17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    glimburger

problemen met iDVD3

Hoi,
    Iemand al ervaringen met iDVD 3 ? Zelf heb ik de nieuwste versies van iMovie, iTunes en iPhoto al geinstalleerd en was ik nu zinnens om de complete iLife te kopen om ook te kunnen genieten van de voordelen van iDVD3.
    MAAR…
    Volgens een artikel dat ik vond op http://www.kenstone.net/fcp_homepage/review_idvd_3.html zou men beter nog wat wachten alvorens iLife te kopen omdat er nog héél wat bugs inzitten.
    Graag jullie mening en advies.

Bijdrager
    iJan

Ik heb iLife nu een week. De eerste DVD’s heb ik al gebrand. Het resultaat is echt prima. Alleen duurt het branden nogal lang en klopt de tijd die het branden nog vergt absoluut niet. Maar het geduld is uiteindelijk beloond. De nieuwe themes zijn trouwens ook dik in orde.

Bijdrager
    Annette

Tot nu toe heb ik problemen met alle DVD’s die ik gebrand heb met iDVD 3. De schijven worden niet meer herkend door de G4, of geven foutmeldingen als er andere bewerkingen mee worden uitgevoerd. Ze doen het wel goed op een externe DVD speler, maar zelf kan ik ze nu niet meer dupliceren (met ripper software).

Iemand enig idee?
    Annette:(

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”Annette”

Tot nu toe heb ik problemen met alle DVD’s die ik gebrand heb met iDVD 3. De schijven worden niet meer herkend door de G4, of geven foutmeldingen als er andere bewerkingen mee worden uitgevoerd. Ze doen het wel goed op een externe DVD speler, maar zelf kan ik ze nu niet meer dupliceren (met ripper software).

Iemand enig idee?
    Annette:(

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42724

Bijdrager
    rkeppel

Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden met IDVD3.
    De tijd van coderen en daarna branden is redelijk.
    Beetje vervelend is wel dat als je in iMovie meerdere projekten hebt die je op 1 DVD wilt zetten je goed moet kijken wat je doet. Druk je nl in iMOvie op de knop IDVD dan start IDVD3 en gaat vervolgens coderen.
    Dat wordt dan een nieuw projekt met dezelde naam als in iMovie.
    Heb je in IDVD al een lopend projekt en je wilt het tweede (via importeren of slepen uit films) erbij zetten dan gaattie weer coderen.
    Dat kost dus veel tijd extra.
    Ik hoop dat ik niet al verwarrend ben en iemand begrijpt wat ik bedoel.
    Is er iemand in dit Forum die mij snapt en een oplossing weet?

Bijdrager
    Steves lovechild

Omdat iDVD begint met coderen (in de achtergrond) zodra er materiaal wordt aangeboden, is de enige mogelijkheid om alle films in iMovie kant en klaar te maken -eventueel in verschillende projecten- en dan pas iDVD te (laten) opstarten. Door het gelijktijdig werken in iMovie en iDVD gaat de codering toch al erg traag. Gebruik je in beide films ook markers, kijk hier dan even naar.
    http://discussions.info.apple.com/WebX?14@149.727PaIn0hMK.8@.3bbf5886/0

Bijdrager
    Annette

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42724%5B/quote%5D

Deze oplossing werkt niet omdat de G4 de (zelfgebrandde) DVD’s meteen weer uitspuugt (onherkenbare bestandsstructuur).

Zelfs mijn dealer weet niet waarom dit zo is.

Suggesties???

Bijdrager
    Steves lovechild

Annette: Geef even iets meer info. Wat voor merk DVD’s gebruik je. Hoe staan je systeeminstellingen bij b.v. plaatsing lege DVD. Wat voor OSX versie. Wat voor Mac versie etc. Dat je dealer het niet weet verbaast me niets. De meeste Apple dealers hebben geen echte praktijkervaring. Die moet je halen bij Macosx.nl…

Bijdrager
    Annette

Misschien zelf al een (deel van de) de oplossing al gevonden: ik draaide onder OSX10.2.3, toen iLife geinstalleerd en DVD’s gebrand. Vervolgens 10.2.4 geinstalleerd en daarna heb ik al die problemen gekregen. Nu heb ik m’n hele HD gewist, 10.2.3 en iLife opnieuw geinstalleerd en nu kan ik mijn eigen DVD’s tenminste weer lezen.
    Alleen krijg ik iedere keer nog een foutcode (-36) als ik deze zelfgebrandde DVD’s wil kopieren (Verbatim DVD-R). Dus als iemand daar de oplossing voor weet…

Bijdrager
    Steves lovechild

Als je de DVD wilt kopieëren moet je wel genoeg ruimte op je schijf hebben. Anders krijg je deze melding. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106759
    Bovendien zal de DVD speler software gestart worden bij plaatsing van de DVD. Die moet je wel eerst even afsluiten. Ook dat kan de foutmelding veroorzaken. Gebruik daarna de werkwijze zoals eerder gegeven. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42724
    Maar je kunt het natuurlijk ook met Toast Titanium doen. Met Copy opdracht. Dan maakt Toast tijdelijk een image aan van de DVD en maakt zo de kopie naar de blanke DVD. De image wordt weggegooid bij afsluiten van Toast. Wil je er meerdere branden, laat dan dus Toast open staan. Verbatim is prima. Ik gebruik ze al tijden zonder enig probleem. (Vooral handig als je ze wilt bedrukken. NOOIT stickers plakken! een DVD speler is veel gevoeliger voor onbalans)
    succes!
    SLC

