15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    PinUpGirl

Probleem met draadloos netwerk – Airport Express

Echt geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar mijn Macbook kan niet meer op het internet via mijn Airport Express. Misschien is er iemand die me kan helpen met dit nogal onhandige probleem?

Mijn set-up is als volgt:
    Internet via een Wanadoo Livebox met kabel. Normaal gesproken ingeplugged in mijn Macbook en dan werkt internet prima. Soms wil ik draadloos internetten en dan zet ik mijn Airport aan, doe de kabel die normaal in de computer gaat in de Airport Express en ik heb dan ook op balkon draadloos ontvangst.

Nu het volgende:
    Omdat ik met mijn DS online wilde spelen (ja, I know ) probeerde ik met mijn DS in te loggen op mijn draadloze Airport netwerk-toestand. Dat kon niet omdat de DS alleen een WEP beveiliging accepteerd en die had ik niet ingesteld. Toen heb ik geprobeerd de beveiligingsinstellingen van mijn netwerk om te zetten naar WEP en sinsdien werkt het draadloze internet niet meer.

Ik heb de hele airport gereset en een nieuw netwerk (nu direct met WEP beveiliging) aangemaakt, en alles lijkt te werken. Het lampje van de Airport Express brandt steady groen, mijn netwerk verschijnt in de lijst van bereikbare netwerken in mijn Macbook en alles maakt verbinding. Alleen internet werkt niet! Ik krijg ook geen foutmelding, de webpagina’s laden gewoon niet. Als ik diagnostics run geeft hij aan dat alles ok is, maar dat er geen internetverbinding is.

Als ik de kabel (ethernet?) gewoon weer inplug in mijn Macbook heb ik direct verbinding en is er niets aan de hand, maar draadloos lukt dus niet.
    Het nieuwe netwerk werkt wel, als ik met onze Powerbook draadloos verbinding maak dan werkt alles.

Geen idee wat ik nu moet doen.
    Iemand nuttige tips? Zou echt super zijn :)

Bijdrager
    iJoost

De mogelijkheid “Maak netwerk aan…” in het menu maakt een computer naar computer netwerk. Dus zonder gebruik te maken van de Airport Express. Als je op dat netwerk zit is het logisch dat je geen internetverbinding hebt.

Het configureren van je netwerk via het basisstation (de Airport Express dus) moet je doen met Airport-hulpprogramma.

Bijdrager
    PinUpGirl

Bedankt voor je reactie!

Ik denk echter niet dat het een computer-naar-computer netwerk is, immers de Powerbook kan wel via het nieuwe netwerk draadloos verbinding maken met de Airport Extreme.

Misschien zeg ik het zo duidelijker:

We hebben thuis een (nieuw) werkend draadloos netwerk met de Airport Extreme, maar ik kan met mijn Macbook daarop wel inloggen, maar krijg dan toch geen internetverbinding. Onze andere Mac krijgt wel internetverbinding via ditzelfde netwerk.

Bijdrager
    iJoost

Ik vraag me dan serieus af of je wel op hetzelfde netwerk zit.

Maar wat is er dan nieuw aan dat netwerk? En hoe heb je het “gemaakt”?

Bijdrager
    PinUpGirl

Het is al een tijdje geleden (omdat ik steeds vastliep heb ik het probleem een tijdje ‘in de hoek’ gegooid :)) Maar volgens mij heb ik gewoon opnieuw de Airport Setup Assistant gebruikt. De Airport Extreme een naam gegeven, een netwerk gecreeerd, dat een naam gegeven etc.

Als ik op mijn Macbook de airport aanzet zie ik ons netwerk ook gewoon in het rijtje beschikbare netwerken staan. Dit is ook zo als ik met de Powerbook check. Alleen de Powerbook kan wel het internet op door te kiezen voor dit netwerk, maar de Macbook niet.

Wat kan er nou toch fout zijn he?

Bijdrager
    PinUpGirl

Als toevoeging, gek genoeg kan ik via Spotlight de naam van het netwerk nergens vinden in mijn Macbook. Hoort dat wel?

Bijdrager
    iJoost

DNS instellingen? Proxy-instellingen?

Bijdrager
    DennisX

Heb ik toevallig ook gehad deze week (3dagen lopen klooien)
    Het lampje brande idd groen maar geen internet en geen mail.
    Als ik de airport express uit het stopkontakt haalde en er weer in, deed hij het even (±15min) en hij stopte er weer mee.
    Resetten hielp ook niet.

Ik heb hem opnieuw ingesteld, nieuwe naam, wachtwoord, enz., en nu doet hij het weer.

