28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    mezzin

Probleem met OSX

Hoi kan iemand mij helpen mijn probleem….

De mac is iets vol gelopen ongeveer 1.6 gb vrij (volgens disk util)

alleen als ik hem opstart komt ie gewoon in osx alleen loopt ie lijkt wel vast als er programma’s gestart worden. nu vermoed ik dat er te veel opstaat aan gegevens dus ik wil wat bestanden deleten maar osx laat alleen het strandballetje zien en doet niets meer.

Is er een mode (en niet safemode die loopt ook vast) zodat ik mijn drive kan benaderen en bestanden kan delete en misschien mijn problem oplost….

Bijdrager
    iDog

Misschien opstarten met firewire kabeltje, T ingedrukt en aangesloten op andere Mac ?

Maar het klinkt eerder als een programma wat al je CPU opslurpt meteen meestart. Toevallig iets nieuws geinstalleerd vlak voordat dit probleem begon ?

Bijdrager
    JeeVee

Kun je hem niet vanaf CD/DVD opstarten en dan bestanden verwijderen of back-uppen?

Groet Jan

Bijdrager
    mezzin
    ”JeeVee”

Kun je hem niet vanaf CD/DVD opstarten en dan bestanden verwijderen of back-uppen?

Groet Jan

Hoe moet ik dat doen dan? Heb de disk als geprobeerd die bij de mac zaten… maar ga eerst wel ff een firewire kabel halen en ff de hdd opschonen

Bijdrager
    All-Father

Probeer eens Mac OSX op te starten met de shift toets ingedrukt.

Inactief
    Anoniem

OSX heeft wel ruimte nodig om goed te kunnen werken, liefst een procent of 10 van je harde schijf. Partities aanbrengen (zoals onder Windows vaak de gewoonte is) is daarom niet aan te raden.

Opstarten vanad DVD kan door de DVD erin te mikken en dan in Systeemvoorkeuren -> Opstartschijf de DVD als opstartschijf te kiezen en vervolgens te herstarten.

Bijdrager
    Lord_Chaos
    ”mezzin”

alleen als ik hem opstart komt ie gewoon in osx alleen loopt ie lijkt wel vast als er programma’s gestart worden. nu vermoed ik dat er te veel opstaat aan gegevens dus ik wil wat bestanden deleten maar osx laat alleen het strandballetje zien en doet niets meer.

Is er een mode (en niet safemode die loopt ook vast) zodat ik mijn drive kan benaderen en bestanden kan delete en misschien mijn problem oplost….

Als ik je goed begrijp kun je je mac normaal wel helemaal opstarten maar in single user mode niet ? Dat lijkt me heel vreemd eerlijk gezegd.

Bijdrager
    mezzin
    ”Lord_Chaos”
    ”mezzin”

Als ik je goed begrijp kun je je mac normaal wel helemaal opstarten maar in single user mode niet ? Dat lijkt me heel vreemd eerlijk gezegd.

Is ook vreemd heb hem nu wat opgeschoond. nog steeds problemen… tijd voor een herinstallatie denk ik… geen zin en tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Nu alleen ff de install disk zien te vinden.

Tnx voor jullie info en de firewire kabel is geweldig! kan ik alles mooi backupen!

Bijdrager
    JeePee

Wacht eens even, voordat je alles opnieuw gaat installeren. Hoe groot is je HD? Welk systeem draai je? Welke programma’s draaien? Hoe is het zo ontstaan? Graag wat meer informatie.

Opstarten vanaf een CD of DVD zal niet helpen om bestanden te verwijderen, in ieder geval niet vanaf de installatieCD of DVD, inderdaad alleen via FireWire.

Bijdrager
    mezzin
    ”JeePee”

Wacht eens even, voordat je alles opnieuw gaat installeren. Hoe groot is je HD? Welk systeem draai je? Welke programma’s draaien? Hoe is het zo ontstaan? Graag wat meer informatie.

Opstarten vanaf een CD of DVD zal niet helpen om bestanden te verwijderen, in ieder geval niet vanaf de installatieCD of DVD, inderdaad alleen via FireWire.

het is een 1.33 ghz ibook (G4) mert 60 gb hdd (het is de laptop van mijn vrouw) er zijn een paar updates geinstalleerd… en toen de laptop uitgezet en na een minivakantie weer aangezet en presto…. een strandball…. heb de disk tool er al op los gelaten. Om problemen te fixen. Maar geen oplossing ben een beetje ten einde raad. zelfs als ik safe mode opstrart (met shift) dan krijg ik die strandball als ik probeer in te loggen…???

Heel vreemd eigenlijk.

