14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    dockus

Probleem met account en wachtwoord – OPGELOST!

Onlangs heb ik een Mac Mini gekocht. Leuke aanbieding bij A-Mac in Utrecht.

Nu heb ik het volgende probleem, en ik hoop dat een van jullie mij daarbij kan helpen.

Standaard stond geinstalleerd Tiger. Bijgeleverd was een Upgrade dvd naar Leopard.
    Ik heb deze geinstalleerd. Bij gebruikersnaam en wachtwoord heb ik de standaard gebruikersnaam laten staan, zonder wachtwoord.

Wanneer ik nu aanmeld dan logt hij in onder mijn standaard gebruikersnaam (zonder wachtwoord)
    Als ik nu instellingen wil wijzigen, dus op de sleutelhanger klik, dan vraagt ie om een gebruikersnaam en wachtwoord. Maar doordat ik geen wachtwoord heb hoef ik dat niet in te typen. Toch blijf hij daarom vragen. Hierdoor kan ik dus niets wijzigen qua instellingen, en zelfs opstarten van de cd-rom met C ingedrukt houden werkt niet.

Ik kan nu dus eigenlijk helemaal niets beginnen, behalve dat ik de schijf extern oid kan formatteren.

Is iemand bekend met dit probleem, en kan mij hierbij helpen?
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    jimeh

Misschien, instal dvdtje erin alt inhouden met opstarten cd kiezen, en dan het wachtwoord resetten.

Bijdrager
    palahala

Maar doordat ik geen wachtwoord heb hoef ik dat niet in te typen. Toch blijf hij daarom vragen. Hierdoor kan ik dus niets wijzigen qua instellingen

Maar dan klik je toch gewoon OK met een leeg wachtwoord?

Dat OS X een wachtwoord vraagt is een waarschuwing dat het programma dat je gebruikt méér wil dan normale programma’s nodig hebben.

Bijdrager
    Xserve

Gewoon op OK klikken als hij je wachtwoord vraagt. Niets intypen.

Bijdrager
    double-D

Je kan een nieuwe gebruiker aan maken en dan daar een wachtwoord op zetten. en vervolgen de oude gebruiker verwijderen.

Moderator
    Mac Daddy

Wat Xserve en palahala zeggen. Gewoon OK klikken en verder gaan. Elke keer wanneer je een systeemvoorkeur wilt wijzigen die beveiligt is, dan zal hij er om vragen. Dit zal ook bij software installaties zijn.

Bijdrager
    Nick Nack

Geloof me, ik weet wat de TS bedoeld!

Ik heb het zelf gehad bij mijn iMac G4 op Panther. Ik had GEEN wachtwoord, en ineens, bij het wijzigen van dingen in systeemvoorkeuren vroeg hij om mijn wachtwoord. Dus ik vul niks in en druk op enter, zegt ie dat ik niet “niks” als wachtwoord kan hebben!

Bijdrager
    MacBooky

Ik neem aan dat er toch ergens een ‘rootwachtwoord’ moet zijn? user of zo?

Bijdrager
    iDuck

Probeer eens 1234 als wachtwoord. (Als je deze bij de installatie intypt kan je ook met geen wachtwoord werken namelijk.)

Bijdrager
    dockus

Wat Nick zegt klopt inderdaad. Ik kan erhelaas niets meer mee.
    Hoe heb jij dat toen opgelost Nick?

Ik zal proberen met 1234, ik laat het zsm weten.

Bijdrager
    dockus

Inloggen met 1234 werkt niet, zowel onder de standaard account naam als onder root

opstarten van cd-rom kan ik ook niet aangeven, aangezien hij daar ook een wachtwoord voor nodig heeft.

Nogal gecompliceerd allemaal dus

Inloggen werkt inmiddels. Nu las ik op de apple support site een probleemoplossing waarbij het beheerdersaccount wordt omgezet naar een standaard account. Nu geven zij aan om via de cd opnieuw op te starten.
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306876-nl

Nu lukt dit niet. Zowel niet met C ingedrukt houden, alswel met D ingedrukt houden.

Hierover las ik het volgende: http://support.apple.com/kb/HT1352
    iets met Firmware password. maar volgens mij heeft dat geen betrekking op dit probleem, hoewel wel de C functie geblokkeerd is.

Bijdrager
    Obi

Als je kunt inloggen, dan kun je als het goed is de opstart harddisk selecteren in het betreffende regelpaneel.
    Als er een bootable disk in de CD lezer zit verschijnt deze ook als mogelijke opstart disk.
    Hiermee zou het booten vanaf CD na een herstart moeten werken..

Bijdrager
    dockus

Na 3 kwartier met de helpdesk van Apple zijn zowel de medewerker als ik eindelijk tot de oplossing gekomen.

Mac Mini opgestart
    Met de afstandsbediening ‘menu’ ingedrukt houden
    En ja hoor! Ik kon kiezen tussen opstarten vanaf mijn HD en CD-Rom

Perfect voor elkaar! We wisten allebei niet dat dit zou werken, maar het werkt! Dus ook voor jullie handig tip voor de volgende keer.

Bedankt voor de reacties

Geblokkeerd
    Anoniem

Wacht ff… Als je bij het opstarten ‘menu’ ingedrukt houdt heeft dat hetzelfde effect als alt ingedrukt houden?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.