7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    slusho

Probleem mkv in VLC, Macbook 2009

Beste,

Ik zit met het volgende probleem.
    Ik heb een late 2009 (witte) macbook (Intel Core 2 Duo, 2,26 GHz, 4GB) met daarop Mavericks in gebruik als media center.

Probleem: zeer regelmatig spelen mkv files niet lekker af in mijn player of choice’: VLC.
    Meestal halverwege een aflevering, soms al eerder , begint het beeld te haperen, vervormen en blokkerige groene vlekken te vertonen etc. Het geluid loopt ondertussen wel prima door.

HD (1080i) – 22-minuten shows gaan vaak goed, maar 44-minuten shows (Walking Dead, House of Cards) in HD niet. Als het probleem eenmaal optreedt dan gaan 22 minuten shows daarna vaak ook niet meer lekker, zelfs 22-minuten animatieseries als Family Guy haperen dan.

Een herstart van VLC maakt niks uit. Een herstart van de hele machine helpt soms maar vaak ook niet.
    Een andere/nieuwe account helpt niet.
    PRAM/ NVRAM reset (niet handig want hij staat lekker clamshell-mode in m’n tv-meubel) helpt (soms) even, maar niet voor lang.
    Permissies herstellen heb ik ten einde raad ook geprobeerd. Lost (uiteraard) ook niks op.

Heb vele alternatieven geprobeerd (M-player, Plex, Wondershare Player etc.) , maar daar krijg ik ook geen goede resultaten, vaak ook lagging/haperingen en bijna altijd geluid dat totaal out-of-sync is.
    Quicktime (met Perian) gaat niet meer onder Mavericks (of vergis ik me?)

Iets als XBMC wil ik niet gebruiken omdat ik gewoon een Mac wil en geen media-systeem waarmee ik niet eens gewoon uit finder-mode video’s kan starten en files in zeer specifieke mappen moeten staan wil de player ze Ć¼berhaupt zien.

Is (de video kaart van) mijn 2009 Macbook gewoon niet goed genoeg hiervoor?
    Of waar kan ik nog naar kijken? Iemand een idee?

Ook nog een raar probleem, na iedere herstart staat het volume van de macbook op standje ‘bijna uit’. Dit zou toch gewoon op ‘laatst gebruikt’ (in mijn geval max) moeten staan na een herstart?

Bijdrager
    computer space

Sorry, maar VLC is een soort zwitsers zakmes: je kunt er vanalles mee, maar niks werkt echt goed.
    Zet je over je gevoel over XBMC heen, en ga het gebruiken. Kan niks tegenop. Dan maar een beetje een lelijke interface. Ik weet niet hoe grote bende je mediaverzameling is, maar over het algemeen hoef ik maar 3 mappen toe te voegen: Films, downloads en muziek.
    Maar als je alles wilt, gooi je gewoon je root-folder in het menu.
    Grootste veroorzaker van je gezeik: VLC draait op de CPU, en die is net onderbemeten in je mac. XBMC gebruikt de 9400M videokaart voor videodecoding, en daarmee kan ie t met 2 vingers in de neus. Je hoort ook veel minder de ventilators.

Bijdrager
    Traveller

Ik gebruik xbmc-13.0-Gotham_alpha11-x86_64.dmg met Mavericks. Hiermee kan je zonder problemen mkv’s starten vanuit de finder. Op deze manier is het gewoon de beste player die je kan krijgen voor de Mac.

Bijdrager
    slusho

Dank voor de reacties.
    Toch nog maar eens met xbmc-13.0-Gotham_alpha11-x86_64.dmg proberen dan.

Bijdrager
    slusho

Hmmm. Net met XBMC The Big Bang Theory gekeken.
    Dat ging heel aardig tot 2/3. Toen trad er opeens een audiovertraging op van een seconde of 3, 4. Niet meer weg te krijgen. Werkt dus ook niet lekker bij mij.

Heeft RAM bijplaatsen in zo’n geval zin eigenlijk? Is VLC of XBMC daarmee geholpen?

Bijdrager
    computer space

2GB is al zat voor mediaspelen. Heb je niet toevallig een HD die zo’n gaar als een pietje begint te worden?

Bijdrager
    slusho

Nee, voor zover ik weet niet. Een SMART test daar komt ie zonder kleerscheuren doorheen. Zijn er nog andere manieren om dit te weten te komen?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.