5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Pulles

Probleem met netwerk

Beste lezers,

Ik heb een uitdaging met m’n netwerk. Ik wil deze uitbreiden met extra netwerkaansluitingen.
    Oude werkende situatie:
    Vanaf kabel aansluiting naar Motorola ziggo router (zwarte) . Router is in bridge mode gezet. Vanaf de router gaat er een kabel naar mijn Apple AirPort extreme. Van de AirPort gebruik ik de WiFi verbinding en de netwerk aansluitingen.

Nu wil ik gaan uitbreiden:

Ik heb dezelfde configuratie als boven aangehouden maar nu een netgear GS108 gekocht.
    Deze heb ik aangesloten op m’n AirPort. De netwerkverbindingen heb ik (op de netgear en Motorola na) overgezet op de nieuwe netgear switch.

Uitdaging:
    Als ik beide aansluitingen aangesloten laat ik de AirPort heb ik nog wel verbinding met de netgear maar niet meer met de router.
    Probleem is dus dat ik geen internet meer heb.

Ziet er dus uit dat ik een probleem heb met ip adressen. Iemand een idee wat ik moet doen om het gewoon werkend te krijgen?

Groetjes Paul

Bijdrager
    fred44nl

helemaal snappen doe ik het niet:)
    maar het moet als volgt worden aangesloten:
    Ziggo modem – utp-kabel – Airport Extreme – utp-kabel – Netgear switch.
    Ziggo modem staat in bridge, dus moet de Airport ingesteld worden als “Maak netwerk aan” èn DHVP + NAT
    overige apparatuur kan aangesloten worden op de AE en/of op de Netgear switch.

Bijdrager
    Pulles

Sorry Fred,

Klopt, dit was idd niet geheel duidelijk.
    Het is inderdaad zo aangesloten.

DHCP bedoel je neem ik aan?
    Ik heb mijn Airport een statisch adres gegeven omdat anders mijn NAS niet zou werken.
    Een aantal poorten heb ik geforward omdat ik anders de NAS niet extern zou kunnen bereiken.
    DHCP zal vermoedelijk hierdoor niet kunnen worden gebruikt.
    Klopt dat wat ik zeg of zou dat niet uitmaken?
    Waarvoor is NAT als ik vragen mag?

Bijdrager
    amazone

Als je er geen verstand van hebt snap ik niet waarom je het mororola modem in bridge mode laat zetten en zelf met allerlei instellingen aan de slag gaat. Ik zou aanraden om het modem terug te zetten als router, dan wordt dat beheerd door Ziggo en die heeft er verstand van. Vervolgens sluit je de switch aan op het modem, dan heb je (bedraad) alles werkend. De airport extreme zet je in als alleen access point, geen dhcp, geen router, bridge mode, en sluit je met 1 poort aan op de netgear switch. Dan werkt alles zoals je wilt.

Bijdrager
    fred44nl

NAT betekent Name Address Translation.
    hiermee wordt jouw externe ip-adres omgezet naar het juiste lokale ip-adres.

als jouw modem in bridge staat, dan moet de Airport als router werken.
    hierbij krijg je automatisch het externe ip-adres via de modem, op de Airport.
    en de Airport zet dit dan om naar jouw lokale netwerk.
    je hoeft de Airport geen vast ip-adres te geven, omdat dit de router is en normaal gesproken altijd ip-adres x.x.x.1 krijgt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.