9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    wkjagt

probleem met 8.5 naar 8.6: BOMMETJE

Vandaag besloten mijn Mac helemaan schoon te maken en alles opnieuw erop te zetten. Het was namelijk een tweedehands Mac met allerlei troep van de vorige eigenaar er nog op.

Ik heb eerst 8.5 erop gezet. Dat draait prima. Vervolgens de update naar 8.6 gedaan. Installatie daarvan verloopt zonder problemen, maar vervolgens kan ik de Mac niet meer opstarten omdat ie iedere keer tijdens het opstarten een bommetje geeft.

Oorspronkelijk stond er OS 9.2 op. Dat werkte goed, maar traag. Vandaar mijn keuze voor 8.6. En de keuze voor 8.6 ipv 8.5 vanwege USB ondersteuning.

Mijn Mac: 7600/120, maar met powerlogix 250 Mhz processor, 228 MB ram, 2 GB harddisk, USB-kaartje.

Bijdrager
    dennie

Probeer eens zonder extensies op te starten ik denk dat er een extensie is die jou comp niet zo fijn vindt.

Het is alleen nu even uitzoeken welke het is :oops:

Bijdrager
    wkjagt

Als ik het me goed herinner, is er een manier om de computer op te starten op zo’n manier dat je per extensie aangeeft of je het wilt laden. Ik weet alleen niet welke toetscombinatie dat is. Weet iemand dat?

Bijdrager
    wkjagt

Het raadsel wordt groter:

wanneer ik alle extensies/regelpanelen etc. uitzet: nog steeds bommetje
    wanneer ik opstart met shift ingedrukt: start zonder problemen op.

het bommetje zegt trouwens een van de volgende dingen:

– ongeldige instructie
    – fout 11
    – adres fout

Bijdrager
    Torz

error 11 = miscellaneous hardware exception error

Misschien de usb kaart?

Bijdrager
    wkjagt

Helaaaaaaas… heb ik ook al geprobeerd.

Moderator
    Poezenbeest
    ”wkjagt”

Als ik het me goed herinner, is er een manier om de computer op te starten op zo’n manier dat je per extensie aangeeft of je het wilt laden. Ik weet alleen niet welke toetscombinatie dat is. Weet iemand dat?

Spatiebalk voor extentiebeheer?????

Bijdrager
    desafiadore

Hoi,

Start de mac maar eens op met de extensies uit.
    Ik denk dat je de ‘driver’ voor de powerlogix cpu upgrade kaart moet installeren. (vast wel op hun website te vinden)
    Iets soortgelijks heb ik namelijk met mijn oude powerbook 1400cs met newertech g3 upgrade kaart gehad. Na de installatie van de driver startte de powerbook wel goed op en een stuk sneller ook nog.

Het is het proberen waard toch?

succes!

Bijdrager
    Fonske

het is een vrij alternatieve manier, maar ik heb dezelfde foutmelding die jij hebt er eenkeer mee verholpen in de tijd dat ik nog onder 8.6 werkte:

-start je computer op van de instalatieschijf
    -vervang “Finder” dat in de Systeemmap van je computer staat door “Finder” van de systeemmap op de instalatiecd

Als je de “Finder” van je computer opent in een hex programma (zodat je de platte tekst/code ervan ziet) zal je ook zien dat dit met tientallen herstart commando’s begint, wat niet normaal is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.