30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Problemen met AirPods

Ik heb verschillende problemen met mijn nieuwe AirPods. Met batterij, pop-up scherm en connectiviteit. Natuurlijk was al bekend dat sommigen problemen hebben met de batterij van het AirPods doosje. Bij sommige mensen gaat de batterijsterkte in korte tijd 30 tot 40% achteruit terwijl de AirPods niet worden gebruikt. Zelf heb ik dat ook een keer meegemaakt. Zo’n 30% minder na een uur de AirPods helemaal niet gebruikt te hebben. Vreemde is dat dit steeds varieert. Soms blijft batterij van het doosje urenlang hetzelfde, meestal gaat de sterkte per uur 1-3 % achteruit. Maar ook de batterijsterkte van de AirPods varieert iets, terwijl ze gewoon in het doosje zitten. Niet veel, maar na 100% staat er later dan weer 97%. Niet dramatisch, maar ik snap het niet.

Vervelender is dat niet altijd het AirPods batterijschermpje op mijn iPhone tevoorschijn komt als ik het deksel van het AirPods doosje open doe. Soms wel, soms niet. (En ja: Bluetooth staat aan). Lastig is ook dat als de batterij van het opbergdoosje helemaal leeg is, het schermpje zeker niet tevoorschijn komt.

Pas echt storend is dat de AirPods regelmatig even kort het contact met de iPhone kwijt zijn, dan hoor ik een korte onderbreking in de muziek. En best vaak. Soms wel in élk nummer dat ik luister. Dat lijkt me niet normaal. De iPhone heb ik steeds in de buurt van de AirPods. Is er iets mis met de connectiviteit?

Bijdrager
    SvS

Ik zou het terugbrengen! binnen 2 weken na aankoop.
    En dan wachten op update met positieve recensies als gevolg en dan weer bestellen. Zo word je van grote miskoop bespaard. Ik vind het een grote aankoop en om nu dan nu al met problemen te zitten, terugbrengen, klagen, zou ik doen.

Bijdrager
    MacAanZee

Ik ga er absoluut mee terug. Of het slimmer is terug te brengen en opnieuw te bestellen, weet ik niet. Dan duurt het minstens 6 weken voor ik nieuwe heb. Terwijl ik verwacht dat ze onder garantie sneller óf gerepareerd worden óf worden omgeruild (dat lijkt me waarschijnlijker bij drie klachten). Op zich bevallen de AirPods me wel goed, qua gebruikersgemak en kwaliteit. Het geluid is goed, ze zitten goed in m’n oren en het principe van opladen via het doosje is erg slim. En het opladen gaat razendsnel.

Ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn met deze problemen. Vooral het even kwijt zijn van de connectie vind ik erg vreemd.

Bijdrager
    bcgraaf

Zelf heb ik de AirPods nu een aantal dagen (sinds afgelopen donderdag). De problemen die jij beschrijft heb ik geen last van. Heel soms komt de pop up niet te voor schijn op mijn iPhone. De battery drain van het doosje, daar heb ik 2 dagen op gelet. 1 nacht was er 4% weg en de andere nacht was het percentage het zelfde gebleven. Voor de rest let ik niet echt op het batterij niveau van de AirPods zelf. Als ik klaar ben met luisteren stop ik ze terug in het doosje en af en toe kijk ik hoe vol/leeg het doosje is.

Ben goed te spreken over het geluid en het bereik tevens de batterij duur van de AirPods, heb nog geen 1x gehad dat ze leeg waren. Zelf vindt ik dit een product van apple waar van je kan zeggen “it just works”. En ik hoop dat ze meer van dit soort producten gaan maken in 2017.

@MacAanZee, misschien moet je ze een x vergeten op je iPhone en dan weer opnieuw koppelen.

