8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    twentyeight

Probleem MacBook Pro (het beruchte grijze scherm)

Goedenavond!

Helaas is mijn eerste post hier op OMT een probleem met mijn MBP 13 inch (mid 2010, OSX Lion). Met zoveel expertise op deze website;) moest ik dit hier even vragen, voordat ik naar de lokale appelboer ga…

Ben nu zo’n jaar of 5 Apple gebruiker, nooit geen problemen. Tot gisteren, ik start mijn laptop op en ja hoor, hij blijft hangen op het grijze scherm. Na wat Googlen, kwam ik er achter dat dit een probleem is dat ‘regelmatig’ voorkomt.

Nu zal ik alvast vermelden dat ik een onzettende dumbass ben geweest en geen backup van mij hd heb gemaakt met Time Machine. Mijn externe hd hangt aan mij iMac en heb nooit de moeite genomen om mijn MBP te back-uppen.

Ik ben zo’n gebruiker die er vanuit gaat dat alles prima werkt. Maar nu er problemen zijn, tast ik volledig in het duister. Ik kan jullie hulp dus hard gebruiken.

Anyways…

– opstarten met de Lion recovery. Dat werkt prima, maaar opnieuw OSX installeren gaat niet, want ik heb te weinig schijfruimte. Hoe kan ik die ruimte maken op mijn schijf?? Ik kan er op dit moment toch niet bij?

– Heb een controle gedaan Schijfhulpprogramma. Deze geeft aan; het volume van ‘Macintosh HD’ is in orde. Herstellen van de schijf, idem. Als ik vervolgens een schijfkopie wil maken naar mijn externe hd, krijg ik de volgende melding;

‘Macintosh HD.dmg’ kan niet worden aangemaakt. (input/output error)

Wat moet ik doen? Ik wil graag dat mijn MBP weer normaal gaat functioneren. Het zou erg fijn zijn als ik de bestanden van mij hd kan behouden/kopiëren. Is dit mogelijk, of kan ik dit vergeten? En zo ja, hoe kan ik dit doen? De hd is waarschijnlijk aan het einde van zijn latijn en zal moeten worden vervangen?

Veel vragen, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Groeten, Marc

Bijdrager
    SjorsSnoeren

Bedoel je met “het beruchte grijze scherm” een kernel panic?
    (even gegoogled plaatje:)

Zo ja, dan kan je vaak met een reboot al ver komen, maar uit je bericht begrijp ik dat dat niet lukt.
    Via recovery HD kan je als het goed is bij het programma terminal? Daarmee kan je sowieso een backup maken, hierbij kan ik je evt wel helpen. Maar wat je sowieso kan proberen is safe mode:
    http://support.apple.com/kb/HT1455

Kijk eerst maar of dit lukt, zodra dit lukt eerst bestanden backuppen op extrerne HD o.i.d. en dan met schijfhulpprogramma schijf controleren etc.

Ik hoor ’t graag als save mode lukt, ik kan evt ook via skype of msn hulp bieden, als je er niet uitkomt.

Bijdrager
    twentyeight

Sorry, daar was ik misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoel dit scherm:

Scherm blijft hier op staan en de ‘beachball’ constant draaien…

Maar ik ga die safe mode even proberen!

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je een FireWire-kabel? Heeft jouw MacBook Pro een FireWire-aansluiting?

Dan zou je je MacBook Pro namelijk als externe schijf via de doelschijfmodus aan jouw iMac kunnen aansluiten, en zo de bestanden redden.

Bekijk deze mogelijkheid even goed.

Bijdrager
    twentyeight

Ik heb de Safe Mode geprobeerd. Heb nu toegang tot mijn desktop, maar zodra ik Finder selecteer, crashed deze. Bij mijn eerste poging heb ik nog wel Time Machine kunnen aanzetten, maar ook dit stopte er mee na 10 minuten. Op dit moment kan ik zelfs helemaal niets meer selecteren.:(

@Sunkeeper: zowel mijn iMac als MacBook hebben een Firewire aansluiting. Heb alleen geen geschikte kabel. Morgen even zo’n verloopkabel aanschaffen en die mogelijkheid proberen.

Als iemand nog meer ideeën heeft, dan hoor ik dit graag!

Ik houd jullie op de hoogte!

Moderator
    Strifer

Ik weet niet of het vanuit Recovery werkt, maar ik heb bij ‘het grijze scherm’ (zo vaak komt het nou ook weer niet voor) geboot van de DVD en daarna een externe harde schijf aangesloten om daar Lion op te installeren. Een kloon was handiger geweest. Daarna geboot via de externe harde schijf om nog wat makkelijker te kunnen werken (je hebt immers een werkend systeem ipv een dvd boot) met schijfhulp tools en dergelijke om nog wat recente wijzigingen te kunnen redden. Uiteindelijk bleek dat de harde schijf kaduuk was. Nadat de harde schijf vervangen was was het grijze scherm probleem uiteraard ook verdwenen.

Als het inderdaad de harde schijf is doe je er weinig tegen. Die dingen kunnen redelijk random stuk gaan helaas. Back-uppen dus! En daarnaast het liefste nog een back-up van je back-up!

Bijdrager
    Ralph ma

Je kunt al je bestanden zonder firewire over zetten op een externe hadre schijf ik heb het zelfde probleem op het moment en een vriend van mij ook ik weet niet meer precies hoe mijn vriend dat gedaan heeft om het over te zetten maar als je dat eenmaal gelukt is moet je naar de apple winkel wat er ook gebeurt een ssd of nieuwe hd gaat niet werken de opstart boot is namelijk kapot dus als je eenmaal je bestanden hebt moet je hem weg brengen

Overigens je kunt je bestanden goed op een extrene hadre schijf zetten door een zwart scherm en daar dan codes op in te vullen en dan gaat ie bezig hoe dat precies moet kom ik later op terug

Bijdrager
    Ralph ma

Trouwens komt een van jullie de naam genio bekent voor als je dat op je mac ergens hebt staan niet verwijden dat is een programma dat bestaat uit allemaal mal ware als je dat verwijderd dan doet je mac het niet meer en krijg je daarna als je hem weer opstart dit probleem

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.