Bijdrager
    JeePee

Hoeveel ruimte heb je vrij op je HD als je vanaf een andere Mac of schijf opstart en je die iBook eraan hangt?

Bijdrager
    mezzin
    ”JeePee”

Hoeveel ruimte heb je vrij op je HD als je vanaf een andere Mac of schijf opstart en je die iBook eraan hangt?

Ik heb nu meer dan 7 GB vrij op de Harddisk van de “stukke” laptop

Bijdrager
    JeePee

En hoeveel RAM heb je er in zitten?

Bijdrager
    mezzin
    ”JeePee”

En hoeveel RAM heb je er in zitten?

1.25 GB

Inactief
    Anoniem

Ik zou eerst maar eens een uitgebreide test van je harde schijf doen… klinkt niet helemaal pluis.:roll:

Bijdrager
    JeePee

Ik zit ook aan hardware te denken. Misschien is een reepje RAM kapot? Wellicht kun je ze even 1 voor 1 verwijderen, testen en terugplaatsen?:? Hoe oud is je iBook?

Bijdrager
    mezzin
    ”Zakske”

Ik zou eerst maar eens een uitgebreide test van je harde schijf doen… klinkt niet helemaal pluis.:roll:

Done that niets gevonden….

Bijdrager
    mezzin
    ”JeePee”

Ik zit ook aan hardware te denken. Misschien is een reepje RAM kapot? Wellicht kun je ze even 1 voor 1 verwijderen, testen en terugplaatsen?:? Hoe oud is je iBook?

Bookje net een jaar oud… ga straks nog ff proberen met RAM er uit te halen:(

Bijdrager
    JeePee

Kun je je iBook opstarten vanaf een andere HD via FireWire? En gaat dat goed, geen problemen? Dan zou het aan je HD kunnen liggen of een verse installatie zou inderdaad het probleem kunnen verhelpen.

Bijdrager
    mezzin
    ”JeePee”

Kun je je iBook opstarten vanaf een andere HD via FireWire? En gaat dat goed, geen problemen? Dan zou het aan je HD kunnen liggen of een verse installatie zou inderdaad het probleem kunnen verhelpen.

Dus eerst met de ene met T opstarten (mijn laptop) en dan die andere opstarten met F??? ofzo,.

Bijdrager
    JeePee
    ”mezzin”
    ”JeePee”

Dus eerst met de ene met T opstarten (mijn laptop) en dan die andere opstarten met F??? ofzo,.

Sorry, ik ben wat laat, maar je moet je andere ‘goede’ Mac opstarten met de T ingedrukt en die dan aan je ‘kapotte’ iBook hangen via FireWire. Dan start je je iBook op met de ALT-toets ingedrukt en als het goed is zie je dan de HD van de ‘goede’ Mac verschijnen. Dan kies je die schijf en drukt op Enter.

Als alles dan goed loopt en je niets meer merkt van de problemen die je ondervond op je iBook, dan zou het wel eens òf je interne HD kunnen zijn òf de installatie die erop staat. Een herinstallatie zou dan kunnen helpen. Succes!:|

Bijdrager
    mezzin
    ”JeePee”
    ”mezzin”
    ”JeePee”

Sorry, ik ben wat laat, maar je moet je andere ‘goede’ Mac opstarten met de T ingedrukt en die dan aan je ‘kapotte’ iBook hangen via FireWire. Dan start je je iBook op met de ALT-toets ingedrukt en als het goed is zie je dan de HD van de ‘goede’ Mac verschijnen. Dan kies je die schijf en drukt op Enter.

Als alles dan goed loopt en je niets meer merkt van de problemen die je ondervond op je iBook, dan zou het wel eens òf je interne HD kunnen zijn òf de installatie die erop staat. Een herinstallatie zou dan kunnen helpen. Succes!:|

Done that… zelfde probleem alleen wel vertraagd op mijn laptop (ligt aan de firewire denk ik…)

Ga wel backupen en opnieuw installeren :cry:

Tnx voor de hulp ! heb veel geleerd over firewire en fixen van macs… zucht was net blij dat ik dat niet meer hoefde te doen…. maar ja het is ook wel al 2 jaar (mijn laptop goedgegaan… dus zo erg is het niet….)

Bijdrager
    JeePee

Heb je al gekeken naar het RAM-geheugen? Blijkbaar maakt het niet uit vanaf welke schijf je opstart.:roll:

Opnieuw installeren lost het mogelijk niet op…:? Ik zit dus eerder te denken aan het geheugen.

