17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Jilly

Problemen Macbook Pro

Hallo allemaal,

Ik zit met een zeer vervelend probleem. Ik ben sinds 2010 in het bezit van een Macbook Pro 15 inch en heb tot nu toe geen problemen gehad.

Zaterdagmiddag besloot ik echter om mijn Macbook proper te maken, het scherm/toetsenbord. Ik doe dit al 2 jaar lang met een vochtige doek (ja vochtig, niet nat) en heb tot nu toe daar geen problemen van gekregen. Nu, toen ik mijn Macbook opstartte, kwam ik terecht in de veilige modus. Ik moest een wachtwoord ingeven, terwijl ik dit niet heb ingesteld. Allemaal goed en wel, ik heb wel een ”hoofdwachtwoord” die moest ik dan ingeven. Dit lukte niet. Ik heb dan maar gelijk de Mac os x installatie cd in gestoken en ik kwam dan weer in een beveiligde modus terecht, ik moest géén wachtwoord ingeven. Ik ging op safari om uit te zoeken wat er aan de hand was, ik merkte dat ik niet meer kon typen in kleine letters, dus ik kreeg enkel grote letters en merkte ook dat sommige letters niet meer gingen. Ook mijn touchpad werkt niet naar behoren.

Nu vroeg ik mij al af hoe het komt dat mijn toetsenbord niet meer goed werkt, ik poets mijn macbook al 2 jaar op deze wijze, nu denk ik zelf ook dat ik iets te hard ”gedrukt” heb zeg maar op m’n toetsenbord. Maar oke, dit kan ik laten maken, geen problemen mee.

Wat ik eigenlijk wel zéér vreemd vind is dat ik telkens als ik mijn Macbook opstart ik in die beveiligde modus terecht kom. Ik zie het grijze opstartscherm, met de appel, en dan zie ik een balk tevoorschijn komen die voor 2/10de laadt, dan verdwijnt deze balk en komt er zo’n klein rond bolletje, je weet wel dat ie aant laden is. Dan moet ik mijn wachtwoord weer ingeven en kom ik in die beveiligde modus.
    Ik kan echter wel nogsteeds aan mijn documenten/foto’s enzovoort.

Wat ik al gedaan heb: – Een ander account gemaakt, ook hier werkt het toetsenbord niet en kom ik in die beveiligde modus terecht
    – PRAM en VRAM gereset
    – M’n Macbook geformatteerd en opnieuw geinstalleerd

Helaas zonder resultaat. Als ik via de Mac os x installatie cd via schijfhulpprogamma mijn harde schijf controleer, zegt ie dat alles in orde is (in het groen)

Wie o wie heeft raad?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Hansi2124

Het is allemaal niet zo moeilijk: je [shift]-toets blijft hangen. En zo kom je terecht in de Veilige modus.
    Probeer dus die toets wat los te maken en kijken of het dan weer goed gaat. Waarschijnlijk zit er wat vuil onder, waardoor deze blijft plakken.

Bijdrager
    MacBeer2

Vocht onder je toetsenbord kan voor dit soort problemen zorgen. Omdat je je machine al opnieuw geinstalleerd hebt mogen we een softwareprobleem uitsluiten. Bij vochtschade draai je zelf op voor de kosten voor een reparatie. En die zijn aanzienlijk daar er zeer waarschijnlijk een nieuw moederbord in de machine gezet moet worden. Reken op minimaal €700,- inclusief arbeidsloon.
    Je kan -als vocht de oorzaak is- ook eens kijken of je verzekering het een en ander vergoeden wil.

Bijdrager
    Haike

Of gewoon de MBP op zijn kop zetten, en hem goed laten drogen, een haarföhn wil ook nog wel eens wonderen doen, niet te heet erbovenop natuurlijk….

Bijdrager
    Jilly

Lijkt me zeer eigenaardig moest het een hardware probleem zijn? Buiten dat hij opstart in veilige modus werkt hij quasi perfet? Ik kan zelfs in die veilige modus werken met progamma’s als Final cut pro.. of is dat normaal dat je dat kan in veilige modus?

Dat van dat drogen heb ik al gedaan, maar zal het nog eens doen.