Geblokkeerd
    Lien Wispels

@MacAanZee, ik ben blij dat je hier een dingetje over maakt.
    Op het percentage van de case zelf let ik niet echt, ik zou dit beter wel eens doen, maar wat ik inderdaad vaak heb is dat mijn AirPods ’s morgens op 95%-98% staan terwijl de Case nog een 40% over heeft. Wat ik ook al eens heb gehad is dat als ik mijn Case open doe el er 1 AirPod uithaal, op het schermpje het volgende zie staan: het batterijpercentage van de Case, het batterijpercentage van de AirPod in de case en dan nog het batterijpercentage van de AirPods uit de case, wat ik vreemd vind is dat er normaal bij de AirPod in de case een bliksemschichtje moet staan om aan te duiden dat ie oplaadt, dit is soms echter niet het geval terwijl ie op 100% staat. Ik vraag me sterk af of deze zaken effectief zo zijn. Mij lijken deze problemen hardwarematig onmogelijk: onderaan in de case zijn de contactpunten waar volgens mij spanning op staat (zolang de case opgeladen is), als je een AirPods hierin steekt worden de elektronen van de contactpunten verplaatst naar die van de contactpunten van de AirPod. Voor mij zijn er dus 2 mogelijkheden: de AirPods zijn 100% opgeladen maar geven hun status foutief aan of er is wat met de software waardoor het opladen gestopt wordt voor welke reden dan ook, ik ga binnenkort ook eens bellen want dit lijkt me niet normaal.
    Het wegvallen en de storing die je beschrijft komen bij mij inderdaad ook voor. Ik ben diep onder de indruk en heb in open ruimte een afstand tussen de AirPods en mijn iPhone 6 kunnen bereiken van wel meer dan 70 meter (gemeten via Apple Maps & geverifieerd met runtastic, Siri-functie werkte ook gewoon), terwijl m’n iPhone in m’n broek zit en de afstand 1m is, het af en toe toch eens hapert, iets wat volgens mij ook niet kan en alleen al een reden is om ze te laten vervangen. Mag ik trouwens vragen of je een Apple Watch hebt? Het is namelijk zo dat wanneer ie wegvalt ik altijd wel m’n Apple Watch aan had terwijl deze niet in vliegtuigmodus stond. Ik weet natuurlijk niet of deze voor storing kan zorgen, ik heb namelijk wel al gehoord dat andere Bluetooth-apparaten wel eens storing konden geven, maar zeker bij een Apple Watch verwacht je dat het gewoon werkt. Bij mij komt het schermpje over de batterijstatussen zelden tevoorschijn na het openklappen van de case, als ik hem dan weer dicht doe komt het schermpje supersnel tevoorschijn en verdwijnt het onmiddellijk, onmogelijk om de gegevens dus af te lezen. Als ik de Case hierna een 2de keer openklap komt het scherm wel normaal omhoog. Wat bij de eerste keer soms ook wel wil werken is 1 AirPod uit de Case halen, allemaal wel een beetje omslachtig als je snel eventjes je batterijstatus wil nakijken. Dit lijkt mij gewoon een software-probleempje dat sowieso snel zal worden opgelost (ik draai wel nog steeds te 2de dev. beta van iOS 10.2). Wat vervelend is, is dat alles gewoon perfect kan werken als je naar de Apple Store zelf gaat. Wat ik die is screenshots maken met de batterijpercentages in beeld en de tijd, zodat je toch een beetje bewijs hebt, geen idee of het nodig is maar ik doe het toch maar voor de zekerheid. Nog eens bedankt voor je ervaring te delen, MacAanZee!

Kunnen mensen die geen enkel probleem hebben met hun AirPods dit ook snel even laten weten? Kwestie van een beetje een reëel beeld te krijgen over de frequentie van onze problemen.

Bijdrager
    MacAanZee

@Lien: ik heb geen Apple Watch en terwijl ik storingen hoor, zijn er meestal geen andere Bluetooth apparaten in de buurt. Als ik de AirPods in mijn oren heb en het doosje open, krijg ik meestal niet het batterijschermpje. Maar ook regelmatig niet als ze wél in het doosje zitten.

Geblokkeerd
    Lien Wispels

Ahzo, interessant, ik vermoedde wel al zoiets, mogelijk kan dat wegvallen ook opgelost worden in softwareupdates, ik zit nu in het buitenland en ga pas over een weekje kunnen bellen.