Bijdrager
    Annette

Hmmm, ik heb 45 Gig vrij op de opstartschijf en 768 mb Ram. Geen andere programma’s open in de achtergrond, DVD speler is ook uit en nog steeds krijg ik het niet gekopieerd (bij schijfkopie krijg ik een fout 5 (invoer0/uitvoerfout), bij gewoon kopieren een -36 I/O fout en bij Toast Titanium 5.2 ook een -36 I/O disk fout.
    Het is alleen bij de door iDVD gebrandde schijven, dataschijven geven geen problemen.
    Ik heb via de Canopus ADVC-100 een analoge videoband op mijn harddisk gezet (via iMovie 3) hierin wat hoofdstukken aangegeven, alles via iMovie naar iDVD 3.0 gestuurd en via iDVD een DVD gebrand. En nu kan ik de DVD’s (ik heb er onderhand meerdere) alleen maar afspelen en niet meer kopieren…. Hij geeft iedere keer op een andere momenten die errors. Gek word ik er van!

Annette

Bijdrager
    Steves lovechild

Hmm, interessant probleempje. Dat je wel data DVD’s kunt kopieeren maar geen DVD’s ligt in het feit dat data als OS extended of iso 9660 worden gebrand en DVD’s als UDF formaat. Ik denk dat er toch iets mis gaat tijdens het branden van die eerste DVD. Je MOET n.l. met beschreven werkwijze de DVD kunnen kopieeren.
    Laten we eerst even checken of je alle voorzorgsmaatregelen hebt genomen.
    1. Kontroleer je RAM met de hardware check op bijgeleverde CD
    2. Repareer de permissies (schijf-ehbo, repareer bevoegdheden)
    Als dit alles goed is, kun je een nieuwe DVD gaan branden vanuit iDVD. Om ZEKER te zijn dat de DVD goed wordt gebrand:
    3. Zet elke vorm van slapen op de computer uit.
    4. Zorg dat er geen netwerkverkeer is.
    5. Laat iDVD het enige openstaande programma zijn.
    6. Laat eerst de volledige mpeg-2 codering in de achtergrond zijn werk doen voordat je handmatig een brandcommando geeft.
    7. Plaats de lege DVD pas als er om wordt gevraagd.
    Mocht dit alles niet helpen geef dan uitgebreide info over soort Mac, systeemversie, brander, firmware etc. Bij een later geplaatste brander moet je hem wel op MASTER hebben staan b.v. Zonder verdere info blijft het voor mij gokken waar het probleem ligt. Maar eruit komen doen we zeker! Gek doen mag. Gek worden hoeft niet.
    :mrgreen:

Bijdrager
    Annette

Alle tips uitgevoerd. Eerst zelfs nog de HD compleet gewist en er een nieuw systeem opgezet (10.2.3). Als extra programma’s alleen iLife. Enigste resultaat : ik kan DVD’s die door iemand anders zijn gebrand wel kopieren (zowel met toast als met schijfkopie) maar de eigen gebrandde DVD’s geven nog steeds dezelfde foutcode…

Bijdrager
    Steves lovechild

Maar speelt de DVD die je als eerste zelf brand nu goed of niet? En zowel op Mac als losse DVD speler? Je kunt immers meerdere exemplaren achter elkaar brander vanuit iDVD. En kijk eens of je het schalen naar TV safe area aan hebt staan. In voorkeuren iDVD. Dat wil nog wel eens helpen. Verder geef je nog steeds geen info over de Mac zelf. Alleen dat er 10.2.3 op staat. Dus type, geheugen extra kaarten etc.

Bijdrager
    Annette

Onderhand een paar uur aan de telefoon gehangen met Apple Support. Allerlei commando’s en testscripts gedaan, firmware gereset etc. Paar keer doorverbonden met ‘mijn collega die echt alle problemen weet op te lossen’. Met als ‘oplossing’: ehhh, het klinkt alsof er meer aan de hand is…. softwarematig gezien MOEST hij het nu doen. Morgenochtend komt er een expert bij u langs, we vrezen dat er iets mis is met de aanstuurtechniek van de Superdrive…’
    Dus wordt vervolgd….

Bijdrager
    Annette

Sinds gisteren kan ik eindelijk DVD-tjes branden…. het heeft ‘slechts’ 6 1/2 maand geduurd voordat Apple erkende dat de DVD brander defect was en dat er een nieuwe geleverd was….
    Maar ja, nu eindelijk maar eens heel hard gaan archiveren…..

Annette

Bijdrager
    Bas22

Laat ik maar even aansluiten in deze rij.
    Ik werk ook met een EMac onder OSX onder 10.2.8
    Met een extra HD erin en een losse LaCie 200 GB eraan via FireWire.
    Als ik in IDVD een compleet project maak, wil hij niet coderen.
    Te weinig schijfruimte roept ie.
    Ik heb al veel onnodige stuff weggehaald, maar het blijft een project van 3,6 GB en ik heb maar 800 MB op mijn normale OSX drive. Hoe los ik dit op?

Hulp!

Bas

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.