9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    wontolla

probleempje met appleworks

Ik heb een drietal problemen met appleworks 2.4.9N

– Uit Microsoft Works hebben we via een tekstfile een adressendatabase overgezet naar Appleworks.
    Op zich werkt dat prima (elke andere manier die ik kon bedenken werkte niet)
    Nu zijn er twee vragen:

1) kan je de kolomkoppen van stijl veranderen zodat ze er duidelijk uitspringen? (kleur, bold oid)
    als we het nu proberen verandert de hele kolom en dat is Niet de bedoeling.

2) Kan je een selectie uit de lijst maken voor een printout. Er zijn 26 kolommen en er hoven maar 6 of 7 afgedrukt te worden. In MicrosoftWorks gaat dat prima maar in AW kan ik die functie niet vinden en zoiets moet er toch bestaan

Het derde probleem is een heel andere
    Ik heb AW gecopieerd naar een andere mac hier in huis.
    Alles werkt op Sys OS X3.4.
    nu wil die appleworks de oude eerder gemaakte files niet meer openen of hij maakt er garbage van.
    Geen idee waar ik de fout moet zoeken.
    Al geprobeerd met Xray de filetype te veranderen maar ook dat werkt niet.

als ik de files overstuur naar mijn hoofdcomputer gaat alles prima.

Weet iemand hier raad mee?

Bijdrager
    Pjotr

3e probleem. Heb zoiets ook al eens meegemaakt.

Waarschijnlijk installeert AW ergens een bestand dat voor normaal functioneren noodzakelijk is. Kan gebruikersvoorkeuren zijn, kan com.works.applewoks.plist (ofzo) zijn. Kan liggen aan het ontbreken van een font.

Kreeg het toen niet voor elkaar en durfde toen nog niet in de Bibliotheek te schuiven. Vervolgens installer gebruikt die ik van de CD gehaald had. Had ik weer OS9 voor nodig. Werkt nu Prima.

Bijdrager
    Elstar
    ”wontolla”

1) kan je de kolomkoppen van stijl veranderen zodat ze er duidelijk uitspringen? (kleur, bold oid)
    als we het nu proberen verandert de hele kolom en dat is Niet de bedoeling.

Eh, gewoon met celeigenschappen? Of begrijp ik de vraag dan verkeerd?

”wontolla”

2) Kan je een selectie uit de lijst maken voor een printout. Er zijn 26 kolommen en er hoven maar 6 of 7 afgedrukt te worden. In MicrosoftWorks gaat dat prima maar in AW kan ik die functie niet vinden en zoiets moet er toch bestaan

Ja, natuurlijk bestaat dat.
    Maar het zit op een onverwachte plek: Opties -> stel afdrukbereik in

AppleWorks is nou niet bepaald het beste produkt dat ooit door Apple uitgebracht is. Maar goed, als je Microsoft Works gewend bent, dan moet AppleWorks ook voldoen.

Bijdrager
    wontolla

@elstar

Kan je iets specifieker zijn over die celeigenschappen? Waar zit dat?
    (ik houd ook niet van AW.)

en waar zitten die opties onder?

Bijdrager
    Elstar

‘Opties’ staat in je menubalk aan de rechterkant, ‘Stel Afdrukbereik in’ staat bijna onderaan (in ‘archief’ bij ‘pagina-instelling’ was logischer geweest).

‘Cel-eigenschappen’ bestaat niet in Apple-works, ik moet met een ander programma in de war zijn, sorry. Spreadsheet is niet mijn meest gebruikte onderdeel van Appleworks, tekstverwerking en database gebruik ik vaker, maar ik probeer even na te gaan wat je wilt.

Het hangt ervan af hoe je een spreadsheet indeelt. Als je de kolomheaders gewoon opneemt in je spreadsheet-blad (dus gewoon van rij 1 de kolomheaders maken) kun je de cellen waarin de koppen staan vet, groot, cursief, gekleurd enz. maken. Gewoon de betreffende cellen selecteren (dus niet in de kolomkoppen en rijkoppen klikken) en dan onder ‘opmaak’ de gewenste bewerking kiezen.

Bijdrager
    wontolla

ja maar het gaat dus om een DATABASE
    adressenbestand met 27 kolommen

Bijdrager
    Elstar

O, dat scheelt.

Dat doe je door in de menubalk, onder ‘lay-out’ weer ‘lay-out’ te selecteren (shift :apple: L).

Hierin kan je per veld aangeven hoe je ze wilt zien (aanklikken en dan het menu ‘opmaak’ erop los laten). Je kunt ook meerdere lay-outs aanmaken.

Bijdrager
    wontolla

geldt dat dan ook voor kolomkoppen alleen?

Bijdrager
    Elstar

Kan…
    Maar binnen de database is best veel mogelijk, wat betreft opmaak. Ik moet toch wat meer weten om uit te leggen hoe je dat moet doen. Probeer het volgende eens:

Je kan een nieuwe layout maken met ‘nieuwe layout’ onder ‘layout’ (da’s een kromme zin!). Kies in jouw geval: Rapport in kolommen. Vervolgens krijg je een venster waarin je kan kiezen welke velden je wilt zien. Vervolgens moet je onder ‘Lay-out’ ‘Lay-out’ kiezen en dan kun je met je velden gaan schuiven.
    In een lay-out waar je nog niets mee gedaan hebt, is elk veld 2 keer te zien: een keer alleen als een tekstvak (dat zijn de ‘koppen’) en een keer als een gegevensveld. Zorg dat de koppen alleen in de kop- of voettekst staat, de gegevensvelden moeten in het hoofdgedeelte staan.

Ik heb geen adressenbestand, maar een muzieklijst. Komt op hetzelfde neer, hier een voorbeeld:
    Zoals je kunt zien (als mijn iDisk is bijgewerkt), heb ik met de kop ‘jaar’ wat teksopmaakdingen uitgevoerd: iets grotere, vet en ander lettertype.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.