25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    TommekeBommeke

Probleem met prullenmand in OS X Lion

Dag,

Sinds een tijdje heb ik onder Lion last van een irritant probleem. Wanneer ik een document of file naar de prullenmand wil verplaatsen krijg ik een pop-up van finder die zegt:

“Finder wil wijzigingen aanbrengen, typ uw wachtwoord om dit toe te staan”

Dit is denk ik hetzelfde scherm als bv. bij een installatie van programma’s.

Gekke is dat wanneer ik men wachtwoord dan intyp en verderga dat mijn bestanden niet in mijn prullenmand terechtkomen maar volledig verwijderd worden. Helemaal gek is het wanneer ik bestanden wil verwijderen van een externe harde schijf: dan komt er geen pop-up en komen mijn bestanden wel mooi in de prullenmand terecht.

Iemand hier enig idee waar ik waarschijnlijk iets per ongeluk heb gewijzigd in de instellingen? Ik heb al wat rond gekeken in de systeemvoorkeuren maar kom precies niet echt iets tegen…

Het is geen groot probleem maar toch redelijk irritant om telkens dat wachtwoord te hoeven typen…

Alvast bedankt!

Bijdrager
    LighScan

Hoe groot zijn deze bestanden, en zijn deze beveiligd? Zijn het bvb bestanden met het Read-only kenmerk of systeembestanden?

Bijdrager
    TommekeBommeke

Alle bestanden hebben dit, groot of klein… onbeveiligd…

Een concreet voorbeeld: Een pdf van 1mb, onbeveiligd met bevoegdheden lezen & schrijven: vraagt wachtwoord… Idem met mp3’s, mappen, avi’s, office documenten etc…

Bijdrager
    TommekeBommeke

ahja en bij beveiligde bestanden krijg ik dan eerst de melding of ik zeker ben of ik wil verwijderen en vanaf dan het findervenster etc…

Bijdrager
    AppleStef

Ik heb ooit zoiets dergelijks gehad als ik iets naar prullenmand wilde doen dat die vroeg: ‘ben je zeker dat je dit wilt verwijderen? je kunt de wijziging niet ongedaan maken’ en dan ging die niet in de prullenmand maar direct verwijderd (zoals bij jou).

De oplossing was :
    Open Terminal
    killall Finder

en dan was het opgelost.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Lijkt op een probleem met de bevoegdheden. Al hersteld via schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    TommekeBommeke
    AppleStef op 15 augustus 2011

De oplossing was :

Open Terminal

killall Finder

en dan was het opgelost.

Het probleem blijft bij mij ook nadat ik dit gedaan heb…

Bijdrager
    TommekeBommeke
    hendrik op 15 augustus 2011

Lijkt op een probleem met de bevoegdheden. Al hersteld via schijfhulpprogramma?

Schijfbevoegdheden gecontroleerd: dit gaf enkele foutjes aan, daarna herstel gedaan maar hij kon iets van men library niet herstellen… Rest wel allemaal ok…

Probleem echter nog steeds aanwezig… Nog andere opties?

Bijdrager
    TommekeBommeke

Dit is het venster wat ik krijg… dit bestand kan ook niet hersteld worden… heeft dit iets te maken met prullenmand of niet?

Bijdrager
    AppleStef

Niet op letten dat is één van de meldingen die je mag negeren volgens Apple.

Bijdrager
    TommekeBommeke
    AppleStef op 15 augustus 2011

Niet op letten dat is één van de meldingen die je mag negeren volgens Apple.

Die fout zoals in de afbeelding hierboven aangegeven is ook opgelost, mijn probleem met de prullenmand is wel nog steeds aanwezig…

Iemand hier nog ideetjes ?

Bijdrager
    TommekeBommeke

Niemand zelfde probleem gehad of een oplossing?

Dan zal ik er mee moeten leren leven:confused:

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    TommekeBommeke
    koen op 16 augustus 2011

https://discussions.apple.com/thread/2149483

Mijn bevoegdheden kloppen denk ik… Dit geeft ook geen verandering…

Als ik mijn bestanden kopieer bijvoorbeeld van downloads naar documenten etc krijg ik geen meldingen… enkel bij het verplaatsen naar prullenmand…

Inactief
    Anoniem

Heb je ook die Macworld link in bovenstaande link gelezen?

Bijdrager
    TommekeBommeke

Ja, wat in die link staat toegepast en geen verschil… Kan mij ook totaal niet herinnere dat ik in de systeemvoorkeuren geknoeid heb met het een of ander. Bij mijn vriendin haar macbook pro net dezelfde installatie uitgevoerd, alles identiek hetzelfde gedaan/geïnstalleerd en daar draait alles goed …

Bijdrager
    Japie.G

Beetje laat, maar dit lost het bij mij op:

Terminal onder admin account opstarten:
    type dit in :
    sudo rm -rf ~/.Trash

En probleem opgelost:-)

Inactief
    Anoniem
    Japie.G op 09 oktober 2011

Terminal onder admin account opstarten:

type dit in :

sudo rm -rf ~/.Trash

Jij durft zeg! En nu maar wachten op de eerste die dit ook doet, en dan per ongeluk een extra spatie achter die slash zet, of de tilde vergeet:evil:

Bijdrager
    Japie.G

hehe, ja das waar

Opmerking bij bovenstaand commando:

GEEN TYPEFOUTEN MAKEN!!!!! Dat kan zorgen voor een lege hardeschijf:-) Use at your own risk.

Maar het werkt wel:-) Overigens zie ik nu ook dat er andere topics zijn waar dezelfde oplossing wordt aangedragen. Beetje dubbel dus;-)

Bijdrager
    Ben271185

Ik heb hetzelfde probleem. Bestanden die ik verwijder komen niet in de prullenmand maar worden direct gewist. Ik heb al wat rond gezocht op het internet maar alle voorgestelde oplossing werken niet:

– killall Finder
    – Bevoegdheden hersteld
    – sudo rm -rf ~/.Trash

Als iemand nog een idee heeft, hoor ik het graag.

Bijdrager
    SunKeeper

Je hebt ook even uitgelogd, en daarna weer ingelogd?

Dat is namelijk wel vereist na het Terminal-commando:

Bijdrager
    SunKeeper

PABU!!:angry:

Bijdrager
    Ben271185

Ok, ik heb het geprobeerd, iedere stap gevolgd, uitgelogd en opnieuw ingelogd, maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem.

Bijdrager
    NArthurNO

Bij mij werkt het weer!! Super bedankt

Bijdrager
    iRenik

Ook hier exact hetzelfde probleem waarbij bovenstaande ook niets oplost… iemand inmiddels een idee?
    Spontaan ontstaan na de upgrade naar Lion. iMac heeft er last van, Macbook niet…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.