14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Seventh2nd

Probleem met USB 3 poorten van mijn Mac mini 2018

Ik ben sinds kort overgestapt, voor wat desktop betreft, van een oude G5 naar een Mac mini. Nu ondervind ik wat problemen met de USB 3 poorten van de Mini. Ik begin me zelfs af te vragen of deze wel geschikt zijn om sommige apparaten op aan te sluiten. Sommige apparaten worden wel “gezien” in het systeemoverzicht, andere apparaten helemaal niet.

1. USB stick 16 GB EXFAT geformateerd. In mijn MacBook Pro met High Sierra wordt de stick zichtbaar in de Finder en kan ik er naar schrijven en lezen. Mijn Mac mini “ziet” het stickje niet. Yep, in findervoorkeuren staat een vinkje bij “externe schijven tonen”. Ook in het “Hardware overzicht, is bij “USB” niets te zien.

2. SSD schijf APFS geformatteerd. In mijn MacBook Pro met High Sierra wordt de schijf zichtbaar in de Finder en kan ik er naar schrijven en lezen. Mijn Mac mini “ziet” de schijf niet. Ook in het “Hardware overzicht, is bij “USB” niets te zien. Wel brandt op de schijf zelf het lampje dat deze stroom krijgt.

3. HDD schijf Mac OS uitgebreid geformatteerd. Deze schijf heeft eigen stroomvoorziening en werk vlekkeloos op de Mac mini.

4. Iphone wordt in het “Hardware overzicht, bij “USB” gezien, laadt ook gewoon op.

5. MOTU midi interface (express 128) geeft aan dat deze gekoppeld is aan een computer. Is te zien bij “Hardware overzicht, onder “USB”, maar de driver van MOTU vindt het apparaat niet.

Zijn deze USB 3 poorten gewoon niet geschikt voor wat meer “serieuze” apparaten en heeft Apple me eigenlijk een beetje verplicht om Thunderbolt 3 adapters te kopen om een aantal apparaten aan te sluiten. Of zie ik iets over het hoofd qua systeeminstelling, update, programma etc.

Ik hoor het graag als iemand hier iets meer over weet.

Groeten Rene

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Bizar.

Ik had met Audio DAC’s via USB op een USB MacBook ook altijd problemen.

Dat was pas opgelost toen ik USB-C DAC’s ging gebruiken op een USB-C MacBook.

Bijdrager
    Koezel

Ik heb van alles aan de usb poorten van mijn Mini 2018 gehangen. Van een usb stick tot een audio interface. Nooit een probleem gehad.

Bijdrager
    Kwadraatje

Hoe sluit je die apparaten aan? Steeds met hetzelfde verloopstukje/snoertje? Kan daar iets mis mee zijn?

Al een SMC-reset geprobeerd?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    fnk

Ik heb voor de Mac Mini USB-C verloop kabels gehaald voor mijn Audio output.
    De thunderbolt poorten klinken beter dan de gewone USB poorten.

https://www.bax-shop.nl/usb-kabel/dj-techtools-chroma-cable-straight-usb-c-1-5-m-blauw

Voor de rest niets veranderd aan mijn opstelling.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Seventh2nd op 1 november 2020 om 16:31</p>

Zijn deze USB 3 poorten gewoon niet geschikt voor wat meer “serieuze” apparaten

Het heeft er natuurlijk niets mee te maken hoe ‘serieus’ iets is. USB is USB. Als het apparaat zelf USB heeft (en welk apparaat heeft dat niet) moet het werken.

Heb je al verschillende poorten geprobeerd bij een apparaat dat niet verscheen?

Je werkt niet met een USB hub? Die kunnen op zich voor problemen zorgen terwijl de directe poort op de Mac gewoon werkt.

Voer in ieder geval de SMC reset even uit waar kwadraatje het al over had, Dat reset o.a. de USB poorten.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 1 november 2020 om 22:02</p>

<p class=”cite”>Seventh2nd op 1 november 2020 om 16:31</p>
    Zijn deze USB 3 poorten gewoon niet geschikt voor wat meer “serieuze” apparaten

Het heeft er natuurlijk niets mee te maken hoe ‘serieus’ iets is. USB is USB. Als het apparaat zelf USB heeft (en welk apparaat heeft dat niet) moet het werken.

Dat is zeker niet altijd het geval. Met name veel audio-gerelateerde devices hebben een driver nodig om te kunnen werken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat hoort dan gewoon bij het installatie proces van het device. Ik had het puur over de verbinding.

Tenslotte doet een printer ook niks als je verder geen software installeert.

Bijdrager
    Seventh2nd

Hoi allen, bedankt voor jullie reacties. Ik heb de SMC-reset inmiddels enkele malen uitgevoerd maar helaas zonder het gewenste resultaat. Het vreemde is dat ik heb ontdekt dat, wanneer ik mijn SSD of USB stick met een simpel USB verlengkabeltje aan de Mac mini hang, deze wel gewoon worden gezien. Kabeltje er tussenuit en weer direct aan de Mac, weg zijn ze weer. Mijn Midi inferface wordt overigens wel gezien door de Mac mini echter niet door de driver van MOTU. Vreemde apparaten die Mac Mini’sScreenshot MOTU driver

Bijdrager
    Seventh2nd

Screenshot MOTU Driver

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt dat je over bent gestapt op deze Mac Mini. Werkte het dan eerst wel?

Wat je verteld over dat verlengsnoer is bijzonder.

Bijdrager
    Kwadraatje

Je bent niet erg scheutig met informatie… Welke versie van macOS gebruik je op die Mac Mini? Heb je de meest recente MOTU driver geïnstalleerd? En heb je dit gezien: https://motu.com/techsupport/technotes/enabling-motu-drivers-high-sierra ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als deze mini ge-update is naar Catalina verklaard dat een deel, want geen 32 bit ondersteuning meer.

Bijdrager
    Seventh2nd

De Mini draait inderdaad op Catalina. Voor de interface heb ik de meest recente driver van MOTU geïnstalleerd (MOTU MIDI Installer Installs latest drivers and software for all MOTU MIDI products Supports macOS 10.13-10.15.x) Deze interface werkt overigens wel gewoon op mijn oude MacBook met High Sierra, waar geen update naar Catalina op mogelijk is. Ik ga sowieso TB naar USB en TB naar FW adapters bestellen. Hopelijk werkt alles op de Thunderbolt poorten wel lekker. Volgens de customer service van MOTU zou een Midi express 128 met een TB naar USB adapter het in ieder geval gewoon moeten doen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.