6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    fibe

Probleem met clipping op HDMI DVD.

We hebben een animatie gerenderd op 1280×720, ingeladen in iDVD en weggeschreven als HD op een DVD. Als ik de DVD afspeel op eender welke mac is ziet alles er prima uit. Maar als ik die DV in de dvd-speler stop (een HDMI dvd-speler verbonden met een HDMI kabel aan een HDMI 42″ plasma) en afspeel op de tv wordt links en rechts een stuk van het beeld gesneden.

Wat doe ik fout?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik denk dat je niet het juiste beeldformaat hebt gekozen. Wat is de juiste afmeting van het scherm qua pixels?

Bijdrager
    fibe

Het scherm kan de resoluties PAL, NTSC, 720p (1280×720) en 1080i (1920×1080) aan. Het gekke is dat iDVD in HD modus (16:9 verhouding) ook niet lastig doet over het formaat van de film.

Bijdrager
    sally

Waarschijnlijk doe je niets fout.
    Ook op een HDready LCD gaat er nog altijd een randje af (ook boven en onder) .
    Onlangs heb ik ook nog een hele animatie moeten aanpassen omdat ik hier geen rekening mee had gehouden.

Bijdrager
    fibe

Maar het is niet zomaar een randje hoor. Echt een hele lap die eraf wordt gesneden. Wat ik nu voorlopig heb gedaan is de film in QT gesqueezed naar PAL en dan als een 4:3 DVD weggeschreven. Hij rekt het dan weer uit tot full screen op het beeldscherm. Niet echt ideaal want zo i de kwaliteit van de film wel en heel stuk minder.

Verder heb ik ook alle modussen van het scherm afgelopen (breedbeeld, auto-breed, 16:9, 14:9, 4:3, …) en niets daarvan werkt met de 16:9 gebrande DVD. Heeft het mss iets met maken met langwerpige pixels tov vierkante pixels?

Bijdrager
    sally

Volgens mij komt er bij iDVD altijd hetzelfde uit. Nou ja, een van twee bekende mogelijkheden voor PAL. Je projekt staat op PAL breedbeeld neem ik aan.
    Dus begrijp ik niet wat er aan de hand kan zijn.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.