3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

[opgelost] Probleem met lettertypes in Pages

Sinds vandaag heb ik een gek probleem met Pages ’09:

Het geeft in documenten veel lettertypes niet goed weer en/of spatieert ze verkeerd. Wanneer ik tekst kopieer vanuit een document dat raar doet en in een ander programma plak, is alles in orde (ook als ik het hetzelfde lettertype geef als de tekst in Pages heeft), maar als ik diezelfde tekst in Pages plak blijft het precies zo verkeerd als daarvoor. Het lijkt te liggen aan het gebruikte lettertype in combinatie met Pages: sommige zorgen voor totaal de verkeerde tekens (zoals hierboven), andere geven leesbare tekst maar met teveel ruimte tussen de tekens.

Nu heb ik gisteravond OS X 10.7.3 geïnstalleerd, en daarvoor had ik dit probleem niet, maar ik vraag me toch af of het daar wel aan ligt.

Weet iemand hoe dit op te lossen zou kunnen zijn?

Bijdrager
    Joffry

Ik zou “Pages” gewoon opnieuw installeren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Jij misschien wel; ik ga liever op zoek naar de oorzaak, of als ik dat niet kan vinden, een echte oplossing:)

Het viel me gisteravond op dat andere programma’s, vooral die van Adobe, allerlei lettertypen kwijt waren — waaronder verschillende die moeilijk deden in Pages. Het gekke was dat bijvoorbeeld Teksteditor diezelfde lettertypen wel gewoon goed gebruikte en Pages ze wel weergaf in de lijst met lettertypen maar op de bladzijde troep produceerde zoals hierboven te zien is; ook in de Lettertypencatalogus stonden de betreffende lettertypes en werden ze goed weergegeven, dus er was iets geks aan de hand.

Uit arren moede heb ik de computer opnieuw opgestart (ik zie dat niet als een eerste hulpmiddel maar meer als iets om te proberen als andere middelen niet lijken te werken) — waardoor het probleem opgelost werd … maar niet in één keer, gek genoeg. Toen ik Pages opstartte met hetzelfde document als waarvan ik een afbeelding geplaatst heb hierboven, was de tekst zoals hij hoort te zijn maar de lijst met stijlen niet. Pages gestopt en opnieuw gestart, en ook die stijlenlijst was ineens goed. Vreemd, maar het probleem is in elk geval weg.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.