20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    martijn271

PROBLEEM: Mac crasht tijdens legen prullenmand

Ik heb veel bestanden verwijderd van mijn externe harde schijf, alleen wanneer ik deze uit de prullenmand wil verwijderen, crasht mn mac en krijg ik de volgende melding :

Weet iemand waar dit aan ligt & hoe op te lossen??

Bijdrager
    martijn271

Bijdrager
    koen

Dat is een kernel panic, en die worden in de meeste gevallen veroorzaakt door problemen met (externe) hardware. Het lijkt me dat je externe schijf kapot aan het gaan is.

Bijdrager
    smeerbartje

Probeer eens de SMART info van je schijf uit te lezen.
    http://www.ehow.com/how_2091894_check-macs-smart-status.html

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Klik in het Finder menu op “leeg prullenmand” terwijl je de alt toets ingedrukt houdt. De prullenmand wordt nu geforceerd geleegd. Misschien helpt dit. (Het hielp in ieder geval hier.)

Probeer het anders eens via de terminal met het volgende commando:

sudo rm -rf ~/.Trash/*

Er wordt om je wachtwoord gevraagd.

De melding heet een kernel panic en is het ergste wat er kan gebeuren bij een Mac.
    Het Terminal programma staat in de map hulpprogramma’s.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    smeerbartje op 04 januari 2014

Probeer eens de SMART info van je schijf uit te lezen.

Het gaat om een externe schijf, en die hebben doorgaans geen SMART technologie aan boord.

Bijdrager
    GoeieDag

Hoe zit die externe HD aan je Mac gekoppeld; USB direct? Of anders?

Bijdrager
    koen

Pas wel heel erg op met dat Terminal command hierboven. Voor je het weet type je een spatie te veel en wis je je hele schijf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Niet met dit commando koen. Want de pad naam is de trash directory en niet een compleet volume.

Bijdrager
    Firebold

Gewoon sudo rm -rf / als goed is, wat ook Hendrik zegt.

Bijdrager
    koen

@Hendrik: dat begrijp ik, maar wat gebeurt er waneer iemand een spatie typed tussen de tilde en de slash? Of perongeluk de tilde vergeet?

@Firebold: een poging om grappig te zijn, hoop ik?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Extra of te weinig spaties veranderen meestal het commando niet of geven een foutmelding. De tilde staat voor de padnaam van de huidige gebruiker en wijst naar diens thuismap. Zonder de tilde verandert de pad naam in de root directory en krijg je de melding: ‘file or directory not found’ als in de root het bestand of map niet bestaat.

Letters zoals rf noemt men ‘flags’ die het gedrag van het commando beĆÆnvloeden en als het desbetreffende commando de vlaggen rf,r en f kent dan zal een spatie tussen de r en de f resulteren in twee aparte vlaggen r & f (i.p.v. rf). Het commando zelf zal weinig veranderen omdat het in de basis het zelfde blijft.

Bijdrager
    martijn271

Hendrik ijzerbrood, ik dacht dat je tip de gouden was, maar nee. Even was de prullenbak leeg, maar toen ik er op klikte stonden alle bestanden er toch nog in, geen resultaat dus. Wanneer ik het commando opnieuw uit wil voeren gebeurd er niks en krijg ik weer ‘iMac van admin etc
    Ook het geforceerd prullenbak legen heeft niet geholpen!

Ik hoop snel een oplossing te vinden; als ik mijn prullenbak niet kan legen zal mn computer wel snel vol zijn..

Bijdrager
    martijn271

@GoeieDag : USB direct.

Bijdrager
    martijn271

Hendrik; wanneer ik het commando probeer uit te voeren wordt er soms naar mijn password gevraagd; wanneer ik deze cijfers intyp en op enter druk gebeurd er echter niks..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Tijdens het intypen van je wachtwoord verschijnt er misschien niets en dat klopt (dat heeft met de privacy te maken) en na het indrukken van de enter toets verschijnt er ook meestal niets want bepaalde berichten worden onderdrukt door de ‘f’ (f staat dus voor ‘forced’) optie vlag en als er verder geen foutmelding verschijnt is het commando wel uitgevoerd. Of het dan helpt is een ander verhaal. Je kunt ook een iets andere versie van dit commando uitvoeren door de laatste tekens (‘/*’ dus) weg te laten.

Bijdrager
    martijn271

@hendrikijzerbroot, bedankt voor je hulp, sorry voor mijn late reactie. Tot nu toe heeft nog geen van de bovenstaande tips geholpen.
    Kan iemand nog helpen? Mijn mac wordt voller en voller dus die prullenbak moet geleegd worden!

Bijdrager
    martijn271

Wat ik nu overigens merk, is dat wanneer ik de externe harde schijf loskoppel van de computer ; is mijn prullenbak leeg, echter wanneer ik ‘m er weer aan hang zit ‘ie weer vol. Het ligt dus echt aan de harde schijf denk ik? Dan moet ik mijn bovenstaande bericht verbeteren; mijn mac wordt niet steeds voller, maar de externe harde schijf.

Ook heb ik verschillende accounts op mijn iMac, wanneer ik op het ene account de prullenbak probeer te legen, lukt dat gewoon zo als het hoort, ook met de externe harde schijf ingeplugd. Maar bij het andere account krijg ik dus zo’n kernel panic..

Bijdrager
    SunKeeper

Dan is het niet moeilijk.
    Zoek een plaats waar je even alle data van de externe schijf naartoe kan kopieren. Eventueel een andere externe schijf.

Daarna simpelweg de externe harde schijf opnieuw formatteren in Schijfhulpprogramma. Alles wat erop staat gaat dan verloren.

Als laatste alle data weer terugzetten.

Bijdrager
    Janjans

Of koppel de schijf aan een andere computer en kijk of je dan de prullenbak kan legen.

Wel grappig, dit onderwerp in combinatie met het McDonalds recycle onderzoek:roll: Maar dat je HD niet goed functioneert is natuurlijk niet grappig:(

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.