14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    musicman

Probleem osx over 9.2

hallo ik wil osx over 9.2.2 heen zetten op mijn oude groene i mac

ik doe de schijf van osx erin hij laad hem op klik gewoon op verder op den duur gaat hij het systeem checken daar zit het probleem.
    :(

Want hij blijft daar hangen ik heb het een gehele middag aan laten staan en hij gaat niet verder met installeren
    mijn intern geheugen is 128mb volgens het boekje moet dat genoeg zijn.
    ik heb het virtueel geheugen op 256 mb gezet
    harde schijf is 4 gigabyte

Mijn vraag doe ik iets fout en wat doe ik fout ?
    Er staat 9.2.2 op en ik heb ook een cdtje met updates erbij gekregen dat is os 91 – 9.2.1 & 9.2.2 maar Volgens mij hoef ik dat niet te doen omdat er al 9.2.2 op staat toch?
    Heb ik te weinig intern geheugen ?
    Moet ik alles opnieuw instaleren

wie weet de oplossing:?

Bijdrager
    sedikit

Ik heb dit een tijd geleden bij de iMac van een vriendin gedaan, Mij staat bij dat je eerst firmware moet installeren, maar ik weet dat niet zeker. Probeer het even uit te zoeken òf met de zoekfunctie, òf bij Apple support.

Geblokkeerd
    Anoniem

Over welke OSX heb je het? Tiger heeft namelijk 256Mb aan ram nodig.
    Maar zelfs als je een oudere versie van OSX hebt is 128Mb eigenlijk
    veel te weinig… OSX verbruikt ±300MB om op te starten, en daarna
    zo’n 250Mb om te draaien als ik me niet vergis.

Een lege installatie van OSX is ook ongeveer 2-3Gb (afhankelijk van je versie),
    dus je HD is eigenlijk ook veeeeel te klein. Als je nagaat dat OSX met jouw
    hoeveelheid aan ram ook direct je HD gebruikt als virtueel ram, dan heb je
    ter plekke te weinig ruimte/geheugen om ook maar iets te doen. Tel daarbij
    op dat je zo’n 4Gb (of 10%) van je HD vrij moet houden voor caches, virtueel
    geheugen en ander soort onderhuidse werkzaamheden van het systeem,
    en je ziet dat je computer echt niet geschikt is voor OSX op ’t moment.

;)

Bijdrager
    musicman

Op het doosje van de cd staat dat 128 fysiek ram moet hebben natuurlijk als je meer geheugen hebt is altijd beter ik wil deze computer alleen gebruiken om geluid mee op te nemen verder niets

op de doos staat alleen osx verder geen tiger ofzo dus zal wel een van de eerste versies zijn

graag duidelijke oplossing ik weet ook wel dat het beter is om een nieuwe mac te kopen maar heb deze liggen + deze cd erbij moet gewoon effe werken zodat ik kan opnemen met een opneem programmaatje

effe een andere vraag kan ik op een imac ook windows xp op zetten?:D

Geblokkeerd
    Anoniem

Genoeg geheugen of niet, OSX zal amper werken. Je HD is nou eenmaal
    te klein, en aangezien je met dat kleine beetje ram gelijk je virtuele geheugen
    aanspreekt (wat in feite HD-ruimte is wat als ram wordt gebruikt), zul je
    niets op die iMac kunnen doen. Dus de enige concrete oplossing is een grotere
    HD én meer ram kopen… of inderdaad een andere Mac;)
    Dat er op ’t doosje staat dat je minimaal 128Mb ram nodig hebt betekent
    namelijk niet dat het dan ook draait. Tuurlijk draait het beter met meer ram,
    maar je hoeveelheid ram samen met de te kleine HD zorgen ervoor
    dat het niet draait. Niet een beetje minder goed, maar gewoon echt niet.

En je kunt op een G3 iMac geen Windows installeren. Dat kan alleen op
    een Intel Mac:)

Bijdrager
    musicman

zet hem wel op marktplaats voor 90 euro en dan maar eenkopen waar osx al bij opzit :( :sealed:

bedankt voor de info :)

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je niet teveel geld wilt uitgeven omdat je toch alleen muziek wilt opnemen
    (toch niet met een programma zoals Garageband of iets dergelijks toch? Want
    die werkt niet op een dergelijk oude computer), dan zou je eventueel alleen
    wat meer ram en een grotere HD moeten kopen. Da’s een stuk goedkoper
    dan een andere Mac kopen;)

Bijdrager
    musicman

heb net effe gekeken zit niet 4 gig in maar 7

hoeveel intern geheugen moet ikhebben dan ?? :innocent:

Bijdrager
    musicman

heb net effe gekeken zit niet 4 gig in maar 7

hoeveel intern geheugen moet ikhebben dan ?? :innocent:

Bijdrager
    s_k

Heb hier gelezen dat 512 wel het minimum is om lekker mee te werken.
    En JUIST geluid opnemen vreet geheugen!

