14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    joostmeurs

Problemen mail account

Goede avond,

ik maak gebruik van twee Apple computers, waarop ik het standaard emailprogramma “Mail” gebruik.

Op elke computer staan twee accounts, een voor mezelf en een voor mijn vrouw.

Ongeacht op welke computer we ingelogd zijn willen we de email van “[email protected]” kunnen lezen.

Het komt echter zeer regelmatig voor dat we de volgende melding op ons scherm krijgen:

Soms gaat het meteen weer goed bij het invoeren van het paswoord, soms maakt het ook helemaal niets uit. Het is dus niet een kwestie van een verkeerd paswoord invoeren. Het gebeurt ook alleen op de macbook en niet op de iMac.

Een patroon van of wel werken of niet werken zit er niet in.

Naast dit emailadres maak ik ook gebruik van Gmail. Dit geeft nooit problemen.

Any ideas? Zelf denk ik aan een probleem met Mail.

Groeten,

Joost

Bijdrager
    Yost

Ik heb dit heel sporadisch, en voer dan gewoon het wachtwoord opnieuw in. Bij mij werkt dat altijd.

Jammer genoeg is duiding van het probleem lastiger. Ik heb zelf het vermoeden dat het een probleem in Sleutelhanger is, waar het wachtwoord in principe bewaard wordt. Maar aangezien ik niet weet hoe het opgelost moet worden, ben ik benieuwd naar andere reacties…

Bijdrager
    joostmeurs

Ik heb de verwijzing in sleutelhanger verwijderd, het account in mail opnieuw toegevoegd. Het probleem komt dan meteen terug.

Op de iMac treedt het probleem nooit op….

Bijdrager
    Yost

Zijn de instellingen van je mailaccount precies hetzelfde als op de iMac? Met name de poortnummers van de server en het wel/niet gebruiken van SSL?

Bijdrager
    Hansi2124

Het schijnt ook verband te kunnen houden met de frequentie van Mail ophalen. Staat dat op beide Macs gelijk? Hou het op een interval van 5 minuten of meer.

Bijdrager
    henkverhaar

Het klinkt idd een beetje als een transport/beveiligingsprotocollenprobleem. Wie of wat is ‘mijndomein.nl’; dwz draai je een eigen server of is het een standaard ISP mailserver of een dedicated server bij een ISP?

Ik draai een eigen mailserver (IMAP / SMTP), en heb extern ook wel van dat soort problemen, dat ik met bijvoorbeeld mijn iPhone wel mail kan ophalen en verzenden, met een andere iPhone niet, en met de computer op mijn werk wel ophalen maar niet verzenden, terwijl intern (lokaal subnet) alle machines naar behoren werken…

Moderator
    Night

Aldat soort problemen zou erop duiden dat de gegevens verkeerd zijn ingevoerd. Maar dan zou het ook niet af en toe WEL werken.

Ik gok erop dat de responsetijd van de Mail server een beetje aan de trage kant is, waardoor de wachttijd die Apple Mail hanteerd soms wordt overschreden (hetgeen ook bij Hotmail vaak voorkomt).

Overigens hoef je niet steeds je password opnieuw in te voeren hoor; je kunt gewoon op ‘annuleren’ klikken en dan handmatig je mail downloaden door op het driehokje voor je inbox te klikken en in het dan opengeklapte accountoverzicht met je rechtermuisknop op het betreffende account te klikken en te kiezen voor ‘Get new mail from “accountnaam”.”

Bijdrager
    Oppie

Zoek maar eens hier op het forum, dan zul je zien dat het behoorlijk vaak voorkomt…

En inderdaad: lik op ‘Annuleer’ en klik dan eens een half uurtje later weer op ‘Haal op’, zul je zien dat alles weer goed is.

Bijdrager
    joostmeurs

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Het is een mail account van een site die is geregistreerd bij Antagonist.

Het vreemde vind ik dat ik de accounts op de iMac op precies dezelfde wijze toevoeg als op de Macbook.

Op de iMac geen enkel probleem en op de Macbook werkt het dus niet…

Allebei maken ze gebruik van dezelfde internet verbinding, dus dit is ook geen verschil.

Bijdrager
    joostmeurs

Ik kwam er net achter dat in de sleutelhanger het paswoord af en toe eruit wordt gegooid. Het deel van SMTP blijft staan en het deel van IMAP verdwijnt.

Denk dat ik de boel maar een keer helemaal opnieuw installeer, dat gaat waarschijnlijk sneller dan blijven zoeken…

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb zelf ook Antagonist (pop) en heb er nog nooit problemen mee gehad op mijn MBP. Het is dus niet iets wat je Antagonist zou kunnen verwijten…

Bijdrager
    joostmeurs

Even voor de duidelijkheid, ik weet ook zeker dat het niet bij Antagonist ligt, omdat ik geen enkel probleem met het account op de iMac heb.

Ik denk dat er ergens een “rot” stukje in mijn Macbook zit, dus daarom installeer ik de boel maar opnieuw.

Het probleem met de sleutelhanger komt namelijk constant terug.

Bijdrager
    Oppie

Zijn de OS versies, of beter: de Mail.app versies van de iMac en de MB wel dezelfde?

Bijdrager
    joostmeurs

Ja, die zijn identiek.

4.3 (1081)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.