27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    AnK

Probleem met externe harde schijven

Regelmatig heb ik dat mijn MacBook Pro 2016 de externe harde schijven niet herkent, waardoor ik mijn back ups niet kan maken. Ongeacht in welke USB-C-poort ik de schijf doe.

Bij schijfcontrole via Schijf EHBO geeft hij bij beide schijven aan dat er problemen zijn met de schijven.

Wie wil er meekijken of hier nog iets aan te doen is? Screenshots zal ik bijvoegen.
    Er staat veel videomateriaal (260GB) op dat ik uiteraard zorgvuldig wil bewaren.

Bedankt alvast.

Bijdrager
    AnK

Screenshot externe harde schijf 1

Bijdrager
    AnK

Screenshot externe harde schijf 2

Bijdrager
    TheBigZ

AnK op 16 mei 2018 om 18:05
    Bij schijfcontrole via Schijf EHBO geeft hij bij beide schijven aan dat er problemen zijn met de schijven.

Krijg je iedere keer als je de schijven af- en weer aankoppelt, dezelfde probleemmelding te zien, of gaat het soms gewoon goed? (Maw is het probleem structureel?)

Bijdrager
    AnK

Net voor de laatste software update deze maand herkende de Mac een van de twee harde schijven nog.
    Sinds mijn aankoop van de Macbook eind 2016 deed het probleem zich regelmatig voor.

Op mijn oude Mac werden de oude backups automatisch opgeschoond om ruimte te maken op de externe schijven. Ook dat doet deze Mac niet meer (of nauwelijks). Ze zitten wel allebei vol of nagenoeg vol. Maar opschonen lukt dus niet meer.

Moderator
    Night

Welke versie macOS draai je? Want ik zie de laatste tijd meerdere soortgelijke problemen voorbij komen op de diverse Apple sites, zelfs hier.

Bijdrager
    AnK

OS High Sierra 10.13.4

Bijdrager
    koen

De foutmelding is de regel over de eindcode is 8. Google daar eens op (of op exit code 8 mac).

Je bent niet de enige 😬

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  koen.

Moderator
    Night

Ik zou het eerst eens met DiskWarrior proberen. Als dat niets oplost rest alleen nog formatteren. Maar ach, voor een paar tientjes heb je al een goedkope USB disk om het zaaktje tijdelijk op te parkeren.

Ik verdenk de laatste update van High Sierra toch van een behoorlijke slordigheid.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  Night. Reden: Erotische typo verbeterd

Bijdrager
    AnK

Vreemd vind ik dat het met beide schijven problemen geeft (en ieder eigen foutmelding).

Nieuwe externe disk aanschaffen is niet zo’n punt. Alleen staat al het videomateriaal op deze disks.

En is er een goedkoper alternatief dan DiskWarrior (120 dollar)?

Bijdrager
    GoeieDag

Vergeet DiskWarrior. Dat komt nog uit de tijd dat schijven een vermogen kosten, dataoverdracht zeer langzaam ging en zo.

Gewoon schijven formatteren en opnieuw beginnen.

BTW: hoe zijn de schijven eigenlijk geformatteerd?

Bijdrager
    koen

Heeft niets met HS te maken, die exit code 8 fout komt daarvoor ook al voor.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  koen.

Bijdrager
    AnK

Formatteren weet ik eerlijk gezegd niet meer.

Als ik alles opnieuw formatteer ben ik mijn backups kwijt, omdat het op beide schijven staat en ze beide problemen geven.

In het opstarten met de Safe Mode kreeg ik een van de schijven wel weer te zien. Om mijn video’s eerst weer op de Mac te krijgen moet ik veel ruimte maken. Ik zag dat ik zowel een Fotobibliotheek als een iPhoto bibliotheek heb (= wel gemigreerd naar Foto’s) van 23GB. Kan ik die  iPhotobibliotheek veilig wissen?

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Night op 16 mei 2018 om 21:52</p>
    Maar ach, voor een paar tietjes heb je al een goedkope USB disk om het zaaktje tijdelijk op te parkeren.

