4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    ckuijjer

problemen met Finder en Samba

Ik heb weer een mooi mogelijk probleem gevonden in de Finder, of eigenlijk denk ik hoe Mac OS X windowsshares mount.

Samengevat komt het op het volgende neer, in ons netwerk staan twee computers met daarop 1 share met dezelfde naam: MUZIEK. De ene map is van een huisgenoot, de ander van mijn oude harde schijf, het idee was ooit om de muziek op beide computers redelijk gelijk te houden.

Wanneer Mac OS X met de eerste map een verbinding maakt dan zet hij die onder /Volumes/MUZIEK en als icoon op de desktop. Maak je nu een verbinding met de tweede muziek map dan zet hij die onder /Volumes/192.168.0.2 (het IP adres van de tweede computer) en een icoon met de naam muziek.

Het was me al eerder opgevallen dat dit een niet nette manier van werken was toen ik naar de iconen op de desktop keek, waarom is het namelijk niet iets als naamcomputer1_muziek en naamcomputer2_muziek zodat er in elk geval in je eigen hoofd geen verwarring over kan ontstaan. Erger is natuurlijk het feit dat onder de motorkap deze mappen ook niet netjes worden opgeslagen, het best als een map met ipadres met daarin een map met de naam MUZIEK. Apple maakt hier niet eens de fout om twee dezelfde mappen te maken (stom en het werkt niet) maar erkent de fout en zorgt vervolgens voor een non-oplossing (overigens een andere map van 192.168.0.2 verbinden levert 192.168.0.2-1 op:) ).

Problemen die zo onstaan is dat iTunes niet echt lekker weet welk bestand waar staat en zo niet automatisch de verbindingen naar mappen kan opbouwen, nog stommer is dat de Finder bij het browsen in een van de twee zo in de war raakt dat hij de vensters maar uit doet.

Bij nader inzien is het verhaal van hierboven niet helemaal waar, na het verwijderen van de shares maakt hij de eerste muziek als 192.168.0.1 aan, maar das nog steeds niet goed. Ik denk dat iTunes mappen aanmaakt met als titel MUZIEK.

Mijn vraag is of iemand dit kan nagaan (vereisten dus een netwerk met minstens twee andere computers eraan) door op 2 computers een map met dezelfde naam te maken en daar wat troep in. En anders of iemand weet waar ik Apple kan vertellen dat ze het stom doen.

Bijdrager
    MacAttack

Wel de manier om het Apple duidelijk te maken is door het probleem op te lossen en het op versiontracker met een grandioze naams zoals MacOS X update 10.2.5:P
    Wacht tot één dag na de release van 10.2.4 wedden dat Steve hem opmerkt :lol:

Moderator
    Adriaan Mol

Ik weet niet of dit eigenlijk een bug is. Een IP adres als naam gebruiken bij een dubbele share is eigenlijk een goede oplossing vind ik.

Maar los daarvan, kan je niet op elke Window servers een shortcut van de mappen “MUZIEK” maken?

Dus op de ene maak je een shortcut “Computer 1 – Muziek” en de andere “Computer 2 – Muziek”. Deze share je dan gewoon met Samba, ben je van het probleem af;)

Adriaan

Bijdrager
    ckuijjer

Grrr net een kernel panic gehad terwijl ik dit verhaaltje schreef, nu dus maar overnieuw

Het aanmaken van /Volumes/MUZIEK komt voort uit het verbinden van een server via iTunes, een nummer dat in iTunes Music Library.xml staat als file://localhost/192.168.0.1/filmmuziek/… zorgt ervoor dat /Volumes/MUZIEK wordt aangemaakt. Wordt dezelfde map door de Finder verbonden dat wordt het /Volumes/ipadres-x waarbij x oploopt naarmate er meer mappen op hetzelfde ipadres verbonden zijn. Dit laatste is ook niet goed aangezien dan de muziek telkens in een andere map terecht kan komen, goede oplossing blijft /Volumes/ip-adres/map.

De oplossing om op de andere computers de namen te veranderen is eigenlijk ook geen oplossing, ik denk dat ik vasthoudt dat het maar goed moet zijn en niet nog een keer de angst loop dat ik voor mijn Mac wordt uitgelachen, ik heb namelijk ook al een keer de mappen bij de andere computers een kortere naam moeten geven aangezien Mac OS X het niet aan kon.

Waardoor zal dit alles kunnen komen, het lijkt me zowiezo ergens een stomme implementatie, maar waarom maakt iTunes mappen met een naam aan en de Finder alleen met ip-adres. Kan dit te maken hebben met verschil tussen API in Cocoa en Carbon?

Misschien dat het leeghalen van de iTunes Library en via de Finder mappen verbinden en het er dan weer ingooien enig nut heeft, maar dat is ook stom eigenlijk.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.