13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MacMaccie

Probleem met installeren EFI en SMC Firmware update mac pro 2010

Een goedendag.

Sinds pas heb ik een mac pro 6 core 3.33GHz van 10 mnd oud van iemand overgenomen, en kom nijn 2008 model nog voor een goede prijs kunnen verkopen, en dat heb ik toch ff met beide handen aangepakt :yum:

Maar ik zit met een probleempje van een firmware update van EFI en SMC aangaat.

Ik dacht deze ff te installeren ”besturing os lion” omdat ik deze melding zag na elke sluimerstand of opstart over mijn geheugenreepjes die ik zojuist in mijn mac pro heb aangeschaft ”merk CSX EEC1333D3” :

Geheugensleufprogamma

De geheugenmodules zijn in de aanbevolgen sleuven geïnstalleerd.

Ik had contact opgenomen met de verkoper van de geheugenreepjes, en hij adviseerde me om even bij het hardwareoverzicht te kijken en controleren welke firmwareversies de SMC hadden, en dat zijn deze :

S MC-versie (systeem): 1.39f11
    SMC-versie (processorlade): 1.39f11

Deze blijken geüpdate moeten worden naar mac pro IFI update’1.5.
    Dus dacht ik dat even te doen, maar helaas kwam ik niet ver, zag deze tekst verschijnen :

WAARSCHUWING
    Deze software word niet door uw computer ondersteund

Wat ik ook even heb geprobeerd, is de nieuwe geheugenreepjes verwijderd, en de 3×1 ”orgineel van mac pro” geïnstalleerd, maar dit mocht niet baten.

En ik heb even een aparte partitie aangemaakt, en daarop sl geïnstalleerd, maar daar ging de installatie dus ook niet lukken.

Hopelijk heb ik dit probleem zo duidelijk uitgelegd;-)

Bijdrager
    johnkeates

Het probleem is niet duidelijk, je vraag is niet duidelijk en je situatie ook niet.

Bijdrager
    MacMaccie

Pfff, ik zal even proberen dit probleem duidelijker te vermelden :

Ik heb 3 nieuwe geheugenreepjes in mijn mac pro geïnstalleerd, het betreft 3x8Gb reepjes van het merk CSX, en sinds na die installatie van deze geheugenreepjes zie ik steeds dit venstertje verschijnen na een sluimerstand of na een herstart :

Geheugensleufprogamma
    De geheugenmodules zijn in de aanbevolgen sleuven geïnstalleerd.

Dit is de huidige firmware wat nu op mijn mac pro vermeld staat bij systeemoverzicht (over deze mac) :
    SMC-versie (systeem): 1.39f11
    SMC-versie (processorlade): 1.39f11

Deze blijken geüpdate moeten worden naar mac pro EFI en SMC firmware update’1.5.
    En deze update lukt me niet om te installeren, het is een ingepakt bestandje waar ik gelijk dit bericht zie als ik deze wil openen :

WAARSCHUWING
    Deze software word niet door uw computer ondersteund

Het valt niet mee om dit verhaal duidelijk uit te leggen, maar hopelijk is dit bericht duidelijker dan t vorige…

Bijdrager
    maulin

Is je mac pro wel geïnstalleerd met als Partitieschema-indeling: GUID-partitietabel ?

Bijdrager
    MacMaccie

Ja, deze is geïnstalleerd met als Partitieschema-indeling: GUID-partitietabel.:smile:

Bijdrager
    iep

Die 1.5 slaat op de versie van de firmware updater en niet op de firmware zelf. Deze update zou de firmware van je SMC naar 1.39f11 moeten brengen wat ook de nieuwste versie is. Aangezien je dat al hebt geeft hij de melding dat het niet door je computer wordt ondersteund. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.

Dan rest nog het schermpje over je geheugen. Er zit een tooltje bij iedere Mac Pro die kijkt of de geheugenmodules wel optimaal geïnstalleerd zijn. Wanneer je geheugen wisselt zou je dit schermpje bij de eerst volgende start moeten krijgen en daarna niet meer. Bij sommige Mac Pro’s blijft ie het echter daarna alsnog weergeven. Uit een thread op het discussieforum van Apple geeft men als reden op:
    1. falend geheugen (1 of meerdere modules faalt waardoor de hoeveelheid geheugen steeds anders is en dat op zijn beurt prikkelt dat geheugentooltje weer)
    2. het schermpje komt steeds tevoorschijn omdat ie een beheerder probeert te waarschuwen. Even inloggen met een beheerdersaccount laat ‘m dan denken dat ie dat heeft gedaan waarna het tooltje netjes weer in slaapstand gaat en jou niet meer lastig valt.

Probeer eens als beheerder in te loggen en als dat niet helpt, kijk dan eens naar de hoeveelheid geheugen die OS X ziet en probeer dat met de nodige tools (rember bijv.) te testen (Apple hardwaretest is in dit geval compleet nutteloos, die is te simplistisch en zal dit soort problemen nooit ontdekken).

Bijdrager
    MacMaccie

Dat inloggen heb ik geprobeerd door een standaard account naast de beheerdersaccount aan te maken, heb verschillende keren proberen uit te loggen, en weer in te loggen naar de beheerdersaccount, maar het mag niet baten, het venstertje blijft maar terug komen :confuser:

Ik heb ook een test met rember uitgevoerd, en die gaf geen fouten aan.

Maar ik heb ook nog snow leopard opgestart, en daar heb ik dit euvel niet, dus ik ga denken dat t m in os lion zit.

Bijdrager
    iep

Dat zou kunnen. Je kunt altijd een herinstallatie van Lion overwegen. Echt veel meer oplossingen zijn niet te vinden.

Bijdrager
    MacMaccie

idd, ik heb nog verder gezocht op google, maar weinig resultaten meer.
    Bedankt voor de hulp;-)

Bijdrager
    johnkeates

Screenshot van System Profiler/Memory? Dan kunnen we zien wat ie te melden heeft

Bijdrager
    MacMaccie

Inmiddels heb ik os lino opnieuw geïnstalleerd, en nu komt het schermpje van de geheugensluefprogamma niet meer te voorschijn.

@Johnkeates, zal me god niet weten hoe ik hier een screenshot kan uploaden:oops:

Bijdrager
    iep

In het reply scherm kun je op de knop “Img” klikken, zit een upload functie bij in. Kwestie van bestand selecteren en even wachten tot je een url terugkrijgt. Als je dan op “Voeg toe” klikt zet ie ‘m meteen goed in je reply en hoef je verder alleen nog maar op “Verzend” te klikken.

Bijdrager
    MacMaccie

Bedankt voor de uitleg:-)
    Ik heb ff een poging gewaagd

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.