30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Johnyw

Probleem met gmail account in Mail ?

Goeie middag,

Het is me nooit eerder overkomen, maar sinds gisteren is mijn Gmail account in Mail zomaar ofline gegaan. Das vreemd, want via Safari bv kan ik zien dat de account wel degelijk daar is en ogenschijnlijk werk?

Wat moet ik doen om de accont in mail weer online te krijgen?

Iemand een tip ?

Bedankt

Johny

Bijdrager
    McPim

Bijdrager
    Johnyw

@mcpim , bedankt maar dat werkt niet bij mij?

Bijdrager
    McPim

Dat is jammer. Kun je nog meer info geven? Foutmeldingen als je dat probeert? Zie je wel of geen een bliksemschicht bij je account staan?

Geblokkeerd
    Anoniem

Heb je al geprobeerd je gmail account te verwijderen en opnieuw toe te voegen?

Bijdrager
    Johnyw

@mcpim : ik zie een bliksimschicht, en ik krijg geen enkele foutmelding!

@vuurvreter : Ik heb de email account verwijderd, maar ik kan ze niet opnieuw toevoegen ? Eens ik in dit venster op done geklikt he blijft de zaak hangen, de enige manier om mail te sluiten is dan met force quit ???uit mail

Hetzelfde gebeurt trouwens met het “internet account” venster…

Geblokkeerd
    Anoniem

Vreemd, hier weet ik ook ff geen antwoord op.

Bijdrager
    fred44nl

gmail gaat nu eenmaal zo af en toe off-line, het is niet anders.

er staat dan een bliksemschicht bij het account in Mail.

dat kun je oplossen door rechts te klikken op het account en dan te kiezen voor “gebruik on-line”.

en dat lukt meestal niet meteen, maar wel na een paar keer en/of na een poosje.

het account verwijderen en opnieuw installeren heeft geen enkele zin.

Bijdrager
    penseel

En anders Thunderbird gebruiken, https://www.thunderbird.net/nl/

Bijdrager
    Johnyw

Akkoord mannen, maar de vraag is nu niet als de account online is of niet, maar : waarom kan ik die account helemaan NIET aanmaken ?Voor zover ik zie is alles normaal wat mijn Gmail account betreft

Bijdrager
    penseel

Thunderbird al geprobeerd?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Johnyw op 2 februari 2019 om 13:54</p>
    Eens ik in dit venster op done geklikt he blijft de zaak hangen, de enige manier om mail te sluiten is dan met force quit ???

Hetzelfde gebeurt trouwens met het “internet account” venster…

Dat klinkt als corrupte data. Zet eens vanuit Time Machine de volgende bestanden c.q. mappen terug (van een datum natuurlijk waarop het nog goed ging)

(Staan allemaal in je thuis bibliotheek)

Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail.plist

Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail-shared.plist

Bibliotheek / Mail

Bibliotheek / Application Support / Mail

Daarna in ieder geval Mail stoppen en weer starten of eventueel eerst de Mac opstarten.

Als dit werkt zou je de oude (werkende) situatie weer moeten hebben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@penseel:

Gelijk overstappen op een ander programma zodra er iets fout gaat is niet iets waar je veel van leert.

Bijdrager
    penseel

Dat is ook maar een mening daar kan je ook van leren. Dan heb je een vergelijking waar de fout zit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan moet je niet twee totaal verschillende programma’s vergelijken maar twee situaties (een die werkt en een die niet werkt) waarbij Mail betrokken is.

De TS had al vastgesteld dat het account wel in Safari leek te werken. De oorzaak lag dus niet bij gmail zelf en dan wordt het al gelijk lastiger.

Bijdrager
    Johnyw

@hendrik ijzerbroot : Het probleem is dat ik bv. Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail.plist en Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail-shared.plist, helemaal niet te vinden zijn onder de Preferences in mijn Time Machine ?

Bijdrager
    koen

Die zijn standaard niet zichtbaar. Probeer het eens terwijl je de option/alt toets indrukt.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Johnyw op 3 februari 2019 om 08:57</p>
    Het probleem is dat ik bv. Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail.plist en Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail-shared.plist, helemaal niet te vinden zijn onder de Preferences in mijn Time Machine ?

kijk je wel in ~/Bibliotheek ??

en niet in /Bibliotheek ??

