18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Dennis

Probleem met Mac Mini (mid 2011)

Ik heb een probleem met mijn Mac mini (medio 2011), namelijk het volgende:

Gistermiddag liep mijn Mac mini plotseling vast, het beeld verdween ineens en het nummer dat ik in iTunes aan het beluisteren was bleef haken. Op een gegeven moment ging die zelf over tot een herstart, maar dit duurde zolang dat ik op een gegeven moment mijn computer uitgezet heb via de power button. Daarna heb ik hem geprobeerd opnieuw op te starten, maar telkens kwam die tot de laadbalk en zodra die verdween kwam er een wit scherm (ipv het normale opstartscherm), en na pak en beet 1 à 2 minuten startte die weer opnieuw op en begon de riedel weer van voor af aan.

Nu heb ik hem gisteravond geprobeerd op te starten in de veilige modus. Hij maakte de laadbalk grotendeels af (dit duurde al langer dan normaal) en vervolgens ging die weer naar het witte scherm en daar staat die nu nog steeds op

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik zou kunnen proberen?

Ik heb trouwens gezien dat er meerdere topics zijn die over soortgelijke gevallen gaan, maar omdat dit net weer ff anders is en ik niet van alles uit mezelf wil proberen zou ik graag wat aanwijzingen of adviezen krijgen van kenners. Of is het wellicht een beter idee om met Apple te bellen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren geleden door  Dennis.

Bijdrager
    Beech

Heb je een kloon, gemaakt met Carbon Copy Cloner ?

Bijdrager
    iMac Lover

Hoi, heb je ook al een Apple hardware test gedaan.

Ik heb een Mac Mini late 2012. Als eerste zou ik alle randapparatuur verwijderen, zoals USB Sticks en external drives. Een eventuele web came verwijderen. Zodat je zeker weet dat het geen randapparaat is, die het opstarten verhindert.

Bron Apple:

Apple Hardware Test gebruiken
    Zet de computer uit. Druk vervolgens op de aan/uit-knop om deze opnieuw in te schakelen.
    Houd de D-toets ingedrukt voordat het grijze opstartscherm verschijnt.
    Het duurt ongeveer een minuut voordat AHT wordt gestart en de hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd. Ondertussen verschijnt op het scherm een symbool:

Wanneer het proces is voltooid, selecteert u de taal en klikt u op de pijl naar rechts. Als u geen muis gebruikt, kunt u met de pijl omhoog en pijl omlaag een taal selecteren en drukt u vervolgens op de Return-toets.
    De AHT-console verschijnt. U kunt kiezen welk type test of welke typen tests worden uitgevoerd:
    Als u alle basistests wilt uitvoeren, klikt u op de knop Test of drukt u op de ‘T’-toets of de Return-toets.
    Als u een grondigere diagnosetest wilt uitvoeren, schakelt u het aankruisvak ‘Voer uitgebreide test uit’ onder de knop Test in voordat u op de knop Test klikt.
    Opmerking: de testresultaten verschijnen in het venster rechts onder in de console.
    Klik op Herstart of Zet uit onder in het venster als u AHT wilt sluiten.

Gr.

Bijdrager
    Dennis

@beech: Nee, dat heb ik niet. Heb ook nog nooit van dat programma gehoord. Ben ook zo slim geweest om geen back-up van mijn gegevens te hebben gemaakt. Moet ook zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met deze computer.

@iMac Lover: Nee, dat had ik nog niet gedaan. Ik ben nu een uitgebreide test aan het uitvoeren, dus dat zal nog wel even duren. Zodra ik de resultaten heb zal ik ze hier posten.

Bijdrager
    Dennis

Hij is net klaar met de test en geeft aan dat er geen problemen zijn aangetroffen.

Dit wordt gegeven als resultaat:

Bijdrager
    iMac Lover

Misschien kun je het besturingsysteem op nieuw downloaden van de Apple servers.
    Don’t worry met je documenten gebeurd er niets mee,
    Ik weet niet of er een opstart modus bestaat om het schijfhulp programma te activeren

Ps heb je de rand apparatuur indien van toepassing nog verwijdert

Bijdrager
    Dennis

Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen? Heb je enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Dat heb ik inderdaad gedaan voor de AHT. Heb hem toen geprobeerd op te starten, maar dat deed die nog steeds niet. Daarna ben ik de AHT gaan doen.

Kan ik er nu wel vanuit gaan dat mijn hardware nog in orde is, nu er niks aan het licht is gekomen via die test? Dat niet mijn harde schijf het bijvoorbeeld begeven heeft.

Bijdrager
    iMac Lover

Misschien heb je hier wat aan
    Zie een ouder topic op de website Onemorething

Opstartmogelijkheden in Mac OS X?

Bijdrager
    iMac Lover

Of deze link van Apple

Handige OS X opstart tips

Bijdrager
    Dennis

Thanks voor de links. Ben zelf ook al een aantal van zulke topics en sites tegengekomen, maar weet niet zo goed welke ik zou moeten gebruiken dan (ik heb hier totaal geen verstand van namelijk).

Anders ga ik morgen wel ff met Apple bellen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Dennis.

Bijdrager
    iMac Lover

Je harde schijf heeft een recovery partitie
    Je moet even kijken hoe je mac mine met welke toetscombinatie moet opstarten
    Via de recovery partitie kun je het besturingsysteem weer installeren
    Zonder dat je gegevens verloren gaan

Bijdrager
    Dennis

Want jij denkt dat er een fout zit in het besturingssysteem en als ik dat op die manier doe mijn probleem wellicht opgelost is?

Bijdrager
    iMac Lover

Ik heb lang geleden OSX wel eens op nieuw gedownload en opnieuw geïnstalleerd
    En toen kon ik weer verder
    Werk je met MacOS siërra of Mavericks
    Je kunt je vraag ook malen naar Apple support, als je Apple belt kost het je geld
    Mail is gratis ondersteuning

Bijdrager
    Dennis

Ik werk met Mavericks als het goed is. Bedankt voor de tips in ieder geval. Ik zal eens kijken of ik ze kan mailen en anders bel ik ze morgen wel.

Bijdrager
    Pasav

Je HD is defect, deze vervangen en je kan weer werken met je mac Mini.

Bijdrager
    MaCmInI

Het lijkt e sterk dat je harde schijf kapot is, je post is al weer een paar weken oud. Wellicht heb je het probleem al opgelost. Anders kun je via de aan/uit knop je MacMini uitzetten. Er zijn dan allerlei toetscombinaties die je kunt gebruiken bij het opnieuw opstarten. Je drukt dan eerst de toetscombinaties tegelijk in en je drukt even op de aan/uit knop tot je in het scherm het gewenste programma ziet.

Een overzicht van de toetscombinaties vind je hier: https://support.apple.com/nl-nl/HT201255

Bijdrager
    MaCmInI

Ik zie nu pas dat iMaclover dit ook al gepost had, sorry

Bijdrager
    Brombeer

De AHT test niet de harde schijf, omdat dat programma vanaf de harde schijf loopt. Daarvoor is ASD (Service Diagnostics) nodig, dat vanaf een usb-stick werkt en voor elke generatie een specifieke versie heeft. Voor de Mid 2011 airs en mini heb je dan ASD 3s146 nodig.
    Probleem met de ASDs is dat ze voor het gewone publiek alleen op clandestiene wijze te krijgen zijn…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.