-
Q:
Probleem met prullenmand in OS X Lion
Dag,
Sinds een tijdje heb ik onder Lion last van een irritant probleem. Wanneer ik een document of file naar de prullenmand wil verplaatsen krijg ik een pop-up van finder die zegt:
“Finder wil wijzigingen aanbrengen, typ uw wachtwoord om dit toe te staan”
Dit is denk ik hetzelfde scherm als bv. bij een installatie van programma’s.
Gekke is dat wanneer ik men wachtwoord dan intyp en verderga dat mijn bestanden niet in mijn prullenmand terechtkomen maar volledig verwijderd worden. Helemaal gek is het wanneer ik bestanden wil verwijderen van een externe harde schijf: dan komt er geen pop-up en komen mijn bestanden wel mooi in de prullenmand terecht.
Iemand hier enig idee waar ik waarschijnlijk iets per ongeluk heb gewijzigd in de instellingen? Ik heb al wat rond gekeken in de systeemvoorkeuren maar kom precies niet echt iets tegen…
Het is geen groot probleem maar toch redelijk irritant om telkens dat wachtwoord te hoeven typen…
Alvast bedankt!
Ik heb ooit zoiets dergelijks gehad als ik iets naar prullenmand wilde doen dat die vroeg: ‘ben je zeker dat je dit wilt verwijderen? je kunt de wijziging niet ongedaan maken’ en dan ging die niet in de prullenmand maar direct verwijderd (zoals bij jou).
De oplossing was :
Open Terminal
killall Finderen dan was het opgelost.
AppleStef op 15 augustus 2011De oplossing was :
Open Terminal
killall Finder
en dan was het opgelost.
Het probleem blijft bij mij ook nadat ik dit gedaan heb…
hendrik op 15 augustus 2011Lijkt op een probleem met de bevoegdheden. Al hersteld via schijfhulpprogramma?
Schijfbevoegdheden gecontroleerd: dit gaf enkele foutjes aan, daarna herstel gedaan maar hij kon iets van men library niet herstellen… Rest wel allemaal ok…
Probleem echter nog steeds aanwezig… Nog andere opties?
AppleStef op 15 augustus 2011Niet op letten dat is één van de meldingen die je mag negeren volgens Apple.
Die fout zoals in de afbeelding hierboven aangegeven is ook opgelost, mijn probleem met de prullenmand is wel nog steeds aanwezig…
Iemand hier nog ideetjes ?
koen op 16 augustus 2011Mijn bevoegdheden kloppen denk ik… Dit geeft ook geen verandering…
Als ik mijn bestanden kopieer bijvoorbeeld van downloads naar documenten etc krijg ik geen meldingen… enkel bij het verplaatsen naar prullenmand…
InactiefAnoniem16 augustus 2011 om 15:08Heb je ook die Macworld link in bovenstaande link gelezen?
Ja, wat in die link staat toegepast en geen verschil… Kan mij ook totaal niet herinnere dat ik in de systeemvoorkeuren geknoeid heb met het een of ander. Bij mijn vriendin haar macbook pro net dezelfde installatie uitgevoerd, alles identiek hetzelfde gedaan/geïnstalleerd en daar draait alles goed …
InactiefAnoniem10 oktober 2011 om 00:04Japie.G op 09 oktober 2011Terminal onder admin account opstarten:
type dit in :
sudo rm -rf ~/.Trash
Jij durft zeg! En nu maar wachten op de eerste die dit ook doet, en dan per ongeluk een extra spatie achter die slash zet, of de tilde vergeet
hehe, ja das waar
Opmerking bij bovenstaand commando:
GEEN TYPEFOUTEN MAKEN!!!!! Dat kan zorgen voor een lege hardeschijf
Use at your own risk.
Maar het werkt wel
Overigens zie ik nu ook dat er andere topics zijn waar dezelfde oplossing wordt aangedragen. Beetje dubbel dus
Ik heb hetzelfde probleem. Bestanden die ik verwijder komen niet in de prullenmand maar worden direct gewist. Ik heb al wat rond gezocht op het internet maar alle voorgestelde oplossing werken niet:
– killall Finder
– Bevoegdheden hersteld
– sudo rm -rf ~/.TrashAls iemand nog een idee heeft, hoor ik het graag.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.