Bijdrager
    Johnyw

<p class=”cite”>fred44nl op 3 februari 2019 om 11:23</p>

<p class=”cite”>Johnyw op 3 februari 2019 om 08:57</p>
    Het probleem is dat ik bv. Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail.plist en Bibliotheek / Preferences / com.apple.mail-shared.plist, helemaal niet te vinden zijn onder de Preferences in mijn Time Machine ?

kijk je wel in ~/Bibliotheek ??

en niet in /Bibliotheek ??

Ik zie maar één bibliotheek staan ???

Bijdrager
    fred44nl

er zijn er echt 2:)

eigenlijk zijn er wel 3, maar dat doet er niet toe.

ga in Finder op jouw naam staan, in de linker kolom en druk es op de option-toets.

en anders kies je in de bovenbalk van Finder het keuze “Ga”

dan zie je de keuze “Ga naar map”

vul daar dan ~/Bibliotheek in.

indien jouw MacOS in het engels staat, dan moet je geen Bibliotheek, maar Library kiezen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat heb je precies gedaan? Als je direct op je TM drive deze bestanden gaat zoeken vindt je ze inderdaad niet omdat Apple om duistere redenen de toegankelijkheid van de thuisbibliotheek heeft bemoeilijkt. (Dat is al verscheidene jaren zo). Maar als je gewoon via het icon in je menubalk TM activeer kun je alles terug zetten.

Selecteer eerst het huidige bestand op je opstartschijf en activeer TM. Ga dan naar de datum waarop alles nog goed werkte en kies “zet terug”.

Om de huidige bestand(en) c.q. mappen in je bibliotheek te kunnen zien moet je terwijl je op ‘Ga’ klikt in de Finder zoals gezegd de optie toets ingedrukt houden. In het menu verschijnt dan je bibliotheek en kun je naar het desbetreffende bestand gaan. (“~/Bibliotheek” invoeren is dus niet echt nodig).

Bijdrager
    Johnyw

Allemaal redelijk vlot gegaan, alleen is er onder de map application support geen map “Mail” te vinden?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat is je OS versie? Ik werk met 10.13 High Sierra en bij mij is die map wel aanwezig. Als je met 10.14 Mojave werkt (of een oudere versie) is dat mogelijk veranderd door Apple. Ik begrijp dat je de rest hebt terug gezet? En werkt Mail nu weer?

Bijdrager
    Johnyw

@hendrik ijzerbroot:

10.13.6

Mail werkt weer naar behoren, maar geen spoor van die gmail account. Ik probeer die na de middag terug te plaatsen, moet nu dringend weg deze voormiddag. Ik houd je op de hoogte.

Johny

Bijdrager
    Johnyw

Weer geen succes ! Het lijkt onmogelijk om mijn Gmail aan Mail toe te voegen, blijft altijd hangen wanneer in op “gereed” klik ??? De enige optie die ik dan nog heb is op “annuleer” klikken. Dat is zo in Mail en ook in het regelpaneer Internet accounts? WTF ??

Bijdrager
    fred44nl

wat is dit dan ??

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Site van de TS heet jeeweepix. Dus dit is het (zakelijke) eMailadres ervan. Lijkt dus goed te zijn? Misschien gaat het hier om het privé account?

Bijdrager
    McPim

Dus, JohnyW: heb je twee verschillende GMail accounts? Een die wel werkt en een die je wil toevoegen?

Bijdrager
    Johnyw

<p class=”cite”>fred44nl op 2 februari 2019 om 14:13</p>
    gmail gaat nu eenmaal zo af en toe off-line, het is niet anders.

er staat dan een bliksemschicht bij het account in Mail.

dat kun je oplossen door rechts te klikken op het account en dan te kiezen voor “gebruik on-line”.

en dat lukt meestal niet meteen, maar wel na een paar keer en/of na een poosje.

het account verwijderen en opnieuw installeren heeft geen enkele zin.

Het is meuiteindelijk gelukt maar vraag me niet hoe…pfff

Bijdrager
    McPim

Hoe? Toch wel handig om te weten na al die draadjes hierover..

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.