12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    wout

Probleem met Airport

Ik heb nu al voor de tweede keer dat onze airport op kantoor vastloopt. Wij kunnen dan niet meer van thuis uit inloggen. Het volstaat om de airport iut te trekken en weer in te steken, maar ons kantoor ligt 100km verderop, dus dat is nu even niet mogelijk.

Kan het zijn dat het gebruik van en PC via FTP van buitenaf een probleem geeft? Ik heb een Mac en heb gisteren probleemloos kunnen werken. Maar het kan zijn dat en van m’n medewerkers, die met een PC werkt, probeerde in te loggen en dat daardoor de boel plat gaat?

Wat ook zou kunnen is dat onze oude netwerkgebruiker lastig doet. Maar ik vraag me af of een Airport zo gemakkelijk plat te leggen is…
    Alles is opnieuw ingesteld met andere paswoorden en zo, dus dan moet er al ingehackt worden. Of kan zoiets ook op een andere manier?

Ik vind het vooral vreemd omdat ik hier thuis exact dezelfde configuratie heb draaien, en ik daar nu al 2 jaar probleemloos mee werk.

Iemand een idee?

Bijdrager
    masuran

Wat bedoel je precies met ‘Onze Airport loopt vast’?
    Kun je wat meer details geven?

Bijdrager
    wout

De airport heeft een aantal poortkoppelingen om computers binnen het netwerk te kunnen bereiken via AFS, FTP, ARD en poort 80. Vorig en dit weekend is het dus gebeurd dat ik plots niet meer binnen geraak. Als ik PING naar het vaste IP adres van de Airport, krijg ik geen antwoord. Terwijl een PING naar het adres van ADSL router wel respons geeft (internetverbinding is en Business pakket van versatel met 8 vaste IP’s).

Met vatlopen bedoel ik dus dat airport blijkbaar uitgevallen is. Vorige week heb ik de dag later toen ik op kantoor kwam de airport gewoon uitgerokken en terug ingestoken omdat er intern ook geen netwerk meer was (Airport =DHCP server). Vervolgens ging het wel weer allemaal goed.

Bijdrager
    qjb

Met wat oudere versies van de firmware had ik regelmatig hetzelfe probleem zodra ik P2P programma’s ging draaien. Kennelijk kan het managen van grote hoeveelheden connecties problemen opleveren.

Gebruik je de nieuwste versie van de firmware? En hoeveel computers/connecties zijn er in gebruik achter de airport?

Bijdrager
    wout

De Airport is 3 weken oud, dus normaal gezien heeft die de nieuwest firmware niet?
    Achter de Airport zitten één PowerMac G4 (server) en twee Desktop PC’s als er niemand op kantoor is. Overdag zijn er één PowerBook en vier PC laptops.

Maar op het moment van uitval was er nieumand op kantoor. Ook zijn er maximum 5 mensen die van thuis uit via FTP aanloggen, dat moet zo’n airport toch wel aankunnen…

Ik zal morgen eens kijken of de firmware ge-update kan worden.

Bijdrager
    masuran

Dus de situatie is als volgt

Internet netwerk > Airport > Adsl router > Internet

Het is toch maar normaal dat je enkel de adsl router kan pingen? Voor het internet bestaat je Airport helemaal niet en kan je dus ook niet zijn adres pingen…

Bijdrager
    qjb

De Airport Extreem (niet de Express) ondersteunt 50 gebruikers (http://www.apple.com/airportextreme/specs.html), 5 moet dus geen probleem zijn. Maar wordt de Airport ook als router met NAT gebruikt? Of alleen als bridge en verzorgt het ADSL modem routing (en NAT)?

Bijdrager
    wout

Het is geen gewone ADSL router. Ik heb het eigenlijk nog nooit eerder gezien. De router heeft een vast IP adres, maar om internet te krijgen op een aparaat achter de router moet dat aparaat een vast IP krijgen. In ons geval is dat de Aiport.

Met andere woorden, als ik ping naar het adres van de airport krijg ik normaal wel antwoord. Nu dus niet.

Voor alle duidelijkheid het is geen standaard ADSL abonnenment. Het is een abonnenment met hoge upload capaciteit, en tot 8 of 10 vaste IP adressen.

Bijdrager
    wout
    ”qjb”

De Airport Extreem (niet de Express) ondersteunt 50 gebruikers (http://www.apple.com/airportextreme/specs.html), 5 moet dus geen probleem zijn. Maar wordt de Airport ook als router met NAT gebruikt? Of alleen als bridge en verzorgt het ADSL modem routing (en NAT)?

De router kan niet als DHCP server ingesteld worden. Dus de Airport voorziet de IP adressen voor alle aangesloten computers.

Maar daar gaat het nu even niet om, want het heeft allemaal gewerkt. het probleem is dat nu al voor de tweede keer deze maand de airport uitvalt, of blokkeert, terwijl ik gisteren probleemloos heb kunnen werken.

Bijdrager
    qjb

DHCP is niet hetzeflde als NAT maar vooruit. Je Airport heeft dus een publiek van IP nummer (een van de 8 ) en het modem is een router zonder NAT. Dit is wel degelijk van belang om te weten. Had je een modem/router met NAT gehad dan had je wellicht je Airport als bridge kunnen gebruiken en daarmee wellicht buggy (NAT) code in de AEBS software kunnen uitschakelen.

Uit onderstaande reactie maak ik op dat je terug moet naar firmware versie 5.5.1:
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1634771&#1634771

Bijdrager
    wout
    ”qjb”

DHCP is niet hetzeflde als NAT maar vooruit. Je Airport heeft dus een publiek van IP nummer (een van de 8 ) en het modem is een router zonder NAT. Dit is wel degelijk van belang om te weten. Had je een modem/router met NAT gehad dan had je wellicht je Airport als bridge kunnen gebruiken en daarmee wellicht buggy (NAT) code in de AEBS software kunnen uitschakelen. Uit onderstaande reactie maak ik op dat je terug moet naar firmware versie 5.5.1:
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1634771&#1634771

Het vakjargon interesseert me niet zo veel, maar de link die je geeft beschrijft inderdaad mijn probleem. Dat ga ik eerste werk morgen eens proberen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    qjb
    ”wout”
    ”qjb”

Het vakjargon interesseert me niet zo veel, maar de link die je geeft beschrijft inderdaad mijn probleem. Dat ga ik eerste werk morgen eens proberen.

Het gaat niet om vakjargon maar om twee compleet verschillende zaken die mogelijk essentiëel waren voor je probleem c.q. oplossing ervan.

Succes!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.