9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Dries78

Probleem vinden server in bedrijfsnetwerk

Goeie middag.

Ik plaats dit berichtje in de hoop dat iemand me verder kan helpen, maar misschien zal het moeilijk zijn.
    Ik zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen.

Ik verkoop dus pc’s en heb een nieuwe pc verkocht aan mijn werk.
    Hierop heb ik Windows XP gezet, aangezien we een specifiek programma draaien dat Vista niet ondersteunt (vroeger was het ook XP op deze pc).
    Er was reeds een bestaand bedrijfsnetwerk onder de naam AVCT.
    De oude pc van mijn baas zat ook onder deze werkgroep AVCT en op IP adres 10.0.0.2
    Nu worden er op mijn werk 2 servers gebruikt, een oudere die op Windows NT Server draait (hier worden alle documenten op bewaard en de printer gaat ook via deze server) en een nieuwere die ook op NT Server draait, maar dan een nieuwere versie.
    De oude server zit op IP adres 10.0.0.19 en de nieuwe op 10.0.0.7.
    Het subnetmask staat op 255.255.255.240.
    Nu heb ik op de nieuwe pc van mijn baas manueel de IP adressen en DNS servers ingesteld, en ik zie alle pc’s in het netwerk uitgenomen de oude server.
    De nieuwe kan ik wel bereiken, ik kan ook gewoon op internet, maar ik krijg de oude pc maar niet op het netwerk, wat natuurlijk vrij vervelend is.
    Ik heb al van alles geprobeerd, maar het lukt me niet.
    Ik kan ook pingen naar het ip adres van de oude server, dus dat is het probleem niet.

Heeft er misschien iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, of enkele tips?
    Dat zou me heel erg helpen.

In ieder geval bedankt op voorhand.

Inactief
    Anoniem

1. het is een Windows vraag
    2. je zit hier op een Apple forum

Conclusie: ik denk niet dat iemand je hier kan / wil helpen…

Bijdrager
    Dries78

Aha, sorry, had dit niet gezien:-)
    Excuses.
    Apple maar rustig verder zou ik zeggen…

Toch bedankt

Dries

Bijdrager
    Pieterr
    ”Dries78″

De oude server zit op IP adres 10.0.0.19 en de nieuwe op 10.0.0.7.
    Het subnetmask staat op 255.255.255.240.

Krijg je die oude server wel te zien als je het IP adres op 10.0.0.15 instelt? (240 == 0xF0)

Bijdrager
    Dries78

Hey.
    Bedankt voor de reactie.

Dit heb ik nog niet geprobeerd, een vriend van me stelde dat ook voor, maar die zei me dat er dan misschien problemen konden zijn op de andere pc’s op het werk, want die vinden wel allemaal de sever op 10.0.0.19.
    Ik heb natuurlijk het originele netwerk niet opgestart, dus het kan ook zijn dat alle verbindingen vroeger gemaakt zijn met de server en dat er toen een ander ipadres was.

Ik wil het anders wel eens proberen, maar zouden hier geen problemen van kunnen komen?
    Kan ik anders eventueel het subnetmasker op 255.255.255.0 zetten, zou dat ook helpen?

Bedankt voor de info

Dries

Bijdrager
    Pieterr
    ”Dries78″

Kan ik anders eventueel het subnetmasker op 255.255.255.0 zetten, zou dat ook helpen?

Ik ken de rest van je netwerk infrastructuur niet, maar dat is in ieder geval iets wat je ook zou kunnen proberen.
    Of 255.255.255.224 (224 == 0xE0)

Bijdrager
    jabesse

Met het subnetmask van 255.255.255.240 definieer je een netwerk van 16 (eigenlijk 14) adressen: van 10.0.0.1 t/m 10.0.0.14. Logisch dus dat je een server met adres 10.0.0.19 niet kunt zien: die valt erbuiten.

Als andere pc’s wel bij 10.0.0.19 kunnen, dan hebben die vermoedelijk niet 255.255.255.240 ingesteld. Kijk eens op een van die andere machines wat daar staat ingesteld.

Bijdrager
    Dries78

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
    Bij de andere pc’s stond het subnetmask ook op 255.255.255.240.
    Het was daarom dat ik er aan twijfelde of het daar aan lag, en durfde deze instelling niet goed aanpassen.
    Ik heb het nu toch gedaan, na jullie advies, en heb alles op 255.255.255.0 gezet op alle pc’s.
    Heb dan de oude server moeten heropstarten, en toen was alles in orde, op alle pc’s, dus ook de nieuwe.
    Probleem opgelost dus, iedereen bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    Pieterr

Overigens nog welkom op “One More Thing”.;-)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.