Moderator
    Poezenbeest

OSX gebruikt meer geheugen door de grafische dingetjes die er inzitten. Om OSX 10.0, 10.1 en 10.2 te draaien is 128MB voldoende, mits je natuurlijk niet al te zware applicaties gaat draaien. Een lichte geluidsapplicatie als Audacity werkt in een dergelijke omgeving prima.

Als je bedenkt dat de processor slechts iets van 233 of 300 MHz is, dan weet je al dat je geen supersnelheden moet verwachten, dus zolang je de tijd neemt voor bewerkingen als converteren van geluid, dan kan het wel met deze iMac. Beeldbewerking gaat ook redelijk, maar neem dan de wat oudere versies. Photoshop 6 en Illustrator 10 moeten het prima doen.

Vanaf OSX Panther (10.3) heb je minimaal 256MB nodig, Tiger vraagt om een 400 MHz-processor, dus daar knelt het al en Leopard vraagt om een G4 en dat heb je niet. Het aantal GB’s in je computer is niet erg van belang, zolang je (voor 10.2) maar boven de vijf zit. De rest kan je namelijk via de ingebouwde netwerkaansluiting aansluiten door middel van een netwerkschijf (de USB-poorten zijn te langzaam om lekker te kunnen werken).

Als je Windows er op wilt zetten, moet je met VirtualPC aan de slag, dit programma emuleert een PC en werkt dus vertragend, daarnaast vreet het geheugen. Mijn advies: niet aan beginnen, tenzij je Windows98 ambieert…

Kortom; het kan wel, maar verwacht geen topprestaties. Wellicht is de beste optie om geheugen er bij te kopen, aangezien dit gewone DDRAM-reepjes zijn, betaal je daar niet zoveel voor, terwijl het effect erg groot is. De HD vervangen is ook een goedkope optie, aangezien je niet meer dan 30GB er in moet willen stoppen.

Bijdrager
    musicman

ok ik heb het volgende veranderd na een week lekker geslapen te hebben :mrgreen:

er zit nu 512 geheugen in en er zit geen 4 gig in maar 7 gig waarvan ik 6.2 gig over heb

9.2.2 staat er nogsteeds op ik denk dat ik een fimware update moet doen heb gekeken bij apple er staan zoveel updates welke moet ik hebben ik denk zelf deze http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58374

maar weet het niet zeker de schijf die ik heb staat alleen osx op geen osx panther of iets dergelijks dus zal wel de eerste osx zijn

heb ik de goede firmware of moet ik het een andere zijn

een goede link zou enorm helpen :D :D

ik heb hier ook nog een externe harde schijf van 400 gig met usb dus geheugen om de muziek op te slaan moet ook geen probleem zijn:wink:
    probleem is alleen dat het groene Imacje van mij nog steeds draait op 9.2.2 :?

thanks

Bijdrager
    musicman

deze firmupdater doet het niet heb het geprobeert alleen te gebruiken bij blue and white macpc

in mijn computer staat dat hij power g3 proccesor 400 heeft wel vreemd dat het dan niet op die van mij werkt

maar effe verder zoeken ik ga door tot ik het heb wel leuk want dan leer je de Mac wereld ook eens kennen
    :wink:

heb ook even mijn systeemprofiel opgezocht
    dit is het

productinformatie:
    Rom-revise $77D.45F6
    Versieboot-rom $0004.19F1
    Versie Mac osrom bestand 8.7
    proccesor powerpc G3
    machinesnelheid 400 Mhz

kan iemand mij nu helpen om osx erop te zetten hoe en wat ik doen moet:mrgreen:

word weer een slapeloze nacht ben ik bang :sealed:

Bijdrager
    trabant

Het helpt om mbv van de MacTracker jouw machine te identificeren. En dan zul je zien dat die Power Macintosh G3 Blue & White geen groene iMac is, maar de eerste niet beige Power Mac (codenaam Yosemite).
    Geen nood, want wat k zo zie, is dat je een slotloading iMac DV 400 MHz (codenaam Kihei, P7) hebt.
    Die kan tiger hebben, dat moet met die 512 MB RAM het probleem niet zijn. En je hebt zo te zien al de firmware update 4.1.9. in de machine zitten. Zekerheidshalve kun je hem eens opstarten met de toetsen [command] [option] [o] en [f] (van Open Firmware) ingedrukt gehouden. Dan zie je het vanzelf met een paar weinig spectaculaire regeltjes op het scherm.

Als je een DVD-lezer hebt kun je de OSX-DVD er zo inschuiven, anders zul je op zoek moeten naar de CD-versie. Die was via Apple alleen in de eerste weken na introductie van het OS te verkrijgen door de officiële DVD in te ruilen. Maar via torrents en nieuwsgroepen komen de CD-versies vaak genoeg langs.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.