30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    was frans

probleem met afbreken in InDesign

Hallo,

ik heb af en toe een probleem met afbreken in InDesign, mijn tekst staat op niet afbreken, zoals je in het voorbeeld ziet wordt er wel afgebroken, maar dan zonder afbreekteken. Er zit geen enter achter of wat dan ook. Verder heb ik ook geprobeerd om voor het woord appel shift afbreekteken te typen zodat het zeker niet kan worden afgebroken, maar ook dat helpt niet. Het enige dat wel helpt is een zachte of harde enter. Ik vind dit nogal link, ik kan op die manier al mijn pagina’s gaan nalopen om te zien of er niet nog ergens van die vreemde dingen gebeuren.
    Heb ook gekeken naar de taal, maar die staat gewoon op nederlands. Verder staan mijn voorkeuren voor woordafbreken ook gewoon goed.

Bijdrager
    dennie

ik heb dit ook gehad heel vervelend heb gehoord dat het een bug is in indesign je moet hem altijd op tekst op afbreken zetten als je dat niet doet breekt hij alles af zonder afbreek teken

als iemand hier een oplossing voor heb hoor ik dat ook graag

Bijdrager
    was frans

ja maar alles op afbreken zetten is ook niet echt een optie voor me, zet linkslijnende tekst altijd op niet afbreken en daar waar het echt niet anders kan breek ik zelf af. Ziet er een stuk beter uit dan standaard afbreken.

Bijdrager
    Deskman

Bij je typogram > justify niet op paragraph composer maar op single line zetten en left justify, helpt dat?

Mail me anders even een stukje waar dit gebeurt…

Bijdrager
    Fried

Met command-shift-divisie (appeltje-shift-streepje) kun je een ‘latente divisie’ oftewel ‘zacht afbreekstreepje’ geven. Het woord breekt daar dan af. Het mooie is dat het streepje weer verdwijnt als er b.v. in een correctieronde tekstomloop ontstaat zodat je dan niet plotseling een streepje hebt staan midden in een tekst waar-ie niet hoort.

Heb je hier wat aan?

Bijdrager
    was frans

bedankt voor de reacties, de laatste twee hebben beide geen succes. Het vreemde is ook dat ik niks wil laten afbreken en feitelijk wordt er ook niet afgebroken aangezien het woord geen afbreekteken bevat. Verder gebruik ik nooit die alinea composer, maar altijd de singel line composer omdat het anders lastig tekstverwerken is aangezien mijn document dan op meerdere plaatsen gaat verlopen.

Deskman, ik zal je zo even mailen, kun je zien wat ik bedoel.

groeten, frans

Bijdrager
    WOZ

Dit komt me bekend voor. Heb dit ook wel eens bij de poot gehad. Dacht dat het aan het woordeboek lag. Gebeurd soms, en dan vooral bij een ‘g’ en een ‘s’ in langere woorden. Misschien is het woordeboek niet compleet (genoeg)?

Bijdrager
    Fabio

even hardop denken hoor… zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Bijdrager
    dimelot

Dit is geen bug oid….je woordenboek staat gewoon op Engels….
    Als je je Indesign-dock boven hebt staan staat daar helemaal rechts een A en daar kan je je taal instellen voor die betreffende kolom…

Succes

[niet goed gelezen modus] je taal staat al op Nederlands lees ik [/niet goed gelezen modus]

Bijdrager
    WOZ

Nee dat dacht ik eerst ook. Echt op NL taal…

Bijdrager
    was frans
    ”WOZ”

Dit komt me bekend voor. Heb dit ook wel eens bij de poot gehad. Dacht dat het aan het woordeboek lag. Gebeurd soms, en dan vooral bij een ‘g’ en een ‘s’ in langere woorden. Misschien is het woordeboek niet compleet (genoeg)?

het idee dat het met het woordenboek te maken zou hebben had ik ook al aan gedacht, maar dan zou ik op zijn minst een afbreekteken moeten hebben lijkt me. Als ik mijn tekstkkader verschuif in de breedte (groter of kleiner maakt niet uit) dan blijf ik hetzelfde houden alleen dan op andere punten in het woord……

kan het zelfs met de eerste letter laten gebeuren, dit terwijl er bij woordafbreking bij mij minimaal 3 staat. Dus ook dit ontkracht het verhaal dat het aan het afbreekwoordenboek ligt lijkt me.

De andere optie, regels met elkaar in evenwicht brengen is het ook niet:(

het lijkt er bijna op dat het woord gewoon te lang is, 32 tekens.

Bijdrager
    was frans
    ”dimelot”

Dit is geen bug oid….je woordenboek staat gewoon op Engels….
    Als je je Indesign-dock boven hebt staan staat daar helemaal rechts een A en daar kan je je taal instellen voor die betreffende kolom…

maar al zou mijn woordenboek op een andere taal staan dan heb ik op zijn minst toch een afbreekstreepje nodig

Bijdrager
    was frans

p.s. toevoegen aan het woordenboek haalt ook niks uit…..

een ander font werkt ook niet

tekst plakken als platte tekst in teksteditor en dan weer terug naar de opmaak veranderd ook niets

Bijdrager
    dimelot

Hmmmm…vreemd hoor, vooral die eerste afbeelding. Het euvel is namelijk ook bij Quark. Daar kon je het oplossen door de taal van het woordenboek te veranderen. En bij Quark had/heb je dan ook geen afbreekstreepje…

Wat ik me afvraag: wat gebeurd er wanneer je (alleen voor de test) wel zou afbreken. Zou hij dan daar afbreken of blijft hij hetzelfde probleem houden?

