26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    hhavinga

probleem met versturen bijlagen en ontvangen

Hallo,

Ik heb al enige tijd ene probleem met het versturen van bijlagen. Ik heb de servicedesk van Apple al gebeld en volgens hen ligt het aan de ontvanger…… (lekker makkelijk).

Het probleem:

Als ik een nieuwe mail maak en ik wil een bijlage bijvoegen via dat paperclipje, dan zie ik in mijn verstuurde items dat er een bijlage is verstuurd. Echter, ik krijg steevast de melding dat er geen bijlage bij zit. Moet bijna alles nu via WeTransfer versturen….

Nu een nieuw probleem: iemand wil mij een pdf mailen, ik krijg alleen een bestandje meegestuurd dat Winmail heet en een tekentje erboven van VLC.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is???

Groeten HH

Bijdrager
    hhavinga

Aanvulling: de melding dat er geen bijlage bij zit krijg ik dus van de ontvanger die mij mailt met die mededeling…..

Bijdrager
    fred44nl

winmail.dat heeft te maken met de manier waarop de email met bijlage naar jouw wordt verstuurd.
    dergelijke emails komen van een PC/laptop met windows.
    en daarbij kun je m.b.t. de soort van de email e.e.a. instellen.

http://support.microsoft.com/kb/278061/nl

Bijdrager
    hhavinga

@fred44nl: dank je voor je snelle reactie! Dus omdat ik nu zelf de bijlage niet ontvang ligt in dit geval aan de verstuurder die inderdaad een windows computer heeft?

heb je ook enig idee waarom men mijn bijlage niet ontvangt?

Bijdrager
    Hansi2124

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Je topic heeft geen inhoud wat aansluit bij het subforum Mac hardware/Desktop. Ik heb het dan ook verhuisd naar dit subforum. Bovendien hoef je niet steeds een aparte posting aan te maken als je iets toe wilt voegen aan je eigen bericht. Ga daarvoor met je cursor boven je avatar hangen, klik op het driehoekje en kies voor Bewerk.[/mod]

Heb je in Mail aangevinkt in Wijzig / Bijlagen / Verstuur altijd ….?

Bijdrager
    hhavinga

Heb je in Mail aangevinkt in Wijzig / Bijlagen / Verstuur altijd ….?[/quote]

Yep: is aangevinkt…….

Bijdrager
    fred44nl

je ontvangt de bijlage in feite wel, maar in de vorm van winmail.dat
    en daar kun je niks mee.

hoe het komt dat je geen bijlagen kan versturen weet ik niet.
    is dat alleen naar een windows pc/laptop, of ook naar apple’s ??

Bijdrager
    hhavinga

@Fred44nl:
    Bijlage ontvang ik wel idd in de vorm van winmail.dat

Of de ontvanger apple heeft of niet weet ik niet exact, maar nu ik er zo over nadenk inderdaad geen Apple maar Windows….

Bijdrager
    Hansi2124

Klopt, want een Mac heeft helemaal niets met winmail.dat
    Dat is expliciet van Windows.

Bijdrager
    hhavinga

Zojuist heeft diegene die mij een bijlage heeft verstuurd en dat bij mij als winmail.dat binnen komt ook naar een collega van mij gestuurd met een Apple, en zij kan het wel openen……. Ligt dus toch aan mijn computer???

Bijdrager
    Hansi2124

Wat voor bijlage zou dat moeten zijn? Een tekstbestand of een afbeelding of zo?

Bijdrager
    fred44nl

in dat geval zul je de instellingen van Mail heel goed met elkaar moeten vergelijken.
    als daar geen verschil in is te zien, dan kun je op jouw machientje tijdelijk een nieuwe gebruiker aanmaken en dan daarmee testen.

Bijdrager
    Beech

Ik heb dat ook een keer gehad: vanuit Outlook op mijn Windows XP een mail gestuurd naar mijzelf met een bijlage (pdf van website) en geopend op mijn iMac en iPad. Daar zat als bijlage ook een winmail.-file (33 kB) bij met het logo van VLC er in. Ik begreep er toen, en ook nu, niets van, maar heb het formulier gedownload en toen apart verstuurd via mijn Yahoo-account. De oorsprong lag waarschijnlijk in Outlook en hoe de website met mijn garantiegegevens omging.

Bijdrager
    Beech

En als je een CC naar jezelf stuurt, zit dan de bijlage er wel bij ?

Moderator
    Strifer

Dat jij een attachment als winmail.dat ontvangt en je collega niet heeft te maken met het feit dat er een instelling in Microsoft Outlook is dat de mail naar jou in Rich Text Format verstuurd en naar de ander niet. Het is toch hetzelfde mailtje? Jawel, maar kennelijk staat het zo ingesteld dat jij wel RTF mail moet ontvangen en je collega niet.

How do I prevent receiving winmail.dat attachments?

