6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    spacefreek

Probleem met WiFi router & livebox

Beste Maccers,

Ik zit met een nogal apart WiFi probleem in combinatie met m’n livebox..
    Even een situatieschets:
    Momenteel komt ISRA binnen in de livebox, deze split dit in telefonie en internet, achter het internet hangt een 8poorts ethernet router (wired only) voor het internet en netwerk in het gehele huis..
    Met m’n iPhone en volgende week geleverde nieuwe MacBook wil ik graag draadloos internetten. Ik heb dus een Wireless router (tevens wired, uiteraard) gekocht van Icidu. Wordt zelfs beoordeeld met een 9,9 totaalscore..

Hier de specs: KLIK

Nadat ik de nieuwe router had vervangen voor de oude, in de volgende opstelling:
    ISP –> Livebox –> WirelessRouter –> Computers/WiFi
    Ontstond er een probleem, doordat mijn livebox voorheen gebruik maakt van het ip-adres: 192.168.1.1. EN de Router dit overnam kon ik alleen maar in het menu van de router komen via deze ip.. Dus niet meer in de livebox..
    Door het ip te veranderen van de router in 192.168.1.200 en met de volgende DHCP instellingen:
    – Livebox van 192.168.1.10 t/m 192.168.1.50
    – Router van 192.168.1.100 t/m 192.168.1.150
    Bleek het wel mogelijk om beide menu’s te kunnen openen.

Ik kon nu ook gewoon het WiFi signaal ontvangen op m’n iPhone (of iMac b.v.) en hierop inloggen. Echter, het gebruik van internet was niet mogelijk (alleen netwerk dus).

Ik heb in deze 2 gevallen geprobeerd te verbinden:
    ISP –> Livebox –> WirelessRouter –> Computers/WiFi
    ISP –> Livebox –> Router –> WirelessRouter –> WiFi
    Waarbij ik de computers dus zowel aan de oude als nieuwe router kan/heb gehangen..
    En ik dus niet gebruik heb gemaakt van de WAN poort in de nieuwe router.

Het verschil tussen deze opstellingen is het verkrijgen van een ip-adres (wat dus in beide gevallen gewoon gebeurd), alleen bij de ene krijg ik een 192.168.1.11 (bijvoorbeeld, kan ook 12 o.i.d. zijn) en bij de andere een 192.168.1.101 (b.v.)
    Dus of via het livebox of via router een ip verkregen

Op 1 of andere manier lukt het dus niet om het internet door te zenden.. Ik heb samen met een ICT-er 3 uur eraan gezeten maar het wil gewoon niet lukken. Ook de vele threaths in onemorething mochten tot nog toe niet baten.

Heeft iemand een idee? Ik heb het gevoel dat er iets zoals de “brug”-functie bij AirPort ingeschakeld moet worden, maar hoe of wat.. Geen idee, we kunnen het niet vinden.

Alvast bedankt voor een reactie

Oja, deze threath gaat er ook al redelijk op in, misschien net datgene wat iemand nodig heeft als extra info: KLIK

Bijdrager
    jabesse

Hoogstwaarschijnlijk doet je livebox NAT en je nieuwe router ook.

Je livebox heeft aan de WAN-kant het internet IP-adres (van je provider). Aan de LAN-kant speelt hij DHCP-server, voor adressen in 192.168.1.x.
    Je nieuwe router heeft ook een WAN-kant en een LAN-kant. Aan de WAN-kant krijgt hij een adres van je livebox. En aan de LAN-kant speelt hij ook DHCP-server, en vermoedelijk ook voor adressen 192.168.1.x. En daar zit het probleem.
    Aan beide kanten van je router heb je nu adressen in de 192.168.1.x range. Je router weet daardoor niet meer aan welke kant hij het verkeer uit moet sturen!

Je kunt 2 dingen doen:
    1) configureer je router, zodat hij adressen uit een andere range (bv 192.168.2.x) uitdeelt.
    2) configureer je livebox, zodat hui adressen uit een andere range (bv 192.168.2.x) uitdeelt.

Daarna heeft je router aan beide kanten een andere adresrange, en snapt hij welke kant het verkeer uit moet.

Bijdrager
    spacefreek

Had ik ook al geprobeerd, maar als ik 192.168.2.1 van m’n router maakte kon ik niet meer in mijn router komen via gewoon 192.168.2.1. in safari o.i.d. Dus daarna heb ik hem gewoon weer terug gereset (zodat hij weer op 192.168.1.1. kwam te staan). Ik vond het ook al apart dat dat niet kon. Bedankt voor je reactie, ik zal het nog een keertje gaan proberen morgen of van het weekend, maar voorheen was dit helaas nog niet de oplossing, al snap ik wel dat het zou moeten werken..

Bijdrager
    iJoost

Als je in de wireless router het NAT-routeren en de DHCP-server uitzet (bridge mode inderdaad, maar of het daar ook zo heet weet ik natuurlijk niet) dan gaat het vast al een heel stuk beter.

Bijdrager
    jabesse

Kleine toevoeging op iJoost: als je het zo doet, moet je dus juist geen twee verschillende adresranges (zoals ik eerder schreef) gebruiken. Zijn en mijn oplossing sluiten elkaar uit: kijk welke voor jou het beste werkt.

Overigens: als je de adresrange van een device wijzigt, raak je inderdaad je verbinding kwijt. Je moet de devices die daaraan hangen opnieuw via DHCP een adres laten vragen. Soms kan dat vanuit de software, soms is het makkelijker het apparaat uit en weer aan te zetten.

Bijdrager
    spacefreek
    ”iJoost”

Als je in de wireless router het NAT-routeren en de DHCP-server uitzet (bridge mode inderdaad, maar of het daar ook zo heet weet ik natuurlijk niet) dan gaat het vast al een heel stuk beter.

Top, vandaag weer aan gaan zitten en het is gelukt:D

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.