11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Paoline

Probleem met masker [Photoshop]

Sinds kort heb ik een raar probleem als ik met maskers iets vrijstaand wil maken in Photoshop (CS6).
    Zodra ik een gebied heb geselecteerd, en de maskers heb ingeschakeld, krijg ik het bijtekenen/terughalen niet meer voor elkaar.
    Als ik met mijn penseel eroverheen veeg, voegt hij wel iets toe, maar gumt hij tegelijkertijd iets weg over het gebied waar nog beeld stond.

Ik begrijp dat het wat gek klinkt, dus bij deze een printscreen:

Heeft iemand enig idee waar dit door komt? Thanks!:)

Bijdrager
    Frank Visser

Snap het niet helemaal, je bedoelt dat als je iets van de zijkant weghaalt er in zijn gezicht een stuk transparant wordt?

Bijdrager
    nookie

Snappen doe ik je verhaal niet, maar ik kan wat gokken.

Als je een selectie maakt…staat je doezelaar per ongeluk op xx pixels misschien?

Bijdrager
    Frank Visser

Wat Nookie zegt, als je een doezelaar aan hebt staan gaat die gewoon lekker door.
    Ook even je brush controleren, of je geen raar figuurtje hebt. En anders een andere selectie maken. Niet naar binnen maar naar buiten.

Bijdrager
    Whamp

Staat de dekking van je penseel niet op 100% ? Je poetst dan een gedeelte weg.

Bijdrager
    McShamus

Het klinkt alsof je color dynamics aan hebt staan op je brush. Dan pakt ‘ie variaties op de voor- en achtergrondkleur.

Bijdrager
    Paoline

Ik snap dat het wat onduidelijk klinkt. Wat ik bedoel, is dat als ik iets bij wil tekenen nadat ik het masker heb gemaakt, het bijgetekende gedeelte goed gaat, maar hij tegelijkertijd iets weggumt (50% dekking ongeveer) bij het gebied waar al wat stond zoals hier:

Wat jullie noemen heb ik even gecontroleerd, maar volgens mij staat alles gewoon goed ingesteld. Modus is normaal, dekking 100%, geen doezelaar gebruikt tijdens het selecteren, en het is een normaal penseel…..:roll: Ik heb er nog even een printscreen van gemaakt:

Bijdrager
    nookie

Ik wil graag je lagenpalet etc zien. Dan kan ik zien hoe je lagen opgebouwd zijn.
    Lijkt dat het daarin moet zitten.

Kan je zoveel mogelijk van die palletjes screendumpen wat te maken heeft met die ene laag?

Lagenpalet.
    Maskerpalet.
    etc.

Bijdrager
    nookie

Oh wacht. Ik weet het denk ik al.
    Je dekking van je gum staat op een tint.

Stap 1, selectie maken:

Stap 2, masker maken van die selectie:

Stap 3, brushen in je masker, met een brush wat een tint bevat.:

Stap 4, resultaat in het masker, hetgeen wat je wilt behouden (bruin) wordt nu door het tintje wat je gebruikt in je brush ook in die tint weggepoetst:

Paletjes wat je gebruikt hebt. Zie de grijze tint, onderaan bij het laatste palet. Dat is je tint waarmee je poetst.

Als je perse met deze tint wilt poetsen kan dat, alleen moet je een extra selectie daarna er weer overheen gooien, wat het bruine gedeelte wederom totaal weer maskert. Of je maakt eerst die selectie en gaat vervolgens poetsen met die tint, waardoor je alleen poetst buiten de selectie, dus niet in het bruine gedeelte.

Zo dus:

Bijdrager
    Paoline

Wat goed! Je hebt inderdaad gelijk. Nooit geweten dat je daar ook naar moest kijken. Dankjewel voor je uitgebreide hulp!:D

Bijdrager
    nookie

Geen dank! Succes!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.