8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    PeterT

Probleem met Airport i.c.m. PC netwerk

Ik probeer samen met mijn buurman een draadloos netwerk op te zetten.
    Nu heb ik een fantastische Powerbook G3 waarin ik een Airport kaart (802.11b-AirPort-kaart) heb ingebouwd. Geen problemen ondervonden en de kaart wordt gedetecteerd.
    Mijn buurman heeft … een PC en een reeds bestaand draadloos netwerk (volgens het 802.11b protocol). Mijn Airport ID of MAC-adress is inmiddels in zijn basisstation ingevuld en wordt ook gedetecteerd.
    Zodra ik het programma internetverbinding start wordt het netwerk van mijn buurman normaal herkend. Ik zie de verbinding en er is een signaal niveau van meer dan gemiddeld.
    De netwerkinstellingen TCP/IP zouden moeten kloppen.

Nu het probleem:
    Zodra ik het netwerk selecteer dan lijkt alles goed te gaan. Onderaan het venster komt een zinnetje met ‘status opvragen’. Hierna duurt het even en volgt de zin ‘onbeschikbaar’.
    Wat gebeurd hier?

Hij heeft geen password ingesteld.

Ik zoek me rot naar informatie op de Apple sites, maar ik vind alleen maar documentatie over Airport configuraties. Wel informatie over eigen basisstations en kaarten, maar zeer weinig over problemen die optreden met andere netwerken.
    Graag zou ik meer te weten komen over die laatste twee zinnetjes. Wat gaat daar fout en wat zijn de mogelijke oplossingen. Waar kan ik het zoeken?

Graag jullie hulp bij deze. En alvast bedankt!

Groet,

Peter

Bijdrager
    Cyberwolf
    ”PeterT”

Ik probeer samen met mijn buurman een draadloos netwerk op te zetten.
    Nu heb ik een fantastische Powerbook G3 waarin ik een Airport kaart (802.11b-AirPort-kaart) heb ingebouwd. Geen problemen ondervonden en de kaart wordt gedetecteerd.

Peter,
    Heeft je buurman toevallig een vinkje aanstaan bij WEP??
    Wat ik altijd doe is eerst alle beveiliging uitzetten en alles laten werken en daarna stapje voor stapje de beveiliging op te voeren.

Cyberwolf

Bijdrager
    PeterT

Nee, zover ik weet niet. We hebben hier nog naar gekeken.
    Is deze encryptie overigens ook in te stellen op een MAC?
    en waar dan?

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Das wel lastig. Ik heb erg slechte ervaringen met MAC-adres filtering. Of in andere woorden: bij mij heeft het (in 3 gevallen) nog nooit gewerkt. Misschien bij anderen wel, maar op het moment dat ik MAC-adres filtering toepas dan kan ik er niet meer in. (Dat stelde ik dus ook in op mijn nieuwe router… een uur lang zitten pielen om dat ding weer gereset te krijgen).

Het is onwijs lastig, want alles staat bij ons nu ook wijd open. Kan ik wel gaan filteren op IP adres, maar ik hou liever DHCP aan. Ergo, geen oplossing, de mensen op straat kunnen ook van mijn internetverbinding genieten..

Suc6

Bijdrager
    pcgaasbeek

MAC-filtering activeer je op het Access Point (AP), niet op je Mac of een PC. Zodra je probeert aan te loggen op een AP wordt het MAC-adres gecontroleerd (als dat aanstaat).

Als ook WEP-encryptie aanstaat wordt je vervolgens gevraagd een password in te voeren. Ook de optie WEP-encryptie wordt ingesteld in het AP.

Een volgende goede beveiliging is de optie van een ‘gesloten netwerk’ (hide SSID). Dit betekent dat je de exacte naam van het AP moet intypen om je bij het AP aan te melden. Het AP zal dan niet zichtbaar zijn voor stumbler software (waarmee o.a. hackers de buurt scannen).:P

Bijdrager
    PeterT

Ik heb van iemand begrepen dat de airportstatus alleen van toepassing is op een Apple Airport basisstation. Dus de zinnetjes ‘status opvragen’ en ‘onbeschikbaar’ zouden niet belangrijk zijn als ik met een ander basisstation van een andere fabrikant connectie maak.

wie weet hier meer over?

Bijdrager
    PeterT

Beste allemaal,

Het is mij gelukt verbinding te krijgen met het netwerk van mijn buurman.
    De fout zat hem in het volgende proces:
    ik ben me gaan focussen op het zinnetje ‘status opvragen en onbeschikbaar’ dat tevoorschijn komt in het venster internetverbinding, zodra je het netwerk selecteert.
    Na de eerste twee testen met o.a. safari zag ik dat het niet werkte. Ik weet dit aan de status ‘onbeschikbaar’.
    Hierop ben ik mij gaan focussen en heb daarna nooit meer gekeken naar welke webbrowser dan ook.
    Naar aanleiding van wat iemand vertelde ben ik mij gaan focussen op de webbrowser en heb met wat instellingen gespeeld. Opeens was daar de verbinding.   
    De status is nog steeds ‘onbeschikbaar’. Deze is dus alleen van toepassing op een Apple Basisstation.

Verder iedereen heel erg bedankt voor zijn tips.

Groet,

Peter

Bijdrager
    JeePee

Mooi dat het werkt Peter, dan zien we jou ook wat meer online! 8)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.