12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Dhamma

Probleem met foto’s invoeren

Na upgrade van El Capitan naar Mojave kan ik vanaf mijn digitale camera (Canon PowerShot A40) geen foto’s meer invoeren naar mijn MacMini. Voorheen opende na aansluiten van de camera vanzelf iPhoto en/of Fotolader en kon ik afbeeldingen importeren.

iPhoto (8.1.2) kan ik niet meer openen. Ik krijg dan de melding: “Om iPhoto.app te gebruiken moet je de software bijwerken naar de nieuwste versie. De versie van iPhoto op deze Mac is niet compatible met Mojave. Download de nieuwste versie uit de AppStore”. Daar krijg ik de melding: “Deze App is niet beschikbaar in jouw land of regio”.

Er staat nu wel een nieuwe versie van Foto’s (4.0) op mijn computer, maar die start niet op als ik mijn camera aansluit en laat ook geen knoppen zien om een camera te selecteren of daar vanaf foto’s te importeren.

Dan is er het programma Fotolader (8.0) die de Canon Powershot A40 wél toont in het venster, maar in dat venster geen knoppen laat zien om foto’s te importeren. In HELP van Fotolader onder: “Fotolader wordt niet geopend wanneer je een apparaat aansluit”, lees ik dat ik in het venstermenu: “Open bij aansluiting apparaat”, Fotolader kan kiezen. Maar dat menu laat zich niet zien. Klik op “Toon apparaatinstellingen” als je dit venstermenu niet ziet, laat zich ook niet zien.

Ik heb geen idee hoe ik dit probleem kan oplossen.
    Graag jullie advies.

Bijdrager
    nnsa

Als je je fototoestel als usb disk aansluit op je mac, kun je de foto’s van he canon selekteren die je in Foto’s wil importeren, door ze naar het Fotoprogramma icoon te slepen. UPhoto wordt biet meer ondersteund in Mojave. Maar in principe zou alles nog moeten werken.

Bijdrager
    penseel

En met een kaartlezer?   https://www.allekabels.nl/usb_accessoires/usb_kaartlezer.html

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door penseel.
    Bijdrager
    penseel
    Moderator
    Night

Er is een app die iPhoto zelfs onder Catalina nog kan laten draaien:

https://www.dpreview.com/news/1439854984/this-app-can-modify-aperture-and-iphoto-so-they-will-continue-to-work-with-macos-catalina

verder zou ik eens in Safe mode opstarten en daarna weer gewoon. Misschien dat er in Mojave ergens een instelling of bitje verkeerd staat.

Bijdrager
    Dhamma

<p class=”cite”>nnsa op 2 november 2019 om 16:12</p>
    Als je je fototoestel als usb disk aansluit op je mac, kun je de foto’s van he canon selekteren die je in Foto’s wil importeren, door ze naar het Fotoprogramma icoon te slepen. UPhoto wordt biet meer ondersteund in Mojave. Maar in principe zou alles nog moeten werken.

Dat klinkt goed, maar hoe sluit ik het aan als USB disk? Nu gebruik ik ook een USB kabel maar er verschijnt op mijn bureaublad geen icoontje van mijn camera. Dat deed het eerder ook niet hoor.

Bijdrager
    Dhamma

<p class=”cite”>Night op 2 november 2019 om 17:23</p>
    Er is een app die iPhoto zelfs onder Catalina nog kan laten draaien:

verder zou ik eens in Safe mode opstarten en daarna weer gewoon. Misschien dat er in Mojave ergens een instelling of bitje verkeerd staat.

iPhoto hoef ik niet per sé meer te gebruiken. De foto’s die daarin stonden staan nu in Foto (4.0). Maar hoe krijg ik het voor elkaar om dat nieuwe programma Foto, de camera te laten herkennen en foto’s te importeren?

De Veilige Modus opstart heb ik gedaan, helaas geen verbetering.

Bijdrager
    Dick de Roos

Wordt de camera ook niet herkend in het appje Fotolader?

P.s. Ik denk dat de camera ook niet herkend wordt als de geheugenkaart ontbreekt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door Dick de Roos.
    Bijdrager
    Dhamma

<p class=”cite”>Dick de Roos op 2 november 2019 om 18:44</p>
    Wordt de camera ook niet herkend in het appje Fotolader?

P.s. Ik denk dat de camera ook niet herkend wordt als de geheugenkaart ontbreekt.

Hij wordt ‘min of meer’ herkend. In het venster van Fotolader staat onder Apparaten: Canon PowerShot A40, maar het venster zelf is inactief. D.w.z. geen knoppen om te importeren of om iets anders te doen. In het Finder venster verschijnt hij helemaal niet.

Zou het kunnen zijn dat deze camera helemaal niet meer wordt ondersteund in Mojave? Het is ook al wel een oudje.

Bijdrager
    Dhamma

<p class=”cite”>penseel op 2 november 2019 om 16:26</p>
    https://www.bol.com/nl/l/kaartlezers/N/20968/

Dank voor deze tip. Heb de Hama 35-In-1 Card Reader USB 2.0 gekocht. Vermoedelijk lost dit het probleem wel op. Maar ik blijf het vreemd vinden dat de camera niet meer herkend wordt. Nou ja, misschien te oud?

Moderator
    Night

Kun je eens een andere USB kabel proberen? Kijk ook voor de zekerheid of je camera in de juiste modus staat om foto’s naar een computer over te zetten.  (  ).  Normaal gesproken moet zo’n beetje elke camera – zelfs jouw ouwe trouwe A40 – zichtbaar zijn in de Foto’s.app zodra je hem via USB aansluit.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/photos/pht6c803201/5.0/mac/10.15

Bijdrager
    Dhamma

Bedankt Night. De kabel is wel goed hoor. Maar ik lees net via de link die je stuurde naar de Canon website over de benodigde stuurprogramma’s de volgende mededeling:

MacOS 10.14 (Mojave)

“Helaas wordt uw apparaat met het geselecteerde besturingssysteem niet meer ondersteund. Bekijk Canon’s actuele assortiment beschikbare producten .
    Bij niet-ondersteunde camera’s kunt u nog wel afbeeldingen naar uw computer overbrengen door middel van een geheugenkaartlezer, of door een geheugenkaart direct in uw computer of apparaat te plaatsen”.

Nou ja, dan moet ik het toch proberen met de kaartlezer die ik nu besteld heb.

Dank voor je hulp.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.