5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    ashley.noise801

problemen meerdere programma's

Beste lezers!

Ik heb de afgelopen maanden wat problemen ondervonden met mijn MacBook Pro Retina 15″ eind 2013 met El Capitan. Voor mijn gevoel ligt het probleem softwarematisch.

Tijdens het schrijven van mijn scriptie eiste mijn leraar dat ik Word zou gebruiken. Ik heb de studentpack gekocht via school en het werkte eerst prima, totdat het spontaan begon af te sluiten. Tot op heden heb ik het niet werkend gekregen (ook niet herinstalleren en dergelijke). De overige programma’s van het pack werken wel. Nu zat ik hier niet mee, want ik werk altijd in Adobe Indesign.

Tot een week geleden deed Indesign het prima. Sinds 2 weken geleden moest Indesign soms (lang) laden. Dan typte ik verder en kwam de bekende strandbal. Van het typen van een halve alinea, veranderde dit naar niet eens meer een woord kunnen typen zonder dat het kwam. Ook tekst selecteren had het programma moeite mee. Ik heb de creative cloud en had een document van 180 pagina’s erin, en dacht dat het bestand misschien te groot is (heb al veel grotere documenten erin gemaakt though). Zaten wel veel afbeeldingen in, en de koppelingen waren niet overal meer actief. Echter plots startte mijn document niet meer op. Na heel wat gedoe heb ik hem weer werkend gekregen, kunnen exporteren naar pdf en verder af weten te maken in Acrobat. In Indesign zelf kon ik wel nog de tekst aanpassen (zonder strandbal nu), maar ik kon geen pagina’s toevoegen, verwijderen, verplaatsen of afbeeldingen toevoegen/verplaatsen.

Dit deed me terugdenken aan een ander probleem dat ik vaak heb. Ik heb safari altijd in een apart scherm open staan, zodat ik snel kan schuiven tussen het bureaublad en safari. Soms hangt hij vast tijdens dat schuiven, en zie ik een tijdje de ‘middenweg’ (misschien 5 tot 10 seconden). Ik heb er nooit echt over nagedacht, ondanks dat dat eens per twee dagen voorkomt. Vaak reageert de muis dan ook niet meer.

Zonet, terwijl ik Spotify opstartte, bleef mijn scherm weer hangen. Muis niet te bewegen, niks reageren. Plots zwart scherm en een melding in meerder talen over dat er een fout is opgetreden en daarom de laptop herstart werd. Na een paar seconden kwam ik terug in het inlogscherm. Ik vulde mijn wachtwoord in en halverwege gebeurde hetzelfde. Tot op heden doet hij het weer, maar ik heb nu behoorlijke angst.

Enige tips wat dit zou kunnen zijn? Mijn geheugen is voor nog minder dan een kwart in gebruik. En ik begin het gevoel te krijgen dat deze problemen samenhangen.

Bijdrager
    ashley.noise801

Nevermind, is opgelost!!! Deze topic kan verwijderd worden.

Bijdrager
    websania

En wat was dan de oplossing?

Bijdrager
    ashley.noise801

Ben naar de premium dealer geweest hier. Een update van IOS zou de problemen met Adobe oplossen (probleem zat in El Capital zelf en was bekend) en safari en dergelijke liep vast door adware waar ik me niet bewust van was. Daarnaast had ik programma’s (bittorrent en dergelijke) die ze niet adviseren dus hebben ze nieuwe ge├»nstalleerd. Hopelijk is alles nu opgelost.

Bijdrager
    ashley.noise801

Oh en ze hebben voor de zekerheid een MRI scan gedaan, waar uit kwam dat alles goed functioneerde.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.