11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Eefkeest

Probleem met mijn ipod derde generatie sinds update 23-3-06

Een aantal maanden terug heb ik van mijn broer zijn ipod (derde generatie) overgenomen. Een ipod met 40 gb nog vol met muziek, alles prima. Verder ben ik ook een macgebruiker, heb een eMac met OSX 10.4.6 erop.

Mijn ipod gaf een aantal weken terug, de melding voor een ipod update (23-3-06 update). Zonder te kijken wat deze update inhield heb ik ‘ja’ geklikt. De update verliep al wat vreemd, m’n ipod was er klaar mee zo leek het toen ik erop keek, maar mijn computer was vastegelopen oid. Vond het wat vreemd, maar niet dat ik dacht dat er wat mis was.

Toen ik de ipod echter weer wilde gaan gebruiken, was het schermpje helemaal kleurloos geworden en zag ik door het enige contrast nog dat hij op het chinees/koreaans/japans ofzo stond. Met wat geklooi en gepriegel hebt ik dat probleempje op weten te lossen. Maar daar bleef het niet bij, iTunes las de iPod niet meer, en afspelen (losgekoppeld van mijn computer) wilde hij ook niet.

Toen begon ik te vermoeden dat dat gekomen was doordat ik die update gedaan had, en surfde naar apple.com: en zag de update bestemd voor de clickwheel (en laat mijn ipod dan net géén clickwheel hebben). Baal baal, nou het was niet anders.

Wat programmaatjes gevonden om mijn bestanden van mijn ipod af te halen, ik kon geen programma gebruiken om alles in één keer eraf te halen, omdat ik geen 40gb vrij had. Met kPod heb ik ongeveer de helft van al mijn nummers eraf weten te kopieren, zodat ik daarna de ipod terug naar de fabrieksinstellingen te zetten.

Steeds vaker las de computer de ipod niet meer. Verscheen afwisselend als ipod-icoontje en externe schijf (dan kon ik er ook niks mee) op de Finder, en nu helemaal niet meer. Hij laadt alleen nog op, verschijnt niet meer op het bureaublad en zelfs de foutmelding bij iTunes komt niet meer tevoorschijn.

Is er nog een manier om die overige 20 gb te redden, dmv de ipod weer terug te krijgen op mijn bureaublad, of zelfs die hele update terug te draaien? Ik gok dat het zo’n anderhalve maand geleden is dat ik die update gedaan heb.

Alvast bedankt :)

Bijdrager
    t.leffers

Hoe het komt dat je iPod niet meer goed wordt herkend voor je computer weet ik niet, maar waar ik wel zeker van ben, is dat de update die je hebt gedaan de oorzaak niet kan zijn. De updates van Apple voor de iPod zijn universeel. Dat wil zeggen dat ze de laatste updates voor alle iPod in zich hebben. Aangezien voor jouw derde generatie iPod in de update van 23-3-06 geen nieuwe software aanwezig was, heeft ie niets met je firmware gedaan. Tenminste; er is in ieder geval niet de verkeerde firmware op gezet. Het zou kunnen dat tijdens het herstellen van je iPod m.b.v. de updater er iets mis is gegaan, maar dat lijkt me behoorlijk sterk. Ik denk toch echt dat er een ander probleem met je iPod is en dat het feit dat het optrad na het herstellen van je iPod puur op toeval berust.

Bijdrager
    Marc Smiers

Even nogmaals aansluiten op de software-updater en volledig opnieuw formateren.

Bijdrager
    Tinnieman

en een externe backup kopen voor al je muziek. het is even prijzig maar vaak de moeite waard. Als je al je muziek wee wilt rippen van je cd’s of moet zoeken vie torrentprogramma’s ben je zo dagen of maanden kwijt.

Ik denk ook dat een update de enige mogelijkheid is om je ipod weer aan het werk wilt krijgen. Blijft ie na een update raar doen dan is er meer aan de hand

succes!

Bijdrager
    Roesch
    ”Marc

Even nogmaals aansluiten op de software-updater en volledig opnieuw formateren.

met volledig formateren krijg je de iPod misschien wel weer aan de praat, maar dan is Eefkeest zijn laastste 20GB aan muziek kwijt…

kun je de muziek niet nogmaals van je broer krijgen? als het ergens op een HD staat, kun je alle trucs met je iPod uithalen en als die het weer goed doet de muziek terugzetten. suc6!

Bijdrager
    Eefkeest

Tja die muziek, jammer dan! Die muziek valt wel wat te regelen:)

Maar hoe kan ik hem aansluiten op de software-updater als mijn computer hem niet herkent? Hij staat nu aangesloten, maar hij ziet ‘m gewoon als ‘geen iPod aangesloten’.

Bijdrager
    Marc Smiers

Probeer een een reset:

menu en playknop tegelijk indrukken vasthouden

Bijdrager
    Eefkeest

Resetten heb ik ook al heel vaak gedaan, het levert niets op…

Bijdrager
    Marc Smiers

En probeer eens te resetten terwijl je hem aan je mac hebt hangen

Bijdrager
    Eefkeest

hé wat een geluk! Hij staat weer terug op mijn bureaublad, na een paar keer aangekoppeld te resetten!

Bedankt! nu kan ik weer verder met de rest ‘redden’ …

Bijdrager
    Marc Smiers

Gelukkig.
    Succes met resque iPod 3G (heb er zelf ook één, op mijn kop zelfs op dit moment).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.