Bijdrager
    Haike

Iets waar zowel een mac als een PC niet tegen kunnen is vocht of stof. Vocht kan kortsluiting veroorzaken en alles, of een deel ligt plat. Stof kan door de geproduceerde warmte inbranden en elektrische circuits daardoor verstoren, waardoor ze ook niet meer goed werken.

Maar ik denk niet dat je moederbord kapot is, ik denk dat het dan heel twijfelachtig is/wordt om überhaupt nog te kunnen op te starten. Eerder is je toetsenbord overstuur, en moet daar een nieuwe in.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik kan zelfs in die veilige modus werken met progamma’s als Final cut pro.. of is dat normaal dat je dat kan in veilige modus?

In de veilige modus zijn bepaalde extensies niet ingeladen en verlies je functionaliteit. Programma’s die deze functionaliteit niet gebruiken draaien dan gewoon, maar andere weer niet. Maar als je shift toets zou blijven hangen werkt ook de Finder niet goed. Zo gaat b.v. het sluiten van een venster in slow motion als je de shift toets indrukt. Dus bij een vals contact zou je dat gelijk merken.

Bijdrager
    Jilly

Mm ja, ik merk wel als ik met mijn touchpad een progamma willen stoppen, dus als ik dat via Dock doe, dat dat ‘stop kadertje’ bv ‘stop final cut pro’ erg langzaam komt..

Bedoel je dat?

Bijdrager
    Haike

Dat is inderdaad wat hendrik bedoeld

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Welk OS heb je? Bij mij heeft onder SL de shift toets geen invloed i.c.m. het dock.

Bijdrager
    AppleStef

@hendrik ijzerbroot,… Hier onder Lion en onder ML ook niet.

Bijdrager
    Jilly

Ik heb ook SL..

Bijdrager
    Jilly

Ik merk ook door wat random geklik dat photobooth niet werkt? De camera.. blijft zwart beeld?

Bijdrager
    Moriarty
    MacBeer2 op 21 augustus 2012

Vocht onder je toetsenbord kan voor dit soort problemen zorgen. Omdat je je machine al opnieuw geinstalleerd hebt mogen we een softwareprobleem uitsluiten. Bij vochtschade draai je zelf op voor de kosten voor een reparatie. En die zijn aanzienlijk daar er zeer waarschijnlijk een nieuw moederbord in de machine gezet moet worden. Reken op minimaal €700,- inclusief arbeidsloon.

Je kan -als vocht de oorzaak is- ook eens kijken of je verzekering het een en ander vergoeden wil.

Pardon, nieuw moederbord?

Dat is helemaal niet zeker, waarschijnlijk is het probleem opgelost met het vervangen van de topcase (keyboard) en eventueel het trackpad.
    Met die optelsom kom ik niet eens in de buurt van die € 700,- tenzij uit nader onderzoek blijkt dat er meer stuk is, hetgeen niet van afstand te bepalen valt.

Bijdrager
    Jilly

Ik weet niet wat ik moet doen, 1) binnenbrengen en volledig laten nakijken of 2) iemand die iets ervan kent em eerst laten opendraaien en als ie dan niks ziet gewoon toetsenbord laten maken..

Bijdrager
    Jilly

Ik weet niet wat ik moet doen, 1) binnenbrengen en volledig laten nakijken of 2) iemand die iets ervan kent em eerst laten opendraaien en als ie dan niks ziet gewoon toetsenbord laten maken..

Bijdrager
    Haike

Bij de meeste dealers met een technische afdeling kun je onderzoek laten doen, is weliswaar niet gratis, maar die kunnen je wel uitsluitsel geven over wat er kapot is, en of het nog gerepareerd/vervangen kan worden..

Als die vriend/kennis van jou dan weet wat hij moet doen, en hij is kundig genoeg om het uit te voeren, kan het misschien op die manier opgelost worden.

Bij de meeste dealers kun je niet losse onderdelen bestellen, die willen het dan ook meteen repareren en anders doen ze het niet.

Maar hier kan je wel losse onderdelen krijgen. Beetje ver weg, maar ik weet in nederland niet een plek waar het wel kan, en die betrouwbaar is. Iemand anders misschien?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.