6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Iris

Problemen met foto's verkleinen retina

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn MacBook Pro. Ik ondervind problemen met het verkleinen en opslaan van foto’s met mijn retina-scherm. Wanneer ik mijn foto’s verklein in photoshop, zien ze er op 100% scherp uit, en tevens in de resolutie waarin ik het zou willen hebben. Wanneer ik de foto’s echter opsla, worden ze plots vergroot naar 200%, waardoor ze erg pixelachtig zijn, en ook veel te groot op het beeldscherm. Ik wil ze gebruiken voor mijn website, en in principe is er niets aan de hand wanneer je ze weer verkleind, maar ik wil dat het bronbestand gewoon scherp is. Ik heb me suf gezocht op internet, maar ik kom er niet uit. Ik heb overigens ook geprobeerd met voorvertoning een foto te verkleinen, met hetzelfde resultaat. Weet iemand hoe dit valt op te lossen? Ik hoor het graag.

Groeten,
    Iris

Bijdrager
    Shmoo

Je zal denk ik toch iets meer info moeten geven over hoe je deze foto’s kleiner maakt.

Je praat namelijk over kleiner maken (formaat), resolutie (pixel dichtheid) en percentages (weergave). Dat zijn drie verschillende dingen die mogelijk nog wel eens voor verwarring zorgen.

Bijdrager
    Iris

Even twee screenshots als toelichting. In de eerste screenshot heb ik de foto verkleind in photoshop. Ik zie de afbeelding daar op 100%, en de foto is dan volledig scherp, tevens in de afmetingen dat ik het op het scherm wil zien. Wanneer ik de foto echter opsla, is het zowel op het internet als op mij computer dubbel zo groot als ik het in de werkelijke grootte bekijk. Ik heb begrepen dat een retinascherm automatisch alles op 200% toont, maar ik vind dit vreemd dat dit naast mijn browser ook in bijvoorbeeld voorvertoning gebeurd. Ik wil niet dat de foto’s opgeblazen worden, want dan worden ze voor als nog wazig. Wanneer je ze in je website plaatst en aanpast in de code dan zijn ze gewoon scherp, maar in het bronbestand niet. Dit is bijvoorbeeld ook vervelend wanneer ik een foto upload naar de fotowebsite flickr. Als ik de foto dan in volledige grootte bekijk dan is deze eigenlijk te groot.

Bijdrager
    Shmoo

En als je in Voorvertoning nu op CMD + 0 (nul) drukt wordt de foto niet weer gewoon kleiner en op 100% weergegeven?

Bijdrager
    Iris

Nee dat is dus het probleem, de 100% in mijn browser en in voorvertoning is dubbel zo groot als hoe ik het zelf bedoeld heb met verkleinen. De tweede screenshot is voorvertoning in 100% tegenover de photoshop in 100%.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit klinkt alsof Photoshop niet doorheeft dat het op een Retina-scherm draait. Dat heeft namelijk twee keer de resolutie van een niet-Retina-scherm (dus twee keer zoveel pixels per centimeter), en je verhaal geeft me de indruk dat Photoshop puur in pixels rekent en niet in punten zoals Apple dat doet. Een punt in dit geval is namelijk één pixel op een niet-Retina-scherm, maar een blokje van twee bij twee pixels op een Retina-scherm — zie Points Don’t Correspond to Pixels in Apple’s documentatie voor ontwikkelaars.

Als je in de voorkeuren van Photoshop kijkt onder Units & Rulers kun je daar de resolutie van het scherm instellen. Voor een MacBook Pro Retina zou dat 226 of 227 pixels per inch moeten zijn, afhankelijk van het precieze model.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.