Bijdrager
    was frans

als ik wel op afbreken zet dan gaat het woord door naar de volgende regel of hij breekt hem ergens op het einde af…. pas na betalingsbescherming…

Bijdrager
    Deskman

Bizar.

Rotis is een raar fontje, heb ik wel eerder problemen mee gehad: daar ligt het niet aan. Als je Tahoma neemt of een OpenType en die versmalt tot dezelfde maat als Rotis gebeurt hetzelfde.
      Je kunt ‘betalingsbeschermingsverzekering’ aan je woordenboek toevoegen met verplicht NIET afbreken door er een ~(tilde) voor te zetten in je eigen woordenlijst. Zet je nu afbreken aan, dan gaat het óók mis en blijft de tekst raar doorlopen.
      Ook met een vergelijkbaar ander lang woord gaat het mis (financieringsbijhoudpolisdoos).[/list:u:88d883ce35]
      Toch een Bug dus…?

Bijdrager
      was frans

het begint er wel op te lijken ja, heb dezelfde dingen geprobeerd, mijn ideeën zijn nu ook op…..

Bijdrager
      Deskman

Adobe ‘super’ Henk, waar ben je???

Kun je je cursusleider van de afgelopen week niet even aan zijn dinges trekken?

Bijdrager
      was frans

nee kan het die cursusleider niet vragen (Johan Kerver)

Bijdrager
      AdobeHenk

Ik kan het zo gauw niet ‘replicaten’. Is het mogelijk mij een paginaatje/bestandje te mailen? Heb het druk, maar zal eens kijken wat ik ervan kan maken :o

henk

Bijdrager
      was frans

Hoi Henk, ik heb je net een PB gestuurd

groeten, frans

Bijdrager
      erwin

Als je de voorkeuren van indesign weggooit heb je het probleem dan nog?

Bijdrager
      was frans

heb het al op meerdere computers geprobeerd….. vrees van wel…..

Bijdrager
      was frans

zelfs het maken van een cpdf kan gewoon met die vreemd afgebroken letters… krijg gewoon een mooi groen vinkje…

Bijdrager
      was frans

het is me nu duidelijk waar het mis gaat. Op het moment dat je een woord hebt met meer dan 24 tekens dan is inDesign ineens in staat om het woord af te breken zonder afbreekteken en dat terwijl de functie afbreken uitstaat. Erg linke bug! Gebruik je 24 of minder tekens dan gaat alles zoals het moet, het woord wordt naar de volgende regel gestuurd of afgebroken.

p.s. adobeHenk, ik hoop dat je binnenkort tijd hebt om te zien wat jou bevindingen zijn. Ik vind het een enge bug, zeker als ik bezig ben met veel pagina’s met tekst.

Bijdrager
      Deskman

‘ t is wat. Het idiote is dat ik dat ook nog geprobeerd heb, maar geen tekens heb zitten tellen. En ik vond het zo absurd dat ik het daar verder niet heb willen zoeken… :evil:

Bijdrager
      AdobeHenk
      ”was

het is me nu duidelijk waar het mis gaat. Op het moment dat je een woord hebt met meer dan 24 tekens dan is inDesign ineens in staat om het woord af te breken zonder afbreekteken en dat terwijl de functie afbreken uitstaat. Erg linke bug! Gebruik je 24 of minder tekens dan gaat alles zoals het moet, het woord wordt naar de volgende regel gestuurd of afgebroken.

p.s. adobeHenk, ik hoop dat je binnenkort tijd hebt om te zien wat jou bevindingen zijn. Ik vind het een enge bug, zeker als ik bezig ben met veel pagina’s met tekst.

Sorry Frans. Heb het erg druk gehad onlangs en niet echt tijd gehad om in detail naar de bestanden te kijken. Als ik zo naar de voorbeelden kijk vermoedt ik echter dat als ik dit met de InDesign engineers bespreek, dit misschien niet als een bug beschouwd wordt, aangezien InDesign al langer deze berekening gebruikt voor lange woorden (idd 25+ tekens zoals bv ook emailadressen etc). Maar ik zal kijken of dit al eens gelogd is.

Het voorbeeld links is natuurlijk ook wel een beetje extreem, aangezien het uberhaupt niet op de regel past – hoe zou de composer dat moeten doen bv…

H

Bijdrager
      was frans

hoi Henk, het voorbeeld waar het mee begon ging over een woord dat gewoon wel gemakkelijk in mijn kolom pastte. Dit laatste voorbeeld is alleen maar om aan te geven bij welke lengte het mis gaat

normaal als een woord niet op de breedte van een kolom zou passen moet je tekst je kader uitlopen (dan bedoel ik naar beneden, niet meer zichtbaar, met dan dat rode kruisje om aan te geven dat je tekst nog verder loopt) en niet zomaar gaan afbreken op elke plek in het woord en ook nog eens zonder afbreekteken. De kans dat het voor zal komen dat je woorden hebt die 25 of meer tekens hebben is klein, maar het feit dat inDesign daar op deze manier mee om gaat is naar mijn mening niet correct en ook link.

Bijdrager
      appleholic

idd:

Bijdrager
      Macteach

Vreemd.
      Geprobeerd met diverse fonts (times, Helvetica, Frutiger cond.), verschillend corps, maar in mijn InDesign CS 3.01 versie gaat dit prima…
      ook overigens prima in de (weliswaar engelstalige) versie InDesign CS2 (4.0)

hebben jullie wel geupdate naar de laatste versie 3.01 (April 2005)?
      En Suitcase auto plug-in uiteraard uit? (want dat is bekend he, die bug!)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.