As a recipient, you can’t. The sender using Outlook for Widows must make the changes.
    Multiple locations within Outlook for Windows and Exchange can enable Rich Text settings, making eliminating this problem difficult.
    The Rich Text setting may be specified in the Outlook for Windows contact record for the recipient.
    Outlook also has a default setting, which may be enabled for Rich Text, that will apply to all newly created contact records.
    An Exchange server, if used, may impose this as a default or impose this as an initial default setting.
    To verify that a recipient’s contact record is not set to send Rich Text messages, open the contact record form the address book, double-click the E-mail address or right-click the E-mail address and select Outlook Properties… Set the Internet Format to either Let Outlook decide the best sending format or Send Plain Text only. This must be done for each contact record.

Wat betreft je probleem dat mensen je attachments niet ontvangen… ik begrijp dat je de optie voor windows compatible attachments aan hebt staan. Wat ook wel eens goed kan helpen is je attachment aan het EINDE van je e-mail in te voegen, dus niet midden in de tekst zoals Apple Mail toelaat. Dat heeft bij mij een zelfde soort probleem in een ver verleden verholpen. Ik zet mijn attachments nu standaard altijd onderaan mijn e-mails. Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is mail versturen in plain text…

edit: windows microsoft verhaal even aangepast. zoals iep hieronder zegt zijn er inderdaad tooltjes om je winmail.dat bestanden te lezen, dus daar is ook nog een manier.

Bijdrager
    iep

Windows heeft hier helemaal niets mee te maken. Het product heet dan ook niet Windows Outlook maar Microsoft Outlook. Dat gebruikt dat gekke winmail.dat (TNEF heet het ook wel) wanneer je RTF als opmaak gebruikt. Wat het doet is domweg het bericht en de bijlage(n) in die winmail.dat zetten. Er zijn tooltjes die het kunnen lezen en zodoende zowel het bericht als de bijlage(n) eruit kunnen halen zoals ”TNEF’s Enough”. Beter voor de verzender is om html of plain text te gebruiken omdat dit vergelijkbare blunders bij anderen voorkomt.

Wat dat attachments aan het eind van je eigen bericht toevoegen betreft kan dat eenvoudiger met de tool ”Attachment Tamer”. Het is shareware die altijd blijft werken maar alleen bij het opstarten van Mail met een schermpje komt waarin je kunt kiezen voor “try now” of het invoeren van je licentie. Een wat rigoureuzere oplossing is het switchen naar een andere mailclient zoals Postbox/Thunderbird.

Bijdrager
    Haike

Ik heb het ook wel gehad, dat ik een bijlage verstuurde maar die niet aankwam bij de ontvanger. Ik heb toen de mail met bijlage naar iemand anders gestuurd, die wél de bijlage ontving. Vervolgens heeft die de mail met bijlage weer doorgestuurd, en toen kwam deze wel bij de oorspronkelijke ontvanger binnen. Bij beide werd met MS gewerkt maar niet met dezelfde versie/jaar, dus ik vermoed dat het probleem in een van die bouwjaren zit, die onderling wel goed met elkaar communiceren, waarvan een versie niet met Lion.

Dus ja, ik denk dat ze bij apple gelijk hebben deze keer. Het was wel zo netjes van ze geweest als ze je hadden verteld hoe je het probleem had kunnen oplossen.

Moderator
    Strifer

Overigens kun je in Mail gewoon via

Wijzig
    Bijlagen
    Voeg bijlagen altijd aan einde bericht toe

Instellen dat je bijlagen altijd aan het einde van je e-mail komen te staan. Scheelt ook weer.

Bijdrager
    fred44nl

da’s een goeie:)
    ik heb daar overigens ook verstuur als windows geschikte bijlagen, o.i.d.

Bijdrager
    Haike

Dat heb ik ook aangevinkt staan, ondanks dat kwam het niet aan..

Bijdrager
    iep

Er kunnen ook nog allerlei filters in de weg zitten om spam en malware tegen te gaan. Deze filters halen dan de attachment eruit. Soms heb je een false positive en wordt een attachment er onterecht uitgevist. Misschien ook nog iets om even uit te zoeken.

Bijdrager
    Haike

Het gekke is dat ik onder 10.5 daar nooit geen enkel probleem heb gehad. Heb SL over geslagen, en toen onder Lion begon het gedonder…

Bijdrager
    iep

Tja, dat kan net zo goed toeval zijn. Dat Outlook en winmail.dat is iets wat je in iedere OS X versie hebt. Kan ook zijn dat de andere partij rond dat jij geupgrade hebt ook geupgrade is naar een andere Outlook versie of settings heeft gewijzigd. Vergeet niet dat hier aardig wat variabelen zijn die een rol spelen. Het is dus niet alleen jouw zijde waar het mis kan gaan.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik kreeg zojuist per e-mail van iemand een Herinnering, gestuurd via Outlook (ik heb alle laatste versies van OS X):

Bijdrager
    Ellert

Tip:
    Wijzig winmail.dat in winmail.pdf en bevestig dat je die extensie wilt gebruiken. Vervolgens kun je het originele bestand gewoon in pdf openen. Ook kun je hierna of tegelijkertijd ook de bestandsnaam wijzigen in wat je maar wilt.
    Kijk voor meer tips op Tips:wink:

Bijdrager
    abbenhui

Kijk voor meer tips op Tips

Wat is dit voor een flauwe link??

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.