Ik denk trouwens dat het schermpje nooit omhoog komt als je het doosje open doet zonder dat er AirPods aanwezig zijn, je AirPods fungeren als antennes zodra ze in de Case zitten. Je Case kan je een beetje zien als een opbergdoosje-oplader-powerbank: je kan ze er in bewaren, opladen én er zit een batterij in zodat je ze onderweg ook kan opladen. Antennes, Bluetooth-routers of andere draadloze technieken zijn echter niet aanwezig in de Case, dit betekent dat je enkel dat van de Case (zoals het batterijpercentage) enkel op je iPhone kan bekijken zodra er minstens één AirPod in zit (dit wordt dan de Bluetooth-router). Het opspringen van het schermpje gebeurt volgens mij dus enkel als er minstens één AirPod in de case zit, dit gebeurt bij ons beiden niet. Dit lijkt me een kwestie van wachten tot een iOS-update, tenzij het echt aan de firmware van de AirPods ligt.

Weet iemand trouwens of de firmware van de AirPods geüpdatet kan worden?

Zojuist nog deze situatie: AirPods voor meer dan 4 uur in de case, ik open de case en het lampje is oranje, ik die de case opnieuw dicht en terug open en het lampje is groen, pittig vreemd.

Bijdrager
    MacAanZee

Ik heb gebeld met AppleCare. Daar waren sowieso weinig (controle) procedures over de AirPods bekend, omdat het product nog zo nieuw is. Het blijkt dat de oplaadcase en de AirPods ook geüpdatet kunnen worden als dat nodig is. Dat zou dan via bluetooth moeten/kunnen, maar hoe dat precies gaat…? De problemen die ik opnoemde werden na overleg ‘serieuze problemen’ genoemd, die ‘niet te wijten (kunnen) zijn aan normaal gebruik of slijtage’, dus ik kan AirPods plus Oplaadcase bij Apple Store of reseller brengen voor garantie: repareren of omruilen. Ik ga dat doen, dat moet toch een stuk sneller zijn dan opnieuw bestellen.

Bijdrager
    bcgraaf

@MacAanZee heb je ze al een x opnieuw gekoppeld met je iPhone?

Geblokkeerd
    Lien Wispels

@MacAanZee, bedankt! Dan zal ik ook zo snel mogelijk eens langs gaan!

Bijdrager
    SvS
    MacAanZee op 02 januari 2017

dus ik kan AirPods plus Oplaadcase bij Apple Store of reseller brengen voor garantie: repareren of omruilen. Ik ga dat doen, dat moet toch een stuk sneller zijn dan opnieuw bestellen.

.
    Goed geregeld!!(y) En hopelijk krijg je na Apple’s oplossing wel het gevoel van “it just works” zoals bij @bcgraaf

Geblokkeerd
    Lien Wispels

@SvS, ik moet zeggen dat dat de perfecte beschrijving is, afgezien van die merkwaardige dingetjes is het ronduit fantastisch!

Bijdrager
    arno1975

Ik heb hier ook een setje- vanaf dag één. Ik moet zeggen; heb zelf geen enkel probleem. Doe een paar dagen voordat ik het “tanden-flos-doosje” op moet laden. Maar ik moet ook zeggen, dat ik de Airpods ’s nachts niet (altijd) aan het op laden ben. Misschien dat dat ook meehelpt. Ben zelf niet zo’n fan van het “ook-opladen-als het-nog-90%-heeft”…
    Connectiviteit ook geen last van. Één keer slechts met de Apple Watch. Al met al, heel erg tevreden…
    Krijg ook al reacties in supermarkt enzo op het werk ook… ?

Bijdrager
    MacAanZee

Ik laad de Oplaadcase of Charging Case – zoals Apple het noemt – alleen als hij (bijna) leeg is. Heb hem ook een keer helemaal laten leeggaan om de kijken of de problemen met de batterij zouden verdwijnen, maar dat was niet zo. Het vreemde is vooral dat ik er soms helemaal geen last van heb en dan weer wel. Op zich – als alles goed werkt – vind ik het een prima concept. Vooral het direct en definitief pairen is geniaal. En de combi met de oplaadcase. Wellicht is er in de productie met sommige AirPods en oplaadcases iets misgegaan.

Bijdrager
    Shmoo
    arno1975 op 02 januari 2017

Ik heb hier ook een setje- vanaf dag één. Ik moet zeggen; heb zelf geen enkel probleem. Doe een paar dagen voordat ik het “tanden-flos-doosje” op moet laden.

