8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    conleche

problemen met draadloos internet

Ik ben net verhuisd en ben bezig om een nieuw modem te installeren, waarmee je dus met meerdere computers tegelijk (tot 5 stuks), draadloos of met ethernet zou moeten kunnen internetten. Nu heb ik een oude G3 Imac vlak bij het modem staan (een philips adsl modem multiservices).En die doet het met ethernet kabel, draadloos heb ik het niet geprobeerd. Maar nu heb ik boven op de eerste verdieping een G5 powermac (paar maanden oud) staan en daar moet het dus draadloos. Hoe pak ik dat aan? Heb al wat geprobeerd, maar zonder succes. Ben een volslagen nitwit op dit gebied, dus ik hoop dat er iemand is die me een eenvoudige stap-voor-stap-uitleg zou kunnen geven. Heeft “Airport” hier iets mee te maken? want ik dacht dat dat standaard in mijn computer zou zitten, of is dat alleen bij laptops zo? Maar als ik “over deze computer” open, dan staat er bij Airport: “geen informatie gevonden”, dus dan neem ik aan dat er niet zo’n kaart inzit. Bovendien, ik weet niet eens of ik dat wel nodig heb. En nu ik toch zo aan het vragen ben: wat is dan precies het verschil tussen mijn multimodem en een router? Hoop dat iemand me kan helpen!

Geblokkeerd
    Anoniem

Aiport is het systeem van Apple voor draadloos internet. Als er staat “geen informatie gevonden” zit er geen kaart in en zal je die moeten aanschaffen. Als de kaart er in zit, steek je aan de achterkant het antennetje in je Mac (die heb je er al bij gekregen als het goed is). Verder heb je nog een aiport expres / extreme basisstation nodig, maat er is ook een mogelijkheid dat je draadloze modem het ondersteunt (eerst proberen! Bij mijn leraar Grieks werkt het gewoon terwijl de winkel zegt van niet).

Bijdrager
    riniton

Airport is een stukje hardware dat in je computer moet zitten zodat je draadloos kunt internetten.
    Jij hebt in je computer geen Airport zitten dus kun je ook geen draadloze verbinding met je router maken. Je zult dus Airport in moeten laten bouwen!
    Succes!

Bijdrager
    Nikita

De Power Mac G5 kan Airport Extreme kaartjes aan, en die zijn gelukkig nog gewoon te koop bij een willekeurige Apple Store. Bij mijn weten kosten ze iets van 75 euro. Hoe je ze precies in moet bouwen zou ik niet weten, maar staat als het goed is wel in de handleiding van je Mac.
    In elk geval; Airport werkt gewoon met de 802.11b en 802.11g standaarden (11 en 54 Mbit). Als het modem wat je hebt ook zo mainstream is zou Airport het signaal moeten opvangen en verbinding moeten maken. Ik neem aan dat de instellingen al zijn ingevoerd (omdat je met de iMac beneden kan internetten zoals je zegt) dus dan zal het met de Airport ook wel direct gaan zijn.

Bijdrager
    lsmisch

Gelijk welke draadloze modem en een aiportkaart in je mac,en het werkt.

Ook al staat er op de doos van mijn modem geen vermelding dat macosx ondersteund is.
    Eens je een airportkaart in je mac hebt zitten,ga je naar systeemvoorkeuren netwerk en daar kan je dus je verbinding realiseren.
    Ik weet niet hoe het met een adsl lijn gaat maar met kabel was dat hier poepsimpel.
    Via een browser kan je dan meestal inloggen op je modem,om hem dan te configuren.Want draadloos betekent ook dat er anderen je internetverbinding kunnen gebruiken en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.

Bijdrager
    conleche

Intussen zit ik weer in Amsterdam en kijk hier op m’n Imac (G5) en zie dat er hier wel een airportkaart inzit. (waarom hier nou wel en op de veel duurdere Powermac niet???) Anyway, ik gebruik de airportkaart hier niet, heb hier een USBmodem die prima werkt, dus mijn vraag is nu: kan ik die kaart er makkelijk uithalen?? en verplaatsen naar de powermac G5? Zo ja hoe werkt dat? Ben natuurlijk als de dood dat ik iets verkeerd doe waardoor de hele imac niet meer werkt. Zeggen jullie: voor die 80 euro zou ik al die moeite niet doen, of is het “poepsimpel” :wink: om met Ismisch te spreken?

Bijdrager
    Nikita

Ik weet niet of bij de nieuwere iMac’s de Airport kaart vast zit op het moederbord of dat het nog de gewone insteekkaart is. In dat laatste geval moet het geen punt zijn.
    Ik zie nu net inderdaad dat de Power Mac’s standaard geen BT en Airport hebben. Schijnbaar denken ze bij Apple dat je met die apparaten geen draadloos spul wilt gebruiken :?
    Het zou zo maar kunnen…

Bijdrager
    Ferris Bueller

Om meerdere machines aan elkaar te koppelen heb een multi pc-modem nodig.
    Aan die muliti PC-modem koppel je Airport Extreme Station (te koop in de Apple-store|) en je plaatst in de machines die je in het netwerk wilt hebben een Airport-Extreme card, inderdaad ook nog steeds nieuw te koop in de Applestore. Nu heb je en internet en gelijk een netwerk!
    Erg handig en makkelijk hoor!

Succes

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.