5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    OSXHIHI

Probleem Iphoto/Aperture

Hallo iedereen,

Ik loop tegen een probleem op. Ik werk altijd met RAW (.NEF van Nikon) foto’s.
    Zodra ik deze in Iphoto importeer staat er netjes bij de info dat het een raw bestand is.
    Maar zodra ik deze uit iphoto sleep naar bijv. het bureaublad is het ineens een .jpg

Nou ik dacht al van heh hoezo veranderd iphoto mijn foto’s en blijven ze niet hetzelfde?
    Opgezocht, hm oke, blijkbaar meer een amateuristisch progamma..
    Er werd aangeraden Aperture te aanschaffen

Nou dat heb ik gedaan, en nu zie ik dat deze mijn NEFjes op in een jpg bestanden omtovert als ik deze uit mijn Aperture sleep?
    Ik wil gewoon dat er niets gebeurd met mijn foto’s en gewoon hetzelfde blijven net zoals ze dat zouden doen in finder.

Ik heb bij de voorkeuren geen oplossing kunnen vinden en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes

Inactief
    Anoniem

Als je foto’s via het menu exporteert uit Aperture kan je er voor kiezen om het oorspronkelijke bestand (dus in RAW) te exporteren. Slepen uit Aperture heb ik geen ervaring mee.

Ik vond dit nog:

…when you drag photos out of Aperture what you are doing is just grabbing the generated previews NOT the original masters.

Moderator
    unSOUND

Bij Aperture is het zo dat als je sleept, je de Preview sleept, en niet het bestand. Het is dus niet alleen een jpg die je dan krijgt, maar vaak ook op een lagere resolutie.

Om de NEF bestanden te krijgen moet je de foto’s selecteren, en dan kiezen voor “Export Masters”

Bijdrager
    OSXHIHI

Bedankt voor de reacties. (:
    Nou had ik nog een vraagje.

Ik had dus NEF bestanden geïmporteerd in iphoto. Vervolgens die foto’s van het kaartje verwijderd en toen kwam ik pas achter het beschreven probleem..

Werkt iphoto hetzelfde als aperture daarmee? Zijn mijn NEF bestanden nog wel aanwezig?
    Hoe kan ik die eruit krijgen?

Bedankt

Moderator
    unSOUND

De NEF bestanden staan nog in de Library, gewoon exporteren, en bij bestandstype kiezen voor “Origineel”

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.