9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    maccerik

Probleem opladen iPod 5G met usb hub

Hallo,

Op dit forum las ik onlangs dat er goedkope alternatieven zijn voor de Apple USB-lichtnetadapter, waaronder het gebruik van een usb-hub met eigen voeding die je dan niet op de computer hoeft aan te sluiten maar alleen op de netstroom.

Dit heb ik dus op mijn 30gb ipod video geprobeerd (met de Sitecom CN-034 USB 2.0 Hub), maar tot mijn verbazing werkte het niet. Als ik de ipod erop aansluit via de usb-kabel, gaat de ipod wel aan, maar laadt hij niet op.

Weet iemand waar dit aan ligt? Mocht het aan de hub liggen (niet geschikt, kapot oid), wat is dan een goed(koop) alternatief (deze was € 15)?
    Overigens werkt het wel als ik de hub wél ook op de computer aansluit..

Alvast bedankt.

PS. Dit is mijn eerste post, dus als ik een overbodige vraag stel, excuses daarvoor

Bijdrager
    S.A.F

In dit geval denk ik dat een klein beetje reclame wel mag…

Ik verkoop prima opladers voor de iPod Photo, Mini, Nano en Video. Alle iPods voorzien van een dock connector dus. Ze kosten praktisch niets, een tientje, en werken perfect.
    Ik, mijn broer en mijn moeder gebruiken er een. Werkt als een zonnetje. Ik zie geen aanleiding waarom je een Apple oplader zou kopen.

Hier mijn advertentie op Marktplaats:

LINK

Bijdrager
    MacAdder

Het enige wat ik als mogelijke reden kan bedenken, is dat de iPod een bepaalde schakeling heeft die ervoor zorgt dat laden via USB alleen mogelijk is als er een computer wordt gedetecteerd. Dat zou verklaren waarom hij het wél doet als je de hub ook op de computer aansluit.

Bijdrager
    S.A.F
    ”MacAdder”

Het enige wat ik als mogelijke reden kan bedenken, is dat de iPod een bepaalde schakeling heeft die ervoor zorgt dat laden via USB alleen mogelijk is als er een computer wordt gedetecteerd. Dat zou verklaren waarom hij het wél doet als je de hub ook op de computer aansluit.

Dat is niet waar. Ik heb ooit eens een USB adapterstukje voor het stopcontact gehad. Dit was gewoon een soort stekker die je in het stopcontact stopte, met een USB ingang. Hiermee kun je dus ook je iPod opladen.
    Dit werkte wel, echter niet naar mijn tevredenheid. Het opladen duurde een hele nacht, en dan nog was de iPod maar 90% vol schat ik.
    Opladen met een USB hub of USB adapterstukje werkt dus wel. Daar waren ook al eerdere posts over.

Bijdrager
    maccerik
    ”S.A.F”

Ik heb ooit eens een USB adapterstukje voor het stopcontact gehad. Dit was gewoon een soort stekker die je in het stopcontact stopte, met een USB ingang.

Bedoel je zoiets?: USB stroom adapter.
    Hoe komt het dan dat zo’n adapterstukje slecht werkt? En trek ik de juiste conclusie dat een usb-hub een betere oplossing is?

”S.A.F”

Opladen met een USB hub of USB adapterstukje werkt dus wel. Daar waren ook al eerdere posts over.

Dat heb ik gezien (oa. http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=65821&highlight=ipod+laden+usb+hub), daarom ook deze post, want wat daar uitgelegd wordt werkt bij mij niet (weliswaar een ander merk hub).

Iemand nog ideeën betreffende mijn vreemde defect?
    Zoniet zal ik een andere hub proberen (misschien die naar mijn mening lelijkere van Trust).

Bijdrager
    ottovds

ik heb mss de oplossing

ik doe het ook

maar je moet wel de ipod aanzetten, om dan te connecten, en daarna de ipod uitzetten (lang op play/pauze drukken)

Bijdrager
    Tjeerd

Ik gebruik dit topic maar even.

2 dagen geleden heb ik een iPod Photo gekocht. In de avond veel gekloot mee gehad maar uiteindelijk toch weer kunnen herstellen via windows bla bla bla..

Het gaat erom, dat ik op mijn stereo een universal dock heb aangesloten, dit universal dock staat ook aangesloten op een USB-hub, zodat m’n iPod ook constant opgeladen werkt. Bij mijn oude nano heeft dit altijd gewerkt, maar bij mijn photo werkt dit blijkbaar niet (en vanochtend gebeurde er nog iets raars.. toen de Photo zo leeg was, ging hij ineens nummers overslaan). Nu heb ik de laatste tijd al redelijk wat geld uitgegeven en zie ik het niet zitten om nog is zo’n iPod lichtnetadapter te gaan halen. Dus mijn vraag is, zijn er goede alternatieven? Ik ben erg bang dat als ik nu weer een USB-hub koop, dat hij nog steeds niet gaat opladen (of iig laad hij heel sloom op, zo sloom dat hij dus alleen maar achteruit ging omdat hij ook nog aanstond in de nacht).

Ik hoop dat er mooie alternatieven zijn die werken onder de 10,-. Alvast bedankt!

Moderator
    Poezenbeest

Het heeft allemaal met miliampères te maken.Een hub levert per poort doorgaans maar 100 mA, tenzij een computer de hub aanstuurt en zegt dat een apparaat tot wel 400 mA mag gaan.

Waarschijnlijk leveren de stekkers van Apple wel het volle pond aan mA (1.000, oftewel 1 A) door wat de iPod kan hebben en duurt het opladen daarom langer bij een hub of een stekker, die niet aangesloten is op een computer.

Wat ook kan helpen is om alla andere apparaten van de hub af te halen en dan nog eens kijken. Overigens levert een computer die uitstaat en op het lichtnet is aangesloten volgens mij gewoon stroom over de USB-poorten.

[edit] Net even getest
    Gaat volgens mij alleen op voor FW, mijn eerste 1G iPod deed het wel, met mijn 5G iPod niet…. logisch ook…
    Het werkt wel weer in de sluimerstand, maar dan is het nadeel weer dat je de iPod niet in kan pluggen of er juist uit kan halen zonder de Mac te laten ontwaken. Oplossing is om de iPod voor het sluimeren handmatig van het bureaublad af te gooien of het gebruik als schijf te deactiveren.

Bijdrager
    Tjeerd

ja maar de iPod staat helemaal niet aangesloten op de mac als hij op de hub aangesloten zit.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.