😂😂😂

Bijdrager
    GoeieDag

<p class=”cite”>AnK op 16 mei 2018 om 23:32</p>
    Formatteren weet ik eerlijk gezegd niet meer.

Als ik alles opnieuw formatteer ben ik mijn backups kwijt, omdat het op beide schijven staat en ze beide problemen geven.

Welke formattering is gebruikt kun je op verschillende plekken zien, o.a. in het ‘Toon info’ venster van betreffende HD in Finder.

Dat je de backup kwijt bent, is niet zo erg, zolang je maar gelijk na formattering weer een backup draait. Of eerst de ene formatteren en een nieuwe backup op draaien, en dan de andere. Maar bedoel je soms met ‘backup’ dat je de originelen niet meer op je opstartschijf hebt?

Bijdrager
    AnK

Klopt, videomateriaal staat op deze twee harde schijven. Daarom moet ik eerst ruimte maken op de Macbook om het terug te kunnen zetten. Vandaar ook mijn vraag over het wissen van de iPhoto bibliotheek.

Bijdrager
    Hansi2124

Als je iPhoto bibliotheek dezelfde inhoud heeft als de Fotobibliotheek, zou je die kunnen wissen.

Ik zou toch voor de optie gaan om een nieuwe externe hd te kopen en daar je filmmateriaal (backup is dus een verkeerde woordkeuze van jou, begrijp ik) op te zetten. Dan 1 van de 2 externe hd’s die problemen geeft formatteren en het materiaal weer terugplaatsen.. Daarna hetzelfde doen met de 2e externe hd.

En goed in de gaten houden of die 2 schijven wel goed blijven. Zeker nu is dat altijd een risico. Wat je dan weer kan ondervangen door niet 1, maar 2 nieuwe externe hd’s te kopen en die andere 2 die nu problemen geven niet meer te gebruiken.

Bijdrager
    GoeieDag

En hoe zijn ze nou geformatteerd?

Bijdrager
    AnK

Hoe kan ik daar achter komen?

Bijdrager
    Beech

Even in Finder op info kijken, of via schijfhulpprogramma.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  Beech.

Bijdrager
    AnK

Ik denk op deze manier geformatteerd:

Bijdrager
    GoeieDag

<p class=”cite”>AnK op 17 mei 2018 om 10:58</p>
    Hoe kan ik daar achter komen?

Had ik al eerder aangegeven: “...o.a. in het ‘Toon info’ venster van betreffende HD in Finder…

Maar ik vermoedde al: ‘hoofdlettergevoelig’. Niet doen, is een formattering die inderdaad problemen kan geven.

Moderator
    Night

Ja, problemen met dat type formattering zijn we inderdaad al vaker tegengekomen, hè @goeiedag

Bijdrager
    AnK

Dus samenvattend, beste is om twee nieuwe harde schijven te kopen, videomateriaal over te zetten, één andere schijf wissen en opnieuw backup opzetten, en misschien een van de huidige schijven bewaren zoals ik die nu heb.

Welke tips voor het formatteren van de nieuwe schijven?

Bijdrager
    Beech

Mac OS Uitgebreid (Journaled). Sommige programma’s hebben problemen met hoofdlettergevoeligheid, de laatste tijd heb ik ook externe schijven (ExFat geformatteerd) die problemen geven met herkennen, ik gebruik die zowel op een Windows pc als op mijn Mac. Maar een oorzaak heb ik nog niet ontdekt.

Misschien is deze tutorial handig om te bekijken:

https://www.switchingtomac.com/tutorials/how-to-format-a-drive-or-partition-with-the-hfs-file-system/

Moderator
    Night

@anjak: één schijf is genoeg, want waarschijnlijk is met de schijven zélf niets mis. Disk 1: Zaak kopiëren naar nieuwe disk, Disk 1 opnieuw formatteren en zaak weer terugzetten naar disk 1. Dan de nieuwe disk wissen en dezelfde stappen herhalen voor disk 2.

Bijdrager
    AnK

Bedankt iedereen voor het meedenken!

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.