. Dat is niet de disc die hoort bij een Macbook mid 2012 (zie ook hier)… Nogal logisch dat je dan een Kernel Panic krijgt met ‘unsupported CPU’.

En die USB stick, heb je die zelf gemaakt? Zo ja, hoe? Weet je zeker dat ie werkt? Opgezocht met welke toets-combo je dan moet opstarten? Vragen, vragen, vragen :wink: Ik denk dat je Macbook héél simpel aan de praat is te krijgen maar je moet wel op de juiste manier aan de installatie beginnen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  McPim.

Bijdrager
    Zapman

Dag McPim,

Bedankt voor jouw input.
    Klopt idd dat het niet mijn OS X Lion cd is maar de Leopard van mijn vrouw.

Het klopt dat ik de stick zelf gemaakt heb, het enige dat hierop staat is OS X El Capitan-installatie.
    Misschien was het ook wel een beetje wishful thinking dat het hiermee ging lukken:-)
    De stick werkt, gezien ik de installatie applicatie heb gedownload met mijn Imac (nog een geluk dat ik deze heb).

Niets van toetsencombo’s gebruikt, gewoon stick erin gestopt en start knop.

Beste groeten Zapman

Bijdrager
    McPim

Zapman, ik begrijp dat je op de USB stick het installatiebestand van El Capitan hebt gezet? Daarmee kun je niet opstarten, dus op een ‘lege’ Mac heb je daar niks aan. Je moet een ‘bootable’ USB stick maken met El Capitan erop, dit werkt het makkelijkst met http://diskmakerx.com. Je hebt een andere Mac met minimaal OS X 10.9 nodig om ‘m te maken.

Als dat gelukt is start je je Macbook met de ‘Option’ toets en kun je de installatie starten vanaf de USB stick.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.