15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Skole

Problemen met El Capitan 11.1

Ik zit met een probleem met het installeren van El Capitan 11.1. Ik heb een MacPro 3.1. El Capitan 11.0 draait hier goed op. Heb gisteren een update uitgevoerd naar 11.1 en toen begon de ellende. Na een geslaagde installatie startte de computer maar tot 2/3 op. Het balkje blijft in beeld staat en heb voor de rest een wit scherm.

Ik had gelukkig een goede backup via TimeMachine en die terug gezet. Nu draait El Captitan 11.0 weer, maar heb er wel problemen bij gekregen.

De mail was helemaal weg. Alles weer opnieuw ingelezen, maar ben wel verstuurde mails kwijt.

iCloud werkt voor geen meter meer. Alleen iCloud foto’s. Synchroniseren van de agenda etc werkt niet meer. Krijg als ik uitlog en weer inlog een ‘onbekende fout’. De suggestie verwijderen uit Internet accounts gaat niet.

Wie weet hier een oplossing voor? Het liefst zou ik natuurlijk 11.1 installeren. Heb de indruk dat er drivers of extenties oid in de weg zitten.

Ik heb nog nooit problemen gehad met updates, maar dit is toch een echte misser van Apple. Zoiets zou toch niet mogen met officiële updates.

Bijdrager
    Blieper
    Skole op 22 oktober 2015

Ik heb nog nooit problemen gehad met updates, maar dit is toch een echte misser van Apple. Zoiets zou toch niet mogen met officiële updates.

Dat zou ik niet te hard roepen, wie zegt dat het probleem bij Apple ligt… vaak ligt het aan diegene die het systeem beheerd :-p

Bijdrager
    Skole

Hoe verklaar je dat de 11.0 wel vlekkeloos werkt. Zelfs Office loopt redelijk tot goed? Dan moet er toch iets veranderd zijn?

Bijdrager
    banditbiker

Bij mij (Mac Mini late 2012) moest ik ook de mac (na een nacht updaten) met de hand herstarten voor de update doorliep. (wit balkje op zwart scherm onder apple logo bleef op 2/3 steken).

Bijdrager
    Blieper

Als ik dat jou was, zou ik eerst even de Schijfbevoegdheden herstellen, dat kan dus niet standaard in 10.11.x maar je kunt het bv via Onyx doen, waar ik bij zeg dat je wel moet weten wat je doet, maar goed bij het tabje ‘automatisch’ zou je bevoegdheden alleen kunnen aanvingen en als dat allemaal hersteld is zou ik de Combo update installeren.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Blieper.

Moderator
    Night

Ik zou ook voor de laatste optie gaan. Niets sleutelen en alles laten zoals het was. Alleen de combo updater erover gooien en desgewenst na de installatie een keer in Safe mode opstarten, permissies herstellen en een keer de PRAM resetten. Als het dan nóg niet naar behoren werkt, hoor ik dat graag.

Bijdrager
    GoeieDag

Apple haalt dat ‘Herstel schijfbevoegdheden’ met een goede reden eruit, en nou wil jij een derde partij app hiermee wel aan de gang laten gaan?!

Bijdrager
    Blieper

Is dat eruit joh… volgens mij zit het op een andere plaats in het systeem;-)

Bijdrager
    GoeieDag

Apple says that permission protection and repair (long considered a broadly pointless placebo of a troubleshooting step in the first place) now occurs automatically during software updates.
    Heeft dus o.a. met de SIP te maken.

Bron (o.a.): http://arstechnica.com/apple/2015/09/os-x-10-11-el-capitan-the-ars-technica-review/6/#h3

Bijdrager
    Skole

Bedankt voor jullie antwoord. Ik ga de Combo update uitvoeren. Mocht het weer mis gaan, wat kan ik dan het beste doen? De TimeMachine weer terug zetten? PRAM resetten heb ik ook al geprobeerd. Als ik in safe mode wilde opstarten zat ik met een constant ronddraaiend wieltje, dus wat ook geen succes. De installatie komt trouwens op een ssd.

Bijdrager
    Skole

Hoi mannen, ik heb de Combo update uitgevoerd en de MacPro 3.1 draait als een zonnetje op 10.11.1. Super bedankt voor jullie antwoord. Alle andere problemen zijn ook opgelost. Super!!:-D

Ik hoop dat andere mensen ook iets hebben aan deze raad.

Met vr. gr. Sjaak

Bijdrager
    Blieper

@skole Fijn, dan kun je nu weer aan de slag;-)

Bijdrager
    Blieper
    GoeieDag op 22 oktober 2015

Apple says that permission protection and repair (long considered a broadly pointless placebo of a troubleshooting step in the first place) now occurs automatically during software updates.
    Heeft dus o.a. met de SIP te maken.

Bron (o.a.): http://arstechnica.com/apple/2015/09/os-x-10-11-el-capitan-the-ars-technica-review/6/#h3%5B/quote%5D

Ik lees anders ook nog deze regel ervoor… but manual permission repair has been relegated to the command line tool, dus dat je het handmatig nog wel kunt doen, of dat Onyx het dus doet, maar goed, je hoeft het niet te doen…, maar het kan wel:-D

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Blieper.

Bijdrager
    GoeieDag

Door de SIP is het herstellen van de bevoegdheden sowieso praktisch nutteloos geworden, ben ik elders op goed geïnformeerde plekken tegen gekomen.
    Het zit er dus nog wel in, het kan ook, maar heeft dus nauwelijks/geen nut meer.

En dat had het ook maar zelden, zoals je in die geciteerde zin kunt lezen. Jij bent blijkbaar van de school van de ‘broadly pointless placebo’?! Ik dacht dat we daar wel een beetje overheen waren met z’n allen.

Bijdrager
    Blieper

:lol:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.