Hij had het ± 3/4 jaar zonder problemen gedaan en in 1x werkte hij niet meer.
    Heel vaag.

succes.

Geblokkeerd
    Geanonimiseerde gebruiker

Even een paar stappen om te kijken waar het probeem zit:
    1. Connect met Macbook aan je draadloze netwerk
    2. Wat is het IP adres van je Macbook, van je Airport en van je ADSL modem?
    3. Kan je pingen van je MacBook naar a) de Airport en b) de ADSL Modem en c) http://www.apple.nl?

Voor de laatste vraag gebruik je Network Utility in Applications > Utilities.

Bijdrager
    PinUpGirl

Wederom bedankt voor de reacties!

Ik weet niet hoe ik het IP-adres van mijn Macbook en mijn ADSL-modem moet opzoeken.. :roll: enige uitleg daarover is ook zeer welkom!

Als ik mijn Airport Express ping krijg ik het volgende:

— 10.0.1.2 ping statistics —
    10 packets transmitted, 10 packets received, 0% packet loss
    round-trip min/avg/max/stddev = 0.051/0.069/0.090/0.015 ms

Naar http://www.apple.nl:

ping: cannot resolve http://www.apple.nl: Unknown host

Als ik naar Preferences en dan naar Network ga dan staat er bij Network status dat ik via mijn Airport Express verbonden ben met het internet…

Geblokkeerd

Dat is al een stap verder. Het aantal mogelijkheden wordt al kleiner.

IP-adres van de MacBook zoek je op door naar System Preferences > Network > Airport > TCP/IP te gaan. Interessant is ook even te weten wat er staat bij Router en DNS servers.

Voor het adres van de Airport Express ga je naar Applications > Utilities > Airport Utility. Selecteer je Airport en klik Manual Setup. Kies Internet en check even wat er staat bij ip adress, routrer adress en DNS server.

Voor de ADSL modem doe je het volgende. Sluit de MacBook aan met de kabel en gebruik weer de Network Utility. Kies Traceroute en doe dat met http://www.apple.nl. Het ip-adres van je ADSL modem is waarschijnlijk de eerste.

Als je hem dan toch op de kabel aangesloten hebt kijk dan ook even wat in dat geval het adres van je MacBook is. Dan kijk je natuurlijk naar Built In Ethernet ipv Airport.

Bijdrager
    PinUpGirl

Dat is nog eens duidelijk uitgelegd! Bedankt :D

Goed, als ik de ethernet kabel aan de Airport Express doe dan kan ik het volgende pingen:

– Macbook:
    — 10.0.1.2 ping statistics —

-Airport Express:
    — 192.168.1.15 ping statistics —

-ADSL modem:
    — 85.144.128.1 ping statistics —
    10 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss (met als melding: ‘no route to host’)

Als ik dan de airport weer uitzet en de ethernetkabel direct aan de Macbook doe krijg ik dit:

– Macbook: (IP-adres is dan inderdaad anders)
    — 192.168.1.10 ping statistics —

– ADSL-modem:
    — 85.144.128.1 ping statistics —

Kan ik daaruit concluderen dat er iets mis is tussen mijn Airport Express en mijn ADSL-modem?
    En zoja, kan ik daar iets aan doen? :)

Geblokkeerd

Wat er gebeurt is het volgende.

Met de MacBook aan de kabel krijgt je MacBook een ip-adres van de ADSL router. Dat adres zit in een serie waar de router mee kan praten.

Met de Airport aan de kabel krijgt de Airport een ip-adres van de ADSL router. De MacBook krijgt een ip-adres van de Airport. De MacBook kan dan niet rechtstreeks met de router praten. De Airport zou de vertaling moeten doen (dat heet Network Adress Translation, kortweg NAT) maar dat gaat blijkbaar fout.

De makkelijkste oplossing is de Airport in ‘Bridge Mode’ te zetten. Dat betekent dat hij geen adressen uitdeelt maar alleen als doorgeefluik of brug fungeert.

Om dat te doen ga je naar Applications > Utilities > Airport Utility. Selecteer je Airport en klik Manual Setup. Kies Internet Connection en kies bij Connection Sharing voor Off(Bridge Mode). Herstart en dan zou het moeten werken.

Bijdrager
    PinUpGirl

HIJ DOET HET!!!!!!!!!

Wat geweldig, echt ontzettend bedankt!
    En heel fijn ook dat je het op zo’n duidelijke manier hebt uitgelegd dat ik ook daadwerkelijk begrijp hoe het werkt, en wat ik nu heb gedaan.

Thanks a bunch!

:D :D :D

Geblokkeerd

Graag gedaan. Blij dat ik kon helpen.:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.