17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    airhead

Problemen: iMac met OS 9.0.4

Hallo,

Vandaag heb ik een tweedehands iMAc gekocht (G3; 350 mhz). De Mac komt van een boedelveiling en er zit geen OS systeem-CD bij.
    De Mac start normaal op (OS 9.0.4) en enkele programma’s die er op staan werken ook normaal.
    Het probleem is echter dat bij het aanklikken/activeren van andere functies allerlei foutmeldingen krijg.
    Ook krijg ik de regelbalk niet in beeld.
    Na het aanklikken van AppleTalk komt de foutmelding “OTGlobalLib kan niet worden gevonden” in beeld (hetzelfde bij TCP/IP). Verder blijken er hier en daar wat extensies zoek.
    Het grootste probleem is echter dat ik de CD-speler niet in beeld krijg. Ik wil graag de update OS 9.1 installeren, maar krijg met geen mogelijkheid de CD aan de ‘praat’ (je hoort de CD echter wel draaien).
    Opnieuw opstarten met de CD erin en de “C” ingedrukt houden helpt ook niet.

Kan iemand me uit de brand helpen?

Bijdrager
    awesomemac

Als je terwijl OS 9 aanstaat en je er een cd in doet (ik neem aan slotloading?) en deze verschijnt niet op het bureaublad dan kan het aan de cd speler liggen.Met welke cd start je je iMac op? Het moet wel een orginele (of een goed gekopie├źrde) cd zijn die bootable is.

Bijdrager
    airhead

Is inderdaad slotloading (gleufje aan de voorkant).
    Ik heb nog geen offici├źle OS-cd maar heb het geprobeerd met verschillende voor de Mac geschikte CD’s.
    Al zijn dat wel hydride-CD’s (geschikt voor Mac en Windows).
    Ik heb een update voor de Mac op een window-PC binnengehaald (heb nog geen internetaansluiting op de iMac) en deze als ISO9660 op een CD gebrand.
    De iMAc ‘pakt’ ‘m echter niet.
    Is er een andere manier om de CD speler te testen? (hij staat wel aangegeven in het Apple Systeemprofiel).

Bijdrager
    dodo

Mac heeft andere ISO waarden dan Windows inderdaad….

Test het eens met een muziek-CD

Tip: waarschijnlijk zit er 64MB geheugen in en een 4GB / 6GB Harddisk in…
    Breidt het geheugen uit met 256 en zit er een 80GB HD in met OSX

Bijdrager
    airhead

Een gebrande CDRW lukt ook niet (CD-speler is misschien niet geschikt voor CDRW???).
    Volgende actie was dat ik de update- en programma-bestanden via een Flash-memorycard en USB-cardreader op de iMac heb gezet.
    So far, so good…
    De iMac herkent de Flash-card en ik kan de bestanden zonder problemen benaderen en op de desktop zetten.
    Het gaat echter mis als ik het e.e.a. wil activeren/installeren.
    Ik heb bestanden met een .smi.bin en een .hqx extensie, in beide gevallen komt de foutmelding “Het programma waarmee het document ….. is aangemaakt, is onvindbaar.”
    Op welke manier kan ik de installatiebestanden met een .smi.bin en een .hqx extensie activeren/installeren. Is daar een hulpprogramma voor of zoiets?

Bijdrager
    dodo

StuffIt Expander

De computer die jij hebt heb ik er 3 weken terug nog 2 van geupgrade naar OSX.

Die CD-ROM zou prima moeten werken.

Succes!

Bijdrager
    airhead

phoe…
    Je zou het bijna gaan opgeven.
    Ik kan van alles via de Truck-met-deFlash-card op de iMac plaatsen, maar de mac blijft probelemen houden met de verschillende extensies (bin; sit; hqx).
    Stuff-it kan ik om die reden ook niet openen/installeren (= ook sit of hqx).

Bijdrager
    awesomemac

Stuffit Expander wordt standaard mee geïnstallleerd als men OS 9 installeerd. Dus zou op je Mac moeten staan. Zoals hierboven wordt vermeld is dit het programma wat je nodig hebt om uit te pakken.

Een cd-rw kan een Mac gewoon afspelen. Het is jammer dat je geen offici├źle Mac OS 9 cd hebt. Dan zou je je Mac aankunnen doen, cd erin en starten vanaf de cd. Als die dit nog steeds niet doet, dan is er zeker wat fout aan de cd-rom speler.

Ik heb zo’n vermoeden dat de OS 9 die je nu draait, niet helemaal volledig is ge├»nstalleerd. Mist dit en dat.

Bijdrager
    airhead

Klopt ja, de iMac blijkt nogal grof te zijn geruimd.
    Er zijn nogal wat extensies en programma’s (waaronder dus Stuff-it of een andere decoder).

En nu dan?
    Alles opnieuw installeren. OK.
    Maar als ik geen toegang heb tot de CD-Rom? Lijkt me lastig.
    En hoe formateer of schoon ik de iMac?

Bijdrager
    dodo

Hij heeft geen firewire he?

Harde schijf eruit schroeven, die in een externe case plaatsen en dan een bestaande installatie met behulp van Carbon Copy Cloner naar je iMac harde schijf klonen.

Dat is de makkelijkste oplossing als je de middelen ook beschikt en hem durft open te schroeven.

Bijdrager
    awesomemac

Als je FireWire zou hebben, zou ik zeggen, vlieg langs en ik installeer het wel via mijn externe FW cd-brander. Maar een 350 Mhz heeft toch geen FireWire aansluiting?

Bijdrager
    airhead

Nope, geen vuurdraad.
    Maar een kopie van OS 9 zou mij heel goed van pas komen.
    Ik kan dan in ieder geval proberen of de Mac de systeem-CD leest en anders moet ik verder kijken (CD-speler schoonmaken of vervangen o.i.d.).

Bijdrager
    awesomemac

Zoals besproken, is de kopie onderweg. Suc6!

Bijdrager
    airhead

Alvast bedankt allemaal.
    Ik laat nog wel weten of het allemaal gaat lukken.
    In ieder geval kan ik zondermeer stellen dat Mac-gebruikers erg sociaal en hulpverlenend zijn!
    (zou het dan toch nog goed komen? ik ‘aan’ een MAC?)

Bijdrager
    airhead

Apple-tje-eitje!

Ik heb de CD met OS 9.2.2 ontvangen en met succes geïnstalleerd.
    De iMac werkt perfect!

Allemaal nogmaals bedankt voor de hulp en het advies.

Groet,

Airhead

Bijdrager
    Stove Jebs

Pas eventueel ook even de aanbevolen updates toe:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58174

Moderator
    Poezenbeest

Voor mensen die niet het geluk hebben om een welwillende mede-Maccer tegen te komen: probeer op Kazaa of op aladdin.com een bestand te downen met .sea op het einde… dit is de mac-variant van de exe die uit WinZip rolt….

Tuurlijk zijn wij Maccers sociaal… We behoorden tot vijf jaar terug nog tot een bedreigde soort :D

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.