3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Rido

Problemen met externe monitor + Macbook Pro Retina 15"

Hoi hoi,

Sindskort heb ik een nieuwe Macbook Pro Retina 15″ (met CPU upgrade). Op mijn werk sluit ik deze aan op een 1080p scherm (HDMI) en eentje met een resolutie van 2560×1440 (DP). Daar werkt alles helemaal perfect!

Dezelfde laptop heb ik thuis aangesloten op een 4K (DP) & 1080p (HDMI) monitor en dan loopt het allemaal wel redelijk. Ga ik mijn 4K schalen naar 2560×1440 zodat ik het wat beter kan zien, dan loopt het niet meer zo lekker. Alles lagt en loopt niet meer soepel. Bijvoorbeeld Mission Control (F3), die animatie is echt dramatisch. En heel Safari is vervolgens ook erg langzaam.

(In beide gevallen is mijn laptop zelf dicht geklapt)

Nu was mijn vraag, is dit normaal of moet deze Macbook dit eigenlijk gewoon makkelijk aankunnen? Of is er toevallig een oplossing voor?

Alvast bedankt!

Sleutelbeheerder
    Night

Ja, je zou inderdaad denken dat video op een lagere resolutie het systeem juist sneller zou moeten maken; niet langzamer. Vaag.
    Gebruik je dezelfde bekabeling als op je werk (zelfde type monitoren op dezelfde poorten; zelfde type connectoren; geen koppelstukken of converters?)

Bijdrager
    Rido

Bekabeling is niet hetzelfde maar deze zou wel gewoon goed moeten zijn. Dezelfde vraag had ik ook op Tweakers gesteld en daar heb ik inmiddels een antwoord gekregen met de “oplossing”:

Als je 4k scaled naar 2560×1440, rendert je macbook het eerst op 5120×2880, waarna hij het downscaled naar 4k. Dat betekent dat hij fors meer pixels moet renderen en dat kost veel performance. Als je 4k perfect wil scalen moet je “looks as” 1080p gebruiken. Net als dat 1440×900 het beste lijkt op het 2880×1800 scherm van je macbook.

4k t.o.v. 5k scheelt enorm veel pixels dus probeer dat eens;)

Het komt er dus op neer dat de Macbook te weinig performance heeft om 5k & 1080p tegelijk aan te sturen:(

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.