8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    annydb

Probleem met voorkeur-aiport device

Beste mensen,

Ik zit sinds het verplaatsen van mijn imac met een probleem, de situatie is als volgt:

Beneden komt internet binnen met het modem van Ziggo, hierop is direct mijn Airport Extreme op aangesloten. Verder heb ik beneden in het midden van het huis een Airport Express hangen voor beter internet verder in het huis, gezien het modem vlakbij de meterkast hangt evenals de Airport Extreme.

Daarnaast heb ik op de tussenverdieping nog een Airport Express hangen, drie Airport devices dus. Voorheen had ik mijn imac op zolder staan, welke verbinding maakte met de Airport Extreme op de tussenverdieping, wat natuurlijk perfect werkte. Nu heb ik mijn imac echter verplaatst naar beneden, en ik ging er van uit dat deze imac dan automatisch verbinding zou maken met de Airport Extreme waar hij vlak naast staat, alleen dit blijkt niet het geval te zijn.

Ik zie in het netwerk bereik een 3 van de 4 streepjes, terwijl hij er letterlijk naast staat, ook bij een update van de Airport Express word de verbinding niet verbroken en als ik Airport Configuratie Programma open, zie ik een rechte lijn met Internet -> Airport Extreme -> Airport Express Boven -> Airport Express beneden, het lijkt dus alsof mijn imac via de bovenverdieping een zijbocht maakt naar beneden en dan pas naar de imac, wat natuurlijk lang niet de beste route is. Dit heeft als gevolg dat ik een erg slechte wifi verbinding heb, terwijl de imac eigenlijk veel ‘beter’ geplaatst staat dan eerst.

Iemand een idee hoe ik een ‘voorkeur’ aan kan geven met welke airport de imac verbinding maakt? Ik loop me gek te zoeken maar krijg het nergens voor elkaar.

Bijdrager
    Heliasje

via systeemvoorkeuren en dan netwerk

Bijdrager
    fred44nl

gebruiken alle AE’s dezelfde netwerknaam en wachtwoord ??
    als dat zo is, dan moet automatisch naar een andere AE worden overgeschakeld,
    zodra het signaal van de op dat moment gebruikte AE te laag wordt.
    er wordt dus niet per sé de sterkste AE genomen.

Bijdrager
    annydb

Hebben inderdaad allemaal de zelfde naam want heb de Airport Express beide in verlenging van mijn Airport Extreme staan.
    Klopt inderdaad als bereik weg valt dat hij dan een andere kiest, alleen tijdens de update van net bijvoorbeeld zag ik hem niet eens weg vallen, lijkt dus echt er op dat hij verbinding bleef houden maar kan dat mis hebben.

Ook zie ik in het ‘overzicht’ van Airport Configuratie echt een rechte lijn zoals ik beschreef, dus hij lijkt eerst echt naar boven te gaan en dan pas naar beneden, terwijl ik eerder wel eens op mijn laptop bijvoorbeeld zag Internet -> Airport Extreme -> Airport Express en dan de andere Airport Express stond ‘ernaast’ zoals je zag dat je daar niet mee verbonden was, en dat is nu hierbij niet.

Bijdrager
    pvbezel

je extreme is de eerste waar internet op binnen komt, dus die staat bovenaan.
    heb je de express wel uitgebreid op de extreme?
    als je ze allemaal los insteld met de zelfde naam en wachtwoord, dan word je netwerk niet stabieler…
    met andere woorden…je moet ze koppelen aan de extreme!!!
    een extreme en een express in de zelfde ruimte/verdieping wil elkaar soms tegenwerken!

ik heb eens een opstelling gemaakt met 5 extreme’s, ik haalde er 2 weg en de verbinding door het huis werd beter dan met 5 stuks.

enige goede oplossing is: extreme instellen, en een voor een de expressen koppelen met het bestaande netwerk.

tip: reset de expressen, als het goed is ziet hij dat je al een airport hebt, en de volgende daar mee wil uitbreiden.
    als het niet van zelf gaat dan bij de eerste stap, linksonder op geavanceerd klikken… en dan kiezen voor breid bestaande netwerk uit…

je kan niet kiezen via welke ae je verbinding wil maken, als je het goed instelt dan heb je een grote wifi wolk

Bijdrager
    annydb

Ik heb ze gekoppeld zie deze screenshot, alleen hij lijkt dus inderdaad deze lijn te volgen en dat is via de bovenverdieping:

http://d.pr/i/Xjr9

Bijdrager
    annydb

PS. Dit is dus altijd zo al geconfigureerd, het is altijd een uitbreiding geweest op mijn netwerk geen losse wifi netwerken. Het is 1 netwerk, alleen hij lijkt puur nu de dichtstbijzijnde point uit te sluiten.

Bijdrager
    pvbezel

de volgorde van het plaatje hoeft niet de volgorde van de verbinding te zijn !!!
    als je naast de eerste zit, dan zal hij nog deze volgorde laten zien, hij pakt de sterkste waar je in de buurt bent.
    je extreme is bedraad, de rest is draadloos gekoppeld, het kan zijn dat de laatste in de schakel te weinig signaal heeft om voldoende door te zetten.
    een fout die veel mensen maken is dat ze een extender te ver weg plaatsen, dan doet hij het wel, maar doet hij weinig.
    houd er wel rekening mee dat de nieuwe express sterker is dan de oude!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.