Doe het eens andersom. Start je iBook met de T ingedrukt, sluit ‘m aan op je ‘goede’ Mac en start die op met ALT ingdrukt. Dan selecteer je de HD van de ‘kapotte’ iBook en start je ‘goede’ Mac dus op vanaf de HD van de iBook. Als dat zonder problemen verloopt, dan zou je denken dat de HD van de iBook en dus ook de installatie die op de HD van de iBook staat in orde is.

Check dus de RAM-modules: haal er 1 uit en start je iBook op, kijk hoe het gaat. Wissel ze daarna om en kijk hoe dat gaat. Je kunt dan zeggen of 1 van de RAM-modules kapot is of niet. Gaat het bij beide goed, stop ze dan allebei weer terug en kijk hoe dat gaat….

Bijdrager
    mezzin
    ”JeePee”

Heb je al gekeken naar het RAM-geheugen? Blijkbaar maakt het niet uit vanaf welke schijf je opstart.:roll:

Opnieuw installeren lost het mogelijk niet op…:? Ik zit dus eerder te denken aan het geheugen.

Doe het eens andersom. Start je iBook met de T ingedrukt, sluit ‘m aan op je ‘goede’ Mac en start die op met ALT ingdrukt. Dan selecteer je de HD van de ‘kapotte’ iBook en start je ‘goede’ Mac dus op vanaf de HD van de iBook. Als dat zonder problemen verloopt, dan zou je denken dat de HD van de iBook en dus ook de installatie die op de HD van de iBook staat in orde is.

Check dus de RAM-modules: haal er 1 uit en start je iBook op, kijk hoe het gaat. Wissel ze daarna om en kijk hoe dat gaat. Je kunt dan zeggen of 1 van de RAM-modules kapot is of niet. Gaat het bij beide goed, stop ze dan allebei weer terug en kijk hoe dat gaat….

Dat had is dus geprobeerd en dat werkte niet…. dus de harddrive van de kappote in de werkende starten (zodat kon ik gelijk zien of het OS of hardware was…. maar het is dus OS gelukkig maar dat is te fixen…. maar ik ben nu al het hele huis aan het afzoeken waar die rottige CD met tiger… maar kan het gewoon niet vinden :x )

Tnx allemaal voor de mega hulp! Geweldig forum is dit:) erg handig !!! top.

/me gaat weer verder zoeken…..

Bijdrager
    JeePee

Maar je gaf aan dat de goede schijf van je andere Mac ook niet in de iBook werkte, toch? Of snap ik er nu helemaal niets meer van?:D

Bijdrager
    mezzin

Ik was niet helemaal duidelijk …. de schijf van de kapote heb ik geprobeerd in de werkende computer en daar was het zelfde problem dus software problem niet hardware….

Zucht nog steeds die disk niet gevonden…..

Bijdrager
    JeePee

Ik heb ‘m hier liggen, maar ja daar heb je niets aan…:P :wink:

Bijdrager
    Len

Als je Mac OS X opnieuw installeert (je hebt al een backup gemaakt, dat is mooi!), open dan Schijfhulpprogramma (zit in het “Installer” menu als je vanaf de DVD opstart).

Klik vervolgens op de schijf (niet het volume, dus ‘60.0 GB ST324987’ of wat voor rare term dan ook in plaats van een volume (dat is wat je op het bureaublad ziet)). Kies dan de ‘Wis’ tab en selecteer bij ‘Beveiligingsopties’ ‘Alle gegevens met nullen overschrijven’. Geef een naam op en klik op ‘wis’.
    Vink als je OS 9 wilt gebruiken (voor de ‘classic’ modus hoeft dit NIET) de ‘installeer Mac OS 9 besturingsbestanden’ optie aan.
    Dit duurt waarschijnlijk een uur. Zet de laptop open op een koele plek.

Dit is natuurlijk geen goed idee als je je schijf gepartitioneerd hebt en als je slechts één partitie wilt wissen, maar dat is bij jou niet het geval.

Dit zorgt er voor dat OS X de schijf ook meteen volledig op foute blokken scant en deze wegwerkt (‘repareert’). Wel vreemd dat het bij ‘beveiliginsopties’ staat, maar het is echt zo (ik heb het op meerdere schijven met één of meer foute blokken getest).

Ook wis je zo ALLES, zelfs de schijfstructuur wordt er weer opnieuw opgezet.

Daarna kun je gewoon OS X installeren, je bestanden terug zetten en werken op een brandschone installatie. Simpel, niet?

Deze aanpak heeft bij mij altijd de voorkeur over de ‘archiveer en installeer’ of ‘wis en installeer’ optie. Als je dan toch bezig bent, zeker omdat je last hebt van onverklaarbare fouten, kun je het het best meteen goed doen ;).

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.