Geblokkeerd
    Lien Wispels

Let op: Shmoo humor!

Geblokkeerd
    Lien Wispels

Let op: Shmoo humor!

Geblokkeerd
    Lien Wispels

Ik ben de batterijstatus van mijn case beginnen te monitoren en ben in 4 uur tijd heel wat interessants te weten gekomen. Ik heb de AirPods gedurende deze tijd niet in mijn oren gestoken, ik heb er enkele keren eens ééntje uit gehaald om de individuele batterijstatussen te kunnen waarnemen. Allereerst betrap ik dus mijn AirPods regelmatig op ontladen: ze hebben tussen de 90% en de 100% batterij terwijl ze al lang in de case zitten en er geen enkele logische verklaring voor zou zijn. Op de 4 uur tijd heb ik mijn AirPods er toch wel een 7-tal keer op betrapt, mijn Case blijkt ook te drainen, op de 4 uur tijd is mijn case van 63% naar 50% gegaan, moesten we dit naar 24 uur berekenen kom je uit op 78% wat erg veel is om ze niet te gebruiken. De enige manier waarop er batterij zou kunnen ontsnapt zijn is door het openen van de case, in de 4 uur heb ik dat misschien 10 keer gedaan, al zou zelfs dit in normale omstandigheden misschien maar 0,01% mogen verbruiken.
    Mijn hypothese is eigenlijk dat de Case misschien wel volledig in orde is, maar dat het de AirPods zijn die drainen, hierdoor moet de case hen opnieuw opladen waardoor de AirPods terug 100% zijn. Zo lijkt het de Case te zijn die batterij verliest terwijl ie gewoon z’n werk doet. Het is maar een hypothese uiteraard maar zodra er stok is ga ik mijn dadelijk omwisselen!

Bijdrager
    bcgraaf

@Lien Wispels ik lees net dit op de website van iCulture hoe je ze kan herstellen Nasr fabrieks instellingen: AirPods resetten: zo zet je ze terug naar fabrieksinstellingen http://www.iculture.nl/tips/airpods-resetten/

Geblokkeerd
    Lien Wispels

@bcgraaf, dat treft! Ik heb een 3-tal uur geleden via Apple Support een Chat gestart. Danny vertelde mij inderdaad om hetzelfde te doen, ik moest vanaf nu 48 uur de situatie opvolgen. In eerste oogopslag zie ik echt hetzelfde gebeuren, maar ik zal de 48 uur vervullen, dan ben ik zeker!

Geblokkeerd
    Lien Wispels

Merk geen enkel verschil na het resetten, op 9 uur tijd 12% verloren, dit is 32%/24h, het lijkt haast nog veel erger geworden. Enkel da case enkele keren geopend en weer gesloten. Ik zal morgen nog eens chatten met de Support

Bijdrager
    MacAanZee

Ook ik heb de gereset met de knop, maar het maakt geen verschil in de klachten. De batterij van de oplaadcase blijft soms in korte tijd teveel verliezen (sóms en soms ook niet; dat is het rare. Er is geen pijl op te trekken) en de connectiestoringen blijven. @Lien: ik vind jouw theorie dat de batterijproblemen veroorzaakt zouden kunnen worden door de AirPods die op één of andere manier actief blijven als ze in de case opgeborgen zitten en zo doende stroom blijven gebruiken een logische redenering. Dat zou ook verklaren waarom het percentage van de AirPods schommelt, terwijl ze gewoon in de case zitten. Nadat ze allebei tot 100% opgeladen zitten, kan het een uurtje later zo zijn dat één of beide AirPods ineens 97, 95 of zelfs 90% is geworden. En de case blijft dan maar laden natuurlijk. Misschien is er iets met de W1 chip, dat die de sensors continue actief houdt terwijl de AirPods in de case zitten. Het feit dat het soms wel en soms gebeurt zou kunnen duiden op een niet goed gemonteerde en los zittende W1 chip. Maar ik ben geen technicus..

Geblokkeerd
    Lien Wispels

MacAanZee, ik ga morgen rond 9 uur ’s morgens nog eens contact opnemen, dan eindigt de 48 uur sinds de reset, gedurende die tijd had Apple Support me verteld ze te monitoren. Ik zal morgen direct na het contact met Apple Support een rapportering geven, ik veronderstel dat deze ten laatste om 10 uur ’s morgens er zal zijn.

Geblokkeerd
    Lien Wispels

Ik heb zojuist trouwens opgemerkt dat de case ook ontlaadt als er geen AirPods aanwezig zijn, allemaal zeer vreemd. Net zoals jij ben ik geen technicus en kunnen wij enkel speculeren, misschien dat ik morgen wat meer te weten kom bij Apple Support.

Bijdrager
    Prana

Over de batterijduur: ik ervaar hetzelfde. Ook sterk wisselend, als ik vaker kijk lijkt de case echter sneller leeg te lopen. Heb hem al gerest en een keer helemaal leeg laten lopen. Schijnt een paar keer te moeten gebeuren voor een goede calibratie van de batterij? Dat is nog de enige hoop. Ook met Apple Support gebeld en werd geadviseerd om te resetten (dus gedaan en zoals gezegd geen succes) en anders in te leveren ter reparatie.

Over connectiviteit: ik had daar ook problemen mee, maar na twee keer opnieuw pairen lijkt dat te zijn verholpen. Merk soms nog wel een paar keer een onderbreking in het afspelen, maar dat lijkt alleen te gebeuren met muziek die ik stream via Apple iCloud (iTunes match). Afspelen via Apple Watch (tijdens fitness) gaat vlekkeloos. In het begin had ik vooral problemen met afspelen via mijn iMac (en nog steeds af en toe). Had regelmatig last van geluid snel afgewisseld in linker- en rechteroor. Ik heb gemerkt dat de verbinding beter is als deze wordt gemaakt via het geluidsicoon op de Mac i.p.v. door via het bluetoothicoon verbinding te maken. Anders lijken de iPhone en Mac ruzie te hebben over wie nu eigenlijk verbonden is met de AirPods.

Ik hou diverse fora bij over dit probleem (drainen van de batterij van de case), want het lijkt iets te zijn waar toch veel gebruikers last van lijken te hebben. Ben nog beetje terughoudend m.b.t. het inleveren ter reparatie, aangezien er nauwelijks voorraad lijkt te zijn en daarom verwacht ik dat ik ze dan een aantal weken kwijt ben. Ook als het probleem nog niet erkend is of niet duidelijk is waar het aan ligt dan lijkt het me ook handiger om even te wachten tot dit wel het geval is. Kans dat hetzelfde probleem aanwezig is op het moment dat ze hem omwisselen lijkt daarom nu nog groot.

Geblokkeerd
    Lien Wispels

@Prana, na de eerste keer resetten heb ik inderdaad geen problemen meer gehad omtrent storing op de verbinding, indien men mij morgen bij Apple Support adviseert eens langs te gaan voor vervanging, hoop ik dat er in Brussel nog wat vervangexemplaren zijn, of dat ik eventueel op een wachtlijst wordt gezet voor vervanging. Ik ga mijn AirPods zeker ook niet afgeven om ze 6 weken later terug te krijgen, daarvoor zijn ze té belangrijk geworden.

Geblokkeerd
    Lien Wispels

Heb zojuist gechat: Marco heeft met een Senior Advisor gesproken en ik kan mijn AirPods best naar een reparatiepunt brengen, ik hou jullie op de hoogte.

Bijdrager
    Prana

@Lien Wispels Toch wel inleveren en wachten dus?

Bijdrager
    Bvanrens

Sinds een week merk ik ook dat mijn Airpods aan het haperen zijn. Erg vervelend.

Geblokkeerd
    Lien Wispels

@Prana, ik ga ze in geen geval afgeven om x-aantal weken kwijt te zijn, ik ga naar de Apple Retail Store in Brussel bellen om te horen wanneer ze stock hebben om om te ruilen, zodra er stock is ga ik er naartoe.

@Bvanrens, ik vermoedt dat dit iets softwarematig is, aangezien er toch zo’n ijzersterke verbinding is. Vermoedelijk worden er al heel wat problemen opgelost in iOS 3.1 dat binnen een aantal